مدیریت تجارت‌پیشه منجر به حادثه تلخ پلاسکو ‌شد

۱۳۹۵/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۷۲۸

گروه راه و شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شناسایی ۵ بحران در بازنگری زندگی مدرن گفت: وقتی مدیریت شهری تجارت پیشه باشد، ماموریت خود را سازش با سوداگران می‌بیند و نتیجه آن هم وقوع حوادث تلخی مثل پلاسکو است و متاسفانه رسانه ملی هم در مورد خطرات مدیریت شهری در حق مردم جفا می‌کند. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در دومین همایش شهرسازی ریل پایه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آتش‌نشان‌های حادثه پلاسکو و نیز آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به عنوان فردی که پای ریل را به شهر باز کرد، اظهار کرد: بیش از ۱۰۰سال از ورود مدرنیته به کشور گذشته و امروز با تنگناهای پیچیده زندگی شهری روبه‌رو هستیم که شهرسازی ریل پایه پاسخی به یکی از پایه‌های زندگی مدرن در ایران است.

آخوندی با بیان اینکه توسعه سکونتگاه‌ها فراتر از بحث ریل و حمل و نقل ریلی است، تصریح کرد: در بازنگری زندگی مدرن در 5 حوزه 5 بحران در آستانه زندگی شهری شناسایی شده که شامل از هم‌ گسیختگی اجتماعی، کاهش قابلیت زندگی در کلان‌شهرها، فاصله از مفهوم حمل و نقل، بحران منابع زیستی و ناکارآمدی اقتصادی است.

شهر، یک بار مصرف نیست

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: این توسعه شهری بر مبنای سوداگری و عدم توجه به حمل و نقل ریل پایه و سوءاستفاده از بهره‌وری است که ایران را با بحران مواجه کرده است. آخوندی افزود: مسوولان شهری شاخصی برای افزایش کیفیت زندگی و همبستگی اجتماعی ندارند اما در برابر آن پروژه‌های متعدد و شاخص‌های توزیع اعانه به کرات دیده می‌شود. وی با اشاره به بازآفرینی شهری گفت: شهر یک موضوع یک بار مصرف نیست و حاصلی از یک سازمان اجتماعی و اندیشه‌های مختلف است و نباید رویکرد کالایی به شهر داشت. آخوندی بیان کرد: آنها که بیش از ده‌ها هزار میلیارد تومان در کوه و کمر تحت عنوان طرح‌های کمک به مستضعفان ثروت ملی را هدر می‌دهند در واقع کاری برای مردم و کشور انجام نمی‌دهند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عملکرد صدا و سیما درخصوص حادثه ساختمان پلاسکو گفت: درحالی که تلاش‌ها باید در جهت عدم کاهش موضوع به یک ساختمان باشد، رسانه ملی درحال کاهش آن به یک ساختمان است که در حق مردم جفا می‌کند. وی افزود: اگر شهروند، کیفیت زندگی، جابه‌جایی و محیط زیست در اولویت قرار داشت چنین اتفاقی رخ نمی‌داد.


تاکید بر تامین امنیت چهار راه جهانی

همچنین آخوندی در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل ونقل خاورمیانه گفت: در پی تکمیل شبکه ریلی ایران و اتصال آن به آسیا هستیم و در عین حال تلاش می‌کنیم، اتصال شبکه ریلی و آزادراهی و بزرگراهی را با کشورهای آسیا داشته باشیم تا از این طریق دسترسی به دریا و بنادر ایران کم‌هزینه و آسان‌ترین راه باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بهترین ارتباط با آسیای میانه و کشورهای جنوب خلیج‌فارس را در دوره وی داشتیم، گفت: یکی از دلایلی که معتقدم باید مقام و موقعیت هاشمی را گرامی بداریم، این است که او نه تنها قلبش برای ایران می‌تپید بلکه مفهوم امنیت منطقه‌یی را خوب دریافته بود. او می‌دانست چگونه تلاش‌های صهیونیست‌ها در جهت گسترش ناامنی در منطقه را خنثی و همبستگی منطقه‌یی صلح‌آمیز را در منطقه ایجاد کند. وی ادامه داد: ما در یک چهارراه جهانی قرار داریم و بزرگ‌ترین ماموریتی که برای خود قائل هستم، تامین امنیت این چهارراه برای خود و تمام مردم جهان است.

آخوندی با بیان اینکه در راستای این تلاش منطقه‌یی در پی تکمیل شبکه ریلی آسیا بودیم و تصمیم داریم ریل ایران را به تمام ریل‌های آسیایی متصل کنیم، گفت: اتصال ریلی بندر لاذقیه به شبکه ریلی ایران کار ساده‌یی بود. اتصال به شبکه ریلی عراق و از آنجا به اردن نیز کار ساده‌یی است. ریل ما درحال اتصال به کشور آذربایجان است و دو اقدام بزرگ تا به حال در این زمینه انجام گرفته است. یکی ایستگاه ریلی در آستارای ایران که ظرف چند ماه آینده ایجاد خواهد شد و دیگری اتصال ریلی به ترکیه همچنین موفقیت ایران در اتصال ریلی به اینچه‌برون و از آنجا به ترکمنستان است.


احداث ایستگاه راه ‌آهن در وسط ۳۰ شهر

سعید محمدزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن گفت: در راستای ایجاد حمل و نقل ریلی ایمن و سریع، طراحی ایستگاه راه‌آهن در ۳۰شهر بزرگ و ارتباط حمل و نقل درون و برون‌شهری را مطالعه کرده‌ایم.

روز گذشته سعید محمدزاده در دومین همایش شهرسازی ریل پایه اظهار کرد: نقش حمل و نقل در انجام زندگی آرام و راحت حائز اهمیت است. وی ادامه داد: از اقدامات مناسب در این حوزه، تاسیس شرکت قطارهای حومه‌یی ذیل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است که پس از تصویب برنامه ششم چارچوب این شرکت هم تصویب می‌شود. مدیرعامل راه‌آهن گفت: در چند سال گذشته تصمیم بر این شد که با توجه ویژه به حمل و نقل حومه‌یی از ظرفیت راه‌‌آهن برای اجرای این موضوع به صورت کامل استفاده شود و در این راستا اقداماتی آغاز شد.

محمدزاده با بیان اینکه سفرهای زیادی از اطراف تهران به درون تهران روزانه انجام می‌شود، گفت: تلاش کردیم با توسعه حمل و نقل ریلی و حومه‌یی در 4 کریدور از ظرفیت شبکه راه‌آهن برای ارائه خدمات با حمل و نقل حومه‌یی استفاده کنیم. وی ادامه داد: در مسیر شهرهای اطراف تهران عمده مسیر دو خطه و در برخی محل‌ها 3و 4خطه خواهند شد. مدیرعامل راه‌آهن بیان کرد: در مسیر تهران-ورامین-گرمسار عملیات اجرایی برای قطارهای حومه‌یی در زیرساخت به اتمام رسیده، ریل‌گذاری خط سوم تا چند هفته آینده و خط چهارم تا بهار 96 در این مسیر تکمیل می‌شود. وی به حادثه پلاسکو اشاره و اظهار کرد: اگر در تهران و شهرهای بزرگ با اتفاقاتی نظیر زلزله مواجه شویم، وجود ارتباط بین حمل و نقل برون‌شهری با داخل شهرهای بزرگ و ارتباط آن با سکونتگاه‌های اطراف تهران همچنین با نگاه پدافند غیرعامل قابل تامل خواهد بود که مورد بی‌توجهی است. وی به مکان‌یابی ایستگاه‌ها به درون شهرها و ممانعت از احداث ایستگاه‌های قطار در بیرون شهرها اشاره کرد و گفت: اگر ایستگاه قطار در مرکز ثقل شهرها نباشد برای کاربران توجیه ندارد. مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: در این راستا و برای اجرای سیستم حمل و نقلی سریع و مطمئن برای مردم در 30شهر بزرگ کشور مطالعاتی برای احداث و طراحی ایستگاه‌ها در درون شهرها و ارتباط حمل و نقل درون و برون‌شهری انجام داده‌ایم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر