گام‌های «بان کی‌مون» به سوی ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی

۱۳۹۵/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۷۰۳

گروه جهان|

از زمانی که دبیرکل سابق سازمان ملل طی یک ماه اخیر به کشورش کره جنوبی بازگشت و مانند یک قهرمان در مهم‌ترین فرودگاه سئول مورد استقبال قرار گرفت، گام‌های زیادی در مسیر رسیدن به ریاست‌جمهوری برداشته است، اما هر بروکراتی به سرعت خواهد فهمید که پیروی از نقش‌های سنتی سیاسی ضرورتا به معنای موفقیت سیاسی نخواهد بود.

به گزارش واشنگتن پست، بان کی‌مون، دبیرکل سابق سازمان ملل پس از بازگشت به خانه با رفتن به مزار پدرش و دیدار با مادرش، آداب را به جا آورد و سپس درصدد ترکیب آن با اقدامات سیاسی برآمد و بر سر قبور 6رییس‌جمهور سابق کشورش نیز حاضر شد. او با زنده‌های دنیای سیاست نیز دیدارهایی داشت و هفته گذشته به دیدن لی میونگ بک، رهبر پیشین محافظه‌کاران که همچنان روابط سیاسی قدرتمندی دارند. بان کی‌مون همچنین تلفنی با پارک گئون های، رییس‌جمهور کره جنوبی که فعلا منتظر تصمیم دادگاه درباره حکم استیضاح خود است، صحبت کرد. اما در چشم مردم، او مردی است که از کودکان نگهداری می‌کند و به بزرگسالان غذا می‌دهد؛ از فروشگاه‌های شلوغ خرید و در مقابل معابد بودا سجده می‌کند.

اکنون دیگر مساله «زمان» برنامه بان کی‌مون برای اعلام نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری است؛ چراکه دیگر تردیدی در کاندید شدن او باقی نمانده است. بان کی‌مون که متعهد شده است برای تغییر در سیاست‌های کشورش تلاش کند و همچنین اعلام کرده که خودش را برای ملتش به آتش می‌کشد، احتمالا هفته آتی رسما درباره ورود به رقابت‌های انتخاباتی بیانیه صادر می‌کند. اگر پارک استیضاح شود، انتخابات آتی ریاست‌جمهوری باید طی ۶۰ روز از زمان اعلام حکم دادگاه برگزار شود؛ اما اگر استیضاح نشود، انتخابات آتی در ماه دسامبر برگزار خواهد شد. پیش از رسوایی فساد پارک در ماه اکتبر، چشم‌انداز پیروزی بان در انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار روشن بود. وی با وجود اینکه هنوز از قصد خود برای شرکت در انتخابات صحبتی نکرده بود، در نظرسنجی‌ها در رتبه اول قرار می‌گرفت؛ اما او هم از نزدیکی با پارک آسیب‌هایی دید و حتی برخی ادعا می‌کنند که شاید بان کی‌مون هم در فسادهای او نقشی داشته باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر