وحشت بورس از یک نماد

۱۳۹۵/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۷۴۱

گروه بورس

روز گذشته نماد بانک ملت پس از 7 ماه کش و قوس بین بانک مرکزی، سازمان بورس و سازمان حسابرسی بازگشایی شده و بیش از 865 واحد بر شاخص کل بورس تاثیر کاهشی داشت. با کاهش 50 درصدی قیمت سهام بانک ملت، ارزش بازار سرمایه نیز کاهش یافت، زیرا ارزش بازار بانک ملت دیروز، از رقم 12 هزار میلیارد تومان به مبلغ 6 هزار میلیارد تومان کاهش یافته و به‌تبع آن ارزش بازار بورس تهران نیز از رقم 331 هزار میلیارد تومان به رقم 327 هزار میلیارد تومان معادل 2.2 درصد کاهش یافت. از دیگر تاثیرات منفی بانک ملت بر بازار کاهش 1014 واحدی شاخص کل بود. تا قبل از بازگشایی نماد بانک ملت در دقایق پایانی دادوستدهای دیروز، شاخص کل در دامنه صفر نوسان می‌کرد که ظرف چند دقیقه کاهش شدیدی رخ داده و شاخص کل در نقطه 78 هزار و 249 واحد توقف کرد.

به گزارش «تعادل»، با توجه به ارائه صورت‌های مالی 9 ماهه بانک ملت به سازمان بورس، پیش‌بینی حسابرسی شده و انتشار نامه بانک مرکزی، ابهامات این بانک برطرف شده و روز گذشته نماد بانک ملت به تابلو بازگشت. در همین راستا، رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار، در مورد بازگشایی نماد بانکی گفت: بانک مرکزی نامه‌یی به بانک ملت داده که مسائل باقی مانده را تا پایان سال تعیین تکلیف کنند و این نامه نیز روی سایت کدال منتشر شده و در گزارش شفاف‌سازی آمده است. علی بیک‌زاده افزود: بر اساس گزارش شفاف‌سازی آخرین وضعیت «وبملت» که روی سایت کدال آمده، با انتشار عملکرد 9 ماهه بانک ملت، این بانک با سرمایه 5 هزار میلیارد تومان پس از حدود 7 ماه، بازگشایی نماد شده تا نخستین بانک مشمول اصل 44 باشد که دیروز به بورس باز گشت.

بر اساس این گزارش، مشاور مدیرعامل و سرپرست امور مالی شرکت بانک ملت در نامه‌یی به اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اطلاعات پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به 30 اسفند 95 براساس عملکرد واقعی دوره 6 ماهه، توضیحاتی به شرح زیر ارائه داد: رویه این بانک درخصوص شناسایی سود مطالبات از دولت با فرض الزام تسویه سالانه و در صورت عدم تسویه، بدون اعطای تسهیلات جدید (معادل بدهی تسویه نشده) در ابتدای هر سال و با نرخ عقود مبادله‌یی همان سال بوده لذا درخصوص این بانک تنها نسبت به شناسایی سود مطالبات از دولت اقدام شده و در این خصوص وجه التزامی در حساب‌ها شناسایی و ثبت نمی‌شود.

بر اساس آنچه مدیرعامل بانک ملت طی گفت‌وگویی اعلام کرده است، بانک مرکزی از این بانک خواسته بود که 3 هزار میلیارد تومان کسری ذخایر را در صورت‌های مالی خود اعمال کند؛ اما با توجه به ضرورت بازبینی در برخی اقلام، تغییر در رقم ذخایر و تعدیل‌هایی که پیش از این به بانک تکلیف شده بود مورد پذیرش قرار گرفت و بر همین اساس اجازه کاهش در رقم کسری ذخایر و تعدیل‌ها داده شد. به گفته هادی اخلاقی فیض آثار، این تغییرات انجام شده و در اختیار سازمان بورس قرار گرفته است. بازگشایی نماد بانک ملت در حالی صورت گرفت که رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از روز دوشنبه هفته جاری، از برنامه‌ریزی برای بازگشایی نماد یکی از بانک‌ها در هفته جاری خبر داده و اعلام کرده بود: نماد دو بانک دیگر نیز در هفته آینده بازگشایی خواهد شد.


تاثیر نماد بانک ملت بر بازار سرمایه

روز گذشته با بازگشایی نماد معاملاتی بانک ملت بیش از 130 میلیون سهم این بانک بین سهامداران حقیقی و حقوقی جابه‌جا شد که بر این اساس 865 واحد بر شاخص تاثیر منفی گذاشت. درخصوص تاثیر کاهنده نماد بانک ملت بر فضای بازار دیروز، مهدی نوری از تحلیلگران بازار سرمایه به «تعادل» گفت: بازار سرمایه طی 7 ماهه گذشته از بازگشایی نمادهای متوقف شده بانک‌ها هراس داشته و روز گذشته این ترس با نصف شدن قیمت سهام شرکت محقق شد. البته افت بیش از 50 درصدی قیمت سهام بانک ملت نشان داد که این هراس بی‌دلیل نبوده و سهامداران این نمادها پیش‌بینی این افت را کرده بودند. این کارشناس بازار سرمایه درخصوص خرید و فروش حقوقی‌های این شرکت بورسی گفت: توقف 7 ماهه نماد سبب حبس نقدینگی سرمایه‌گذاران شده لذا کسانی که به این نقدینگی نیاز داشتند اقدام به فروش سهام کردند در مقابل آنهایی که در کاهش 100درصدی قیمت سهام متضرر شده‌اند برای کاهش زیان خود اقدام به خرید کردند تا بتوانند با محاسبه میانگین قیمت، در آینده از نوسان قیمتی سهم، از ضرر خود بکاهند. نوری در ادامه گفت: هنوز هراس بازار خاتمه نیافته است؛ زیرا همچنان چند تا از نمادهای بزرگ بانکی متوقف هستند که احتمالا هفته آینده بازگشایی خواهند شد و آنها نیز بر بازار تاثیر کاهنده خواهند داشت.


بررسی صورت‌های مالی دردسرساز

در حالی نماد بانک ملت بازگشایی شد که سازمان بورس و اوراق بهادار در گزارش شفاف‌سازی خود به بازار سهام ضمن اشاره به توقف نماد معاملاتی این بانک از تاریخ 28تیرماه 95 عنوان کرده که این شرکت صورت‌های سال مالی منتهی به پایان اسفندماه 94 (حسابرسی شده) خود را در تاریخ هفتم مهرماه 1395 در سامانه کدال منتشر و درآمد هر سهم سال مالی منتهی به پایان اسفندماه 1394 را با سرمایه 4 هزار میلیارد تومانی به مبلغ 31 تومان محقق کرده بود. در ادامه سازمان بورس با اشاره به مجوز بانک مرکزی در مورد صورت‌های مالی دوره مالی 94 آورده است: «طی نامه مورخ 95.07.07 (مجوز) به آن شرکت ارائه شده بود که اعمال ذخایر مد نظر بانک مرکزی (به شرح جدول زیر)، منجر به کاهش سود خالص سال مالی منتهی به 94.12.29 از مبلغ یک هزار و 238 میلیارد تومان سود به زیان یک هزار و 850 میلیارد تومان زیان تبدیل شد.

به گفته سازمان بورس، با توجه به موارد فوق طی نامه‌هایی به شرکت اعلام شد، نسبت به تکمیل اطلاع‌رسانی خود مطابق با مفاد دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان اقدام کند. بر اساس این گزارش، سازمان بورس در ادامه یادآور شده که «پس از ارائه مدارک تکمیلی توسط بانک ملت، مجوز اصلاح شده بانک مرکزی طی نامه شماره 325232 مورخ 95.10.13 به شرکت ارسال و مطابق مجوز جدید مقرر شد ذخایری به شرح جدول زیر و جمعا به مبلغ 1200میلیارد تومان در صورت‌های مالی سال مالی منتهی به 94.12.29 شرکت اعمال شود.»

همچنین مقرر شد مدارک کافی درخصوص مبلغ 779.3 میلیارد تومان سود و وجه التزام مطالبات از دولت و 555.2 میلیارد تومان سود تسعیر شناسایی شده در رابطه با ارزهای مورد مطالبه از بانک مرکزی، که در سال گذشته در دفاتر شرکت به ثبت رسیده است، تا پایان سال 95 به بانک مرکزی ارائه شود. بر اساس این گزارش، بانک ملت در تاریخ 95.10.20 صورت‌های مالی دوره 6 ماهه منتهی به 31.6.95 و پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 95.12.30 بر اساس عملکرد 6ماهه و در تاریخ 95.11.4 صورت‌های مالی دوره 9ماهه منتهی به 95.09.30 و پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 30.12.95بر اساس عملکرد 9 ماهه خود را در سامانه کدال منتشر کرد که مطابق اطلاعات دریافتی سازمان بورس، سود هر سهم سال مالی منتهی به 29.12.94 و پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به 95.12.30 به ترتیب مبلغ 8 ریال و 102 ریال اعلام شده است. سازمان بورس یادآور شده، با اعمال ذخایر مد نظر بانک مرکزی در صورت‌های مالی شرکت و سایر تعدیلات سنواتی در 9 ماهه ابتدای سال مالی منتهی به 95.12.30، زیان انباشته بانک ملت در تاریخ 94.12.29 مبلغ 240 میلیارد تومان و (48) ریال زیان به ازای هر سهم و در تاریخ 95.09.30 مبلغ 216.1میلیارد تومان ارائه‌ شده است.

سازمان بورس در این زمینه بر لزوم توجه سهامداران به مفاد نامه شماره 325232 مورخ 95.10.133 بانک مرکزی در مورد ارائه مدارک کافی از سوی بانک ملت به بانک مرکزی، درباره تعیین تکلیف سود و وجه التزام تاخیر تادیه دین شناسایی شده مطالبات از دولت و سود تسعیر شناسایی شده در رابطه با ارزهای مورد مطالبه از بانک مرکزی حداکثر تا پایان اسفندماه 1395 تاکید و عنوان کرده که بدیهی ‌است تمام احتمالات باتوجه به مدت باقی مانده تا پایان سال 95 باید مورد توجه قرار گیرد. مطابق مجوز بانک مرکزی، تحقق مبلغ 555 میلیارد تومان از سود تسعیر ارز و مبلغ 779.3 میلیارد تومان از سود و وجه التزام تاخیر تادیه دین مطالبات از دولت در سال مالی منتهی به 94.12.29منوط به تعیین تکلیف موارد مذکور حداکثر تا پایان سال 95 خواهد بود.

سازمان بورس خطاب به سهامداران بانک ملت و لزوم توجه به رویه بانک مرکزی طی سال‌های 93 و 94 درخصوص اصلاح حساب‌ها و اعمال ذخایر اضافی به بانک، گفته است: مطابق اطلاعات پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به 95.12.30 براساس عملکرد واقعی دوره 9ماهه، درصد پوشش سود خالص بانک در 9ماهه منتهی به 95.09.30 به میزان 5 درصد سود پیش‌بینی شده است. سازمان در عین حال بر لزوم توجه سهامداران به بند‌های گزارش اظهارنظر حسابرس مستقل نسبت به پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به 95.12.30 براساس عملکرد واقعی دوره 6 ماهه منتشر شده در تاریخ 95.10.30 در سامانه کدال تاکید کرده و عنوان کرده است: اطلاعات و پیش‌بینی‌های ارائه شده صرفا قضاوت مدیریت شرکت از وضعیت آتی در شرایط کنونی بوده و بدیهی است انعکاس مستقیم اطلاعات روی سامانه کدال به منزله تایید این اطلاعات توسط سازمان بورس نیست و سهامداران باید تمام احتمالات مربوطه را در تجزیه و تحلیل‌های خود لحاظ کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر