کمک دقیقه 90 اوباما به تشکیلات فلسطینی‌ها

۱۳۹۵/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۷۰۵

گروه جهان|

باراک اوباما، رییس‌جمهور پیشین امریکا در ساعات پایانی فعالیت خود در کاخ سفید دستور انتقال محتاطانه بیش از ۲۲۷ میلیون دلار را به حساب‌های خارجی صادر کرده که بیش از ۹۷ درصد این مبلغ به تشکیلات خودگران فلسطین اختصاص یافته است.

آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام وزارت خارجه امریکا و چندین نفر از مشاوران اوباما در کنگره گزارش داده که حدود ۲۲۱ میلیون دلار در واپسین ساعات فعالیت اوباما در کاخ سفید به تشکیلات خودگردان فلسطین اختصاص یافت. مابقی این بودجه هم به آژانس‌هایی در سراسر جهان داده شده است: 4 میلیون دلار به برنامه‌های تغییرات آب و هوایی و تشکیل یک مرکز فناوری آب و هوایی، یک میلیون و 250 هزار دلار آن به صندوق برقراری صلح سازمان ملل و سایر برنامه‌های این سازمان و یک میلیون و 50 هزار دلار هم برای دفتر نماینده ویژه وزارت خارجه در امور افغانستان و پاکستان و دفتر امور جنوب آسیا و آسیای میانه ارسال شده است.

اعتبارات برای تشکیلات خودگردان در سال مالی ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ با هدف کمک به تلاش‌های بشردوستانه در غزه و کرانه باختری تصویب شد، اما برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره ازجمله اد رویس، رییس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، و کی گرانجر، نماینده ایالت تگزاس، اختصاص این بودجه به تشکیلات خودگردان را منوط به عضویت این تشکیلات در سازمان‌های بین‌المللی کرده بودند و اجازه ندادند که این بودجه انتقال یابد. در گذشته روسای جمهور امریکا به بودجه‌هایی که توسط کنگره بلوکه می‌شد، احترام می‌گذاشتند. با این حال، آنها این اختیار را داشتند که هرگونه توقیف بودجه‌یی را لغو کنند. باراک اوباماهم سال‌ها برای آزادسازی اعتبارات مذکور تلاش و در واپسین ساعات کاری خود، ۲۲۱ میلیون دلار به فلسطین کمک کرد. دولت اوباما این مبلغ را در چارچوب کمک‌های بشردوستانه، حمایت از اصلاحات سیاسی و امنیتی، کمک به حاکمیت قانون در فلسطین و همچنین کمک به آماده‌سازی برای تشکیل حکومت فلسطینی به تشکیلات خودگردان اختصاص داده بود. یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه امریکا و برخی از نمایندگان کنگره با اشاره به اینکه انتقال‌های مالی، صبح آخرین جمعه کاری دولت سابق صورت گرفته است، افزودند که این انتقال ‌وجه با اطلاع کامل جان کری، وزیر خارجه دولت پیشین صورت گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر