«پومپئو» رییس «سیا» شد تیلرسون در انتظار رای سناست

۱۳۹۵/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۷۰۶


گروه جهان| مایک پومپئو گزینه پیشنهادی رییس‌جمهوری امریکا برای تصدی ریاست سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا)، آرای لازم برای تصدی این سمت را از سنای امریکا کسب کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، دست‌کم ۶۶ سناتور از یکصد سناتور، مایک پومپئو را تایید کردند و در مقابل دست‌کم ۳۲ سناتور نیز با گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ برای ریاست سازمان اطلاعات مرکزی امریکا مخالفت کردند. مایک پومپئو جمهوری‌خواه که چهار دوره از ایالت کانزاس عضو مجلس نمایندگان بوده از جریان تی‌پارتی است که به‌شدت با سیاست‌های دولت اوباما به‌ویژه درباره توافق هسته‌یی با ایران مخالف بود.

جمهوری‌خواهان درصدد بودند تا جمعه رای‌گیری درباره پومپئو را انجام دهند، اما دموکرات‌ها با این رای‌گیری مخالفت کردند. سناتور رون ویدن، از ایالت اورگان گفته است: «مایک پومپئو شایسته این سمت نیست. او سیاست‌های افراطی را تایید کرده و می‌تواند آزادی‎های مردم را محدود کند، بدون اینکه امنیت بیشتری تامین کند.»

مایک پومپئو یکی از اعضای هیات تحقیق مجلس نمایندگان امریکا متشکل از جمهوری‌خواهان برای بررسی حادثه حمله به دفتر دیپلماتیک امریکا در شهر بنغازی بود که در سال ۲۰۱۲ و زمانی که هیلاری کلینتون وزیر خارجه بود، اتفاق افتاد. پومپئو فارغ‌التحصیل ممتاز دانشکده افسری نیروهای مسلح در سال ۱۹۸۶ است. او در دوران جنگ سرد در ارتش امریکا خدمت کرده و در دوران عضویت در کمیته امور امنیتی مجلس نمایندگان امریکا به سفرهای خارجی زیادی رفته و با مقامات امنیتی متعددی دیدار کرده است. در همین حال، کمیته روابط خارجی سنای امریکا نیز دوشنبه به رکس تیلرسون، نامزد پیشنهادى ترامپ براى تصدى وزارت خارجه امریکا رای مثبت داد. تیلرسون اکنون نیازمند رای اعتماد اعضای سناست. رکس تیلرسون، مدیر سابق شرکت عظیم نفتی اکسان موبیل، توانست ۱۱ رای مثبت در مقابل ۱۰ رای مخالف درکمیته روابط خارجی کسب کند. تغییر نظر مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت فلوریدا برای حمایت از تیلرسون باعث شد تا نامزد پیشنهادی برای وزارت خارجه امریکا از حمایت کافی در کمیته روابط خارجی سنا برخوردار شود.

فاکس‌نیوز نوشته، در صورتی که سناتور روبیو در رای‌گیری کمیته روابط خارجی سنا شرکت نمی‌کرد، آرای مخالفان و موافقان مساوی می‌شد. جمهوری‌خواهان در این کمیته اکثریت را در اختیار دارند. این گزارش می‌افزاید: سناتور روبیو در حالی به رکس تیلرسون رای داده که پیش‌تر نسبت به روابط اقتصادی وی با روسیه ابراز نگرانی کرده بود. با این حال روبیو گفته است: «کارنامه رکس تیلرسون نشان می‌دهد که قادر است شرکت‌های عظیم و پیچیده را اداره کند. برای رای دادن تنها مساله نگرانی از روابط با روسیه مد نظرم نبود.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر