دولت در حل مشکلات مرزی مداخله کند

۱۳۹۵/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۷۱۶

مجتبی بهاروند، نایب اول رییس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با «تعادل» با اشاره به اینکه حمل و نقل ترانزیت در کشور متولی خاصی ندارد، تصریح کرد: تا زمانی که ترانزیت در کشور متولی مشخصی نداشته باشد نه تنها نمی‌تواند پیشرفت کند، بلکه پسرفت نیز خواهد کرد.

نایب‌رییس اول کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در واقع برخی ادارات به راحتی می‌توانند در کار شرکت‌های حمل و نقل ترانزیتی اخلال ایجاد کنند. به عنوان مثال، گمرک می‌توانند با ندادن خدمات در کار شرکت‌های حمل و تقل ترانزیتی اخلال و مانع ایجاد کند.

مجتبی بهاروند ادامه داد: حتی در خود اتاق بازرگانی نیز در صورتی که نامه صدور مجوز را با تاخیر صادر شود همین امر نیز موجب می‌شود تا کار شرکت‌های حمل ونقل ترانزیتی نیز با اشکال و تاخیر صورت پذیرد.

این عضو کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی تصریح کرد: درواقع همانطور که پیشتر نیز اشاره کردم افراد و دستگاه‌های مختلف (حدود 20 ارگان) که در عملکرد شرکت‌های ترانزیتی موثر هستند می‌توانند در کار این شرکت‌ها مانع‌تراشی کنند در صورتی که چنین موضوعی در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست و در واقع در دنیا برخلاف ایران که در کار شرکت‌های ترانزیتی اخلال ایجاد می‌شود و هر ارگان و فردی می‌تواند در کارهای این شرکت‌ها مناع ایجاد کنند برای روان‌تر شدن کار این شرکت‌ها تلاش می‌کنند.

مجتبی بهاروند ادامه داد: باید به این موضوع توجه شود که ترانزیت یک درآمد خالص است، زیرا به مواد اولیه نیاز ندارد.

بهاروند افزود: در واقع حمل و نقل ترانزیت مانند صنعت توریسم و هر دو درآمد خالص دارند زیرا در هر دو نسبت به درآمد که کسب می‌شود هزینه می‌کنیم.

این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه در تمامی دنیا موانع را از سر راه شرکت‌های حمل و نقل ترانزیتی برمی‌دارند، تاکید کرد: بیشتر کشورهای دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که حمل و نقل ترانزیت درآمد پرسود و خالصی را وارد کشور می‌کند و به همین خاطر تلاش می‌کنند تا موانع از سر راه شرکت‌های حمل و نقلی برداشته شود.


زیان ناشی از خواب کامیون‌ها در مرز

مجتبی بهاروند همچنین در خصوص وضعیت مرزهای فعال کشور در امر حمل و نقل ترانزیت نیز تصریح کرد: مهم‌ترین نکته‌یی که در خصوص وضعیت مرزهای ترانزیتی کشور باید بگویم این است که در آنها امور گمرکی مربوط به کالاها گاهی چندین روز طول می‌کشد و همین موضوع سبب می‌شود شرکت‌های حمل و نقلی به دلیل خواب ماشین‌های خود در مرزها متضرر شوند.

بهاروند ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که شرکت‌های حمل و نقل ترانزیتی در مرزهای ترانزیتی کشور با آن روبه رو هستند این است که متاسفانه در کشور ما یک ارگان یا سازکان خاص وجود ندارد تا به مشکلات و مسائل مربوط به شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی کالا رسیدگی کند. در واقع نیاز است تا یک وزارتخانه مستقل از وزارت راه و شهرسازی تحت عنوان وزارت‌خانه حمل و نقل وجود داشته باشد تا علاوه بر ایجاد هماهنگی بین سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با حمل و نقل برای تسریع امور، شرکت‌های ترانزیتی نیز بتوانند از این طریق مشکلات خود را مطرح کرده و آنها را حل کنند.

نایب‌رییس اول کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: مسوولان دولتی می‌گویند میزان ترانزیت در کشور ما زیاد نیست، پس اهمیتی هم ندارد، در صورتی که آنها این موضوع را در نظر نمی‌گیرند که علت کم بودن میزان ترانزیت از کشور ما چیست؟

مجتبی بهاروند ادامه داد: در واقع دلیل اصلی کم بودن میزان ترانزیت کشور ما علاوه بر عدم هماهنگی در بین سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با امر ترانزیت، نبودن یک سیاست قاطع از سوی ایران در امر ترانزیت به خصوص در مرز با کشورهای آسیای میانه

است.

بهاروند تاکید کرد: لازم است برای آنکه بتوانیم هم مشکلات به وجود آمده فعلی را حل کنیم و هم از وقوع اتفاقات مشابه جلوگیری کنیم سازمان راهداری به عنوان نماینده وزارت راه با همکاری وزارت امور خارجه براساس یک برنامه بلندمدت، تصمیم قاطع و شفافی بگیرند و به گونه‌یی برخورد کنند که کشورهای همسایه نتوانند تصمیمات جدید بگیرند و راننده‌های ایرانی را اذیت کنند.

نایب‌رییس اول کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: گاهی شنیده شده که مسوولان دولتی از مدیران شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی کالا می‌خواهند خودشان به‌طور مستقیم مشکلات را در مذاکره با کشورهایی که در مرز با آنها مشکل ایجاد شده را حل کنند، اما وقتی حتی سفارت‌خانه‌های خودمان در این کشورها حاضر نیستند در خصوص حل این مشکلات به ما کمک کنند ما چگونه می‌توانیم از مسوولان یا تجار کشورهای دیگر توقع داشته باشیم در خصوص حل مشکلات به ما کمک کنند؟

مجتبی بهاروند تصریح کرد: تمامی دولت‌ها در منطقه (به عنوان مثال عراق و ترکیه) در تلاش هستند تا با استفاده از نفوذ سیاسی خود، دیگر کشورها را به نفع اقتصاد و به خصوص بخش حمل و نقلی خود تحت فشار قرار دهند در صورتی که در کشور ما دولت تلاش دارد تا در این حوزه وارد نشده و تمامی مسوولیت‌ها بر دوش خود شرکت‌های حمل و نقلی باشد.

بهاروند با اشاره به اهمیت حل هر چه زودتر مشکلات مربوط به ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی کالا در مرزها تاکید کرد: در حال حاضر ترکیه و پاکستان اصلی‌ترین رقبای ایران در بخش ترانزیت کالا هستند و در صورتی که ایران با حل مشکلات موجود نتواند سهم خود را در حمل و نقل بین‌المللی کالا افزایش دهد وضعیت برایش سخت خواهد شد.

نایب‌رییس اول کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: از آنجایی که در تجارت جهانی و ترانزیت صاحبان کالا می‌توانند حتی به خاطر یک دلار اختلاف بار را از یک شرکت گرفته و به یک شرکت دیگر بدهند حال تصور کنید چون کامیون‌های ایرانی در مرز با ترکمنستان مجبورند نسبت به دیگر ملیت‌ها هزینه بیشتری بپردازند (حدود1200 دلار) و تاثیر مستقیم افزایش این عوارض بر هزینه‌های تمام شده کالا موجب می‌شود تا هزینه زیادی بر صاحبان کالا تحمیل شود و به همین خاطر آنها نیز به دلیل گرانتر بودن حمل کالا توسط شرکت‌های ایرانی، حمل بار خود را به دست کشورهای غیرایرانی می‌سپارند که این موضوع نه تنها نفع اقتصاد شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی نیست بلکه موجب می‌شود اقتصاد کشور نیز بطور کلی تحت تاثیر این موضوع قرار گیرد. در نتیجه لازم است هر چه زودتر توسط مسوولان دولتی نسبت به حل این مشکلات و جلوگیری از وقوع دوباره آنها اقدام شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر