اخبار

۱۳۹۵/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۷۲۹

خطای استراتژیک نوسازی بافت‌ با منابع شهرداری

مجید روستا، عضو هیات‌مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نوسازی بافت‌های ناکارآمد با منابع شهرداری و دولت را خطای استراتژیک دانست و گفت: اساس مساله نوسازی بافت‌های ناکارآمد، بعد کالبدی و ساختمان‌سازی و خانه‌سازی نیست، بلکه موضوع مربوط به خدمات، امنیت اجتماعی و رفاه برای سرانه‌ها و عرصه‌های عمومی در بازآفرینی شهرها است. روستا در گفت‌وگو با برنامه شناسا رادیو ایران اعلام کرد: شورای شهر تهران نیز تصویب کرده است که شهرداری تهران 100 درصد تخفیف برای صدور مجوزهای لازم مانند پروانه ساختمان و مجوز برای ساخت‌وساز در بافت‌های ناکارآمد در نظر بگیرد که ۵۰ درصد را شهرداری‌ها عهده‌دار خواهند بود و مابقی را دولت جبران خواهد کرد.

عضو هیات‌مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران افزود: دولت در زمینه تخفیف‌های شهرداری‌ها به مالکان بافت‌های ناکارآمد، مبلغ یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به شهرداری‌های سراسر کشور بدهکار است. دولت از بدهی خود شانه خالی نکرده و از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در حال پرداخت بدهی خود به شهرداری‌هاست.

روستا با تاکید بر نگاه ویژه به بافت‌های ناکارآمد، به ضعف جذب منابع مالی دولت در بحث نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد اشاره کرد و افزود: وصل کردن نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد به منابع شهرداری‌ها و منابع دولت خطای استراتژیک است.

وی با اشاره به اینکه دولت نه تنها در ایران بلکه در دیگر کشورها نیز نمی‌تواند با منابع اندک خود ورودی موفقیت‌آمیز به عرصه نوسازی بافت‌های ناکارآمد داشته باشد، تصریح کرد: اول باید نظام بانکی کشور تکلیف و مسوولیت خود را نسبت به نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد کشور پذیرا باشد. لازم است بازار سرمایه به مساله ورود پیدا کند؛ وگرنه نمی‌توان ادعا کرد که حتی با ۱۰ برنامه توسعه دیگر نیز به هدف‌مان در زمینه نوسازی بافت‌های ناکارآمد دست پیدا می‌کنیم.


برزیل در انتظار موافقت ترامپ با فروش هواپیما به ایران

مدیر ارشد اجرایی شرکت هواپیماساز امبرائر برزیل گفت: ترامپ یک تاجر است به همین دلیل ما امید داریم که اجازه نامه‌های مورد نیاز برای فروش هواپیما به ایران را از دولت وی دریافت کنیم.

به گزارش فارس به نقل از گالف تایمز، پائولو سزار دی سوزا سیلوا، مدیر ارشد اجرایی شرکت امبرائر گفت: درحالی که ایرباس و بویینگ پس از دریافت مجوزهای لازم در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، قراردادهایی با ایران برای فروش هواپیما به این کشور به امضا رسانده‌اند، امبرائر نیز در مراحل پایانی مذاکرات برای دریافت سفارش قرار دارد.

سیلوا تصریح کرد: «بلاتکلیفی زیادی در مورد این دولت جدید وجود دارد... اما ما به‌طور کلی معتقدیم که آقای ترامپ یک تاجر است. وی بسیار عملگراست و به بخش تجارت تعلق دارد. از این‌رو ما امید داریم که شرایط زیاد تغییر نکند.»

به نوشته این گزارش، امریکا حتی پس از لغو تحریم‌ها به علت درصد بالای قطعات امریکایی در بیشتر هواپیماها، می‌تواند صادرات هواپیما به ایران از سوی تولیدکنندگان خارجی را متوقف کند. در مدل جدید امبرائر از موتورهای شرکت جنرال الکترونیک و موتور مولد امریکایی استفاده شده است.

به گفته مقامات ارشد برزیلی سال گذشته، امبرائر در نظر داشت تا هواپیماهایی با ظرفیت 130 صندلی یا کمتر به ایران بفروشد. ایران در اصل به‌دنبال دریافت حداقل 20 جت E195 به ارزش بیش از یک میلیارد دلار بر اساس فهرست قیمتی است. سیلوا مشخص نکرد که این شرکت چه تعداد سفارش را برای خود هدف قرار داده است.


ضرورت ورود سرمایه‌گذاران خصوصی به جاده‌سازی

معاون وزیر راه و شهرسازی در دیدار با سرمایه‌گذاران حوزه آزادراه‌ها گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور در حال حاضر با تغییر رویکرد‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری، تبدیل بزرگراه‌های موجود به آزادراه و استفاده از آزادراه‌های ساخته شده به عنوان سرمایه‌یی برای ساخت آزادراه‌های جدید محسوب می‌شوند. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت‌و‌توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، خیراله خادمی در نخستین دیدار با مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری حوزه آزادراه‌ها این بخش را همراه دولت در احداث زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور دانست و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی فعلی کشور و حجم بالای پروژه‌های نیمه‌تمام، توان مالی دولت در اجرای طرح‌ها پایین آمده و این مسیر تنها با یاری سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قابل پیمودن است.

وی خواستار تغییر رویکرد در حوزه سرمایه‌گذاری شد و عنوان کرد: رویکرد شرکت ساخت‌وتوسعه استفاده هر چه بیشتر از پتانسیل و توانمندی بخش خصوصی است که سعی کرده‌ایم با هموار کردن مسیر و رفع موانع بخش خصوصی را در این مسیر یاری کنیم. معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: بخشی از این تغییرات با بهره‌مندی از روش‌های نوین در بهره‌برداری از آزادراه‌ها برای افزایش درآمد و مستهلک کردن سرمایه‌گذاری حاصل می‌شود که لازم است در این حوزه تلاش‌های بیشتری از سوی بخش خصوصی صورت گیرد.

وی با تاکید بر شناسایی موقعیت‌های جدید از سوی سرمایه‌گذاران برای تبدیل راه‌های موجود به آزادراه گفت: بخش خصوصی می‌تواند با بررسی راه‌ها و بزرگراه‌های موجود و شناسایی مسیرهایی که قابلیت تبدیل شدن به آزادراه را دارند، دولت را یاری کند که با صرف هزینه‌ کمتر علاوه بر افزایش ایمنی بار نگهداری جاده‌ها از دوش دولت برداشته شده و ساخت آزادراه‌ها به بخش خصوصی واگذار شود. وی گفت: بخشی از آزادراه‌ها دوره بازگشت سرمایه‌ آنها به پایان و زمان تحویل آنها فرا رسیده است و با تغییر رویکرد آزادراه‌های ساخته شده، می‌توانند سرمایه‌یی برای ساخت آزادراه‌های جدید محسوب می‌شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر