کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۷۳۲

تبدیل توافق با «توتال» به قرارداد در 95

ایسنا مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: برای برگزاری مناقصه آزادگان جنوبی در آینده‌یی نزدیک برنامه‎ریزی کرده‌‏ایم و امیدواریم قرارداد توسعه فاز ١١پارس جنوبی نیز تا پایان امسال یا اوایل سال آینده امضا شود. علی کاردر درباره احتمال اضافه شدن شرکت‌های دیگری به وندورلیست شرکت‌های بین‌المللی برای حضور در مناقصات قراردادهای جدید نفتی گفت: وندورلیست در هیچ جای دنیا بسته نمی‌شود و در این وندورلیست نیز امکان اضافه شدن شرکت‌های دیگر پس از ارزیابی‌های شرکت ملی نفت ایران وجود دارد. وی ادامه داد: در مناقصه میدان آزادگان جنوبی قرار نیست تمام شرکت‌های بین‌المللی تایید شده در وندورلیست حضور پیدا کنند و تناسب توانمندی شرکت‌ها با این میدان مد نظر قرار می‌گیرد. کاردر با اشاره به پیشرفت حدود ٩٠درصدی کار تنظیم پیش‌نویس قراردادهای نفتی، ابراز امیدواری کرد که این متن طی هفته‌های آتی نهایی شود. معاون وزیر نفت درباره میزان پیشرفت توافقنامه اصولی امضا شده برای توسعه فاز ١١میدان گازی پارس جنوبی اظهار کرد: مطالعات میدان انجام و اسناد مناقصات برای پروژه‌های فرعی آماده شده و روند کار از سرعت مطلوبی برخوردار است. وی ابراز امیدواری کرد که این توافقنامه تا پایان امسال یا اوایل سال آینده به قرارداد تبدیل شود. کاردر درباره نتایج مطالعات حاصل از امضای قراردادهای محرمانگی و تفاهمنامه‌های متعدد با شرکت‌های بین‌المللی نیز گفت: برخی از این مطالعات آماده و به شرکت ملی نفت ایران ارائه شده است.


نخستین اقدام بیطرف در نفت

گروه انرژی نخستین خانه‌تکانی حبیب‌الله بیطرف معاون تازه منصوب شده بیژن زنگنه، دیروز انجام شد. روز گذشته شانا نوشت که معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت با ارسال نامه‌یی بر لزوم استفاده شرکت‎های اصلی و تابعه وزارت نفت از فهرست بلند تامین کالای دستگاه مرکزی وزارت نفت تاکید کرد. حبیب‌الله بیطرف طی نامه‌یی به مدیران عامل چهار شرکت اصلی وزارت نفت با اشاره به ابلاغیه بیژن زنگنه وزیر نفت، درباره ایجاد و انتشار فهرست بلند تامین کالای دستگاه مرکزی وزارت نفت و درج آن روی سامانه تامین الکترونیکی کالای صنعت نفت (EP) اعلام کرد: همه فهرست‎های منابع شرکت‎های تابعه صنعت نفت دریافت و ارزیابی شده است. وی افزود: موارد تایید شده ازسوی کمیته‎های فنی بازرگانی دستگاه مرکزی در تارنمای شرکت مربوطه منتشر شده تا فهرست‎های متعدد مختلف موجود از روی سایت‎ها برداشته شوند. در این نامه تاکید شده که شرکت‎های تابعه برای برگزاری مناقصه‎های خود موظف هستند از فهرست‎های ابلاغ شده ازسوی وزیر نفت استفاده کنند. براساس این نامه واحدهای بازرگانی، تدارکات و بررسی منابع همه شرکت‎های تابعه آن شرکت ضمن رعایت مفاد بخشنامه‎های صادره باید در اسرع‌وقت از اقدام‎های موازی و تشکیل فهرست‎های مجزا که سبب سردرگمی منابع در فرآیند خوداظهاری شده است، خودداری و همه منابع را برای خوداظهاری به سامانه تامین الکترونیکی کالای صنعت نفت

(ep. mop.ir) هدایت کنند. براساس نامه معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت به شرکت‎های تابعه این وزارتخانه، شرکت‎های اصلی و تابعه باید در مطالب موجود در سایت‎های خود بازنگری کنند، با دستورالعمل‎های یاد شده و بخشنامه‎های بعدی مترتب بر آن تطبیق دهند و اطلاعات مغایر با اهداف و وظایف دستگاه مرکزی وزارت نفت را حذف کنند. بیژن زنگنه شهریور امسال فهرست بلند (وندورلیست) منابع تامین کالای دستگاه مرکزی وزارت نفت را ابلاغ کرد که برمبنای آن، ضروری است شرکت‎های تابعه از این پس در تهیه هرگونه فهرست کوتاه برای برگزاری مناقصه‌های محدود، درباره کالاهایی که در فهرست بلند دارای ردیف باشند، تنها از این فهرست استفاده کرده و درج هرگونه منابع تامین کالای خارج از فهرست منتشره موصوف ممنوع است.


صعود نفت از پلکان توافق اوپک

ایرنا رویترز اعلام کرد، با بروز شواهدی که نشان می‌دهد با کاهش تولید اوپک، موجودی انبار جهان کمتر و بازار نفت متعادل‌تر شده است، قیمت‌های نفت صبح روز سه شنبه افزایش یافت. به گزارش رویترز، قیمت آتی نفت برنت دریای شمال در ساعت 40: 08 صبح دیروز به وقت گرینویچ در بازار لندن 40 سنت بالا رفت و به 55دلار و 63 سنت رسید. هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت امریکا نیز در بازار کامکس این کشور با 40 سنت افزایش نسبت به روز پیش، به بهای 53 دلار و 15 سنت معامله شد. وزیران نفت کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و برخی تولیدکنندگان بزرگ غیراوپک در پایان نشست مشترک روز یک‌شنبه گذشته خود اعلام کردند، از یک میلیون و 800 هزار بشکه روز کاهش تولید موافقت شده در تاریخ 30 نوامبر (10 آذر)، تاکنون یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز محقق شده است. رویترز اعلام کرد، به نظر می‌رسد اکنون بازار نفت متعادل‌تر شده و شکاف میان عرضه و تقاضا کمتر شده است. شرکت برنشتاین انرژی امریکا اعلام کرد، ذخایر انباری جهان در 3ماهه آخر سال میلادی گذشته 24 میلیون بشکه نسبت به 3ماهه پیش از آن کاهش یافت و به 5میلیارد و 700 میلیون بشکه رسید. اما با این حال مقدار باقی‌مانده هنوز برای مصرف تقریبا 60 روز جهان کافی است. بنا به اعلام این شرکت تحقیقاتی و سرمایه‌گذاری، کاهش نفت ذخیره‌سازی شده جهان در 3 ماهه آخر سال میلادی گذشته (اواسط مهر تا اواسط دی) از 3ماهه چهارم سال 2013 بی‌سابقه بوده و بازار جهانی نفت در حال گذر از مازاد عرضه به کمبود عرضه است. به نظر می‌رسد کشورهای عضو اوپک تاکنون مطابق توافق عمل کرده‌اند. وزیر نفت عراق روز دوشنبه در لندن اعلام کرد، بیشتر شرکت‌های نفتی فعال در این کشور در کاهش تولیدی که عراق در نشست ماه نوامبر تعهد کرده است، مشارکت می‌کنند. رویترز اعلام کرد، با این همه، بخشی از کاهش تولید اوپک با افزایش تولید نفت امریکا خنثی می‌شود و این مساله تا حدودی در برابر افزایش قیمت‌های نفت اصطکاک ایجاد می‌کند. آمار شرکت بین‌المللی بیکر هیوز امریکا جمعه گذشته نشان داد، میزان افزایش تعداد دکل‌های فعال حفاری این کشور در هفته میلادی گذشته در 4سال اخیر بی‌سابقه بوده است. همچنین تولید نفت امریکا از اواسط سال گذشته تاکنون 6 درصد افزایش پیدا کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر