توسعه بازارهای صادراتی با تلاش دولت و سازمان‌های مردم نهاد

۱۳۹۵/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۶۹۷

باتوجه به سپری شدن یک سالگی برجام و دستاوردهای تیم هسته‌یی کشورمان در این باره صنعتگران نیز درباره آینده بخش صنعت و صادرات امیدوار هستند. کارشناسان تشکلی براین باورند که برجام بارقه‌های امید را برای کشور به وجود آورد و مردم دیگر نگرانی افزایش قیمت کالاهای مصرفی را ندارد. به گفته آنها برجام می‌تواند فرصت مناسبی را برای به دست آوردن بازارهای غیرنفتی همچون صنایع دستی، لوازم خانگی، فرش و... ایجاد کند که در این راستا هم نمایندگان تشکل‌ها و هم نمایندگان دولت باید در زمینه تامین زیرساخت‌ها به دنبال اقدامات عملیاتی باشند.


تاثیر برجام بر صنایع لوازم خانگی

در همین حال دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران درباره تاثیرات برجام در صنعت لوازم خانگی به «تعادل» گفت: تاثیر برجام بر رونق صنایع لوازم خانگی کمرنگ بوده و قبل از برجام تولیدکننده لوازم‌خانگی چون مجبور بودند مواد اولیه را از خارج تامین کنند، باید با قبول ریسک و خطرات،6 ماه قبل پول را پرداخت می‌کردند و بعد از 6ماه مواد را به دست می‌آورد. البته نمی‌توانیم بگوییم که برجام بی‌تاثیربوده بلکه به واسطه سرانجام رسیدن برجام ما شاهد کاهش انتظارات مردم از وضعیت کالاهای تولیدی هستیم. حبیب‌الله انصاری درباره انتظاراتی که در صنعت لوازم‌خانگی از برجام وجود داشت، گفت: نخستین مساله این بود که بانک‌های خارجی وارد شوند و مبادلات ارزی و پولی توسط بانک‌ها صورت گیرد تا از این طریق، دغدغه تولیدکننده کم شده و مجبور به پذیرش ریسک بالا نباشد. انتظار دیگر این بود که قیمت تمام‌شده مواد اولیه بالا نرود تا به توسعه صادرات کمک شود. این موضوع‌ها درحالی مطرح می‌شود که این انتظارات تاکنون برآورده نشده است. او ادامه داد: قرار بود کارت‌های اعتباری به مردم تعلق بگیرد که پس از چون‌وچراهای فراوان، نهایتا آن طور باید محقق نشد و این امر موجب ناامیدی مردم شد. مردم قبل از برجام صبر کردند که چه می‌شود. بعد از برجام هم منتظر کارت‌های اعتباری بودند که به نظر من بانک مرکزی اراده‌یی در این زمینه نداشت. در شرایط فعلی باید با معرفی کالاها، برای خرید کالای ایرانی فرهنگ‌سازی انجام شود که این کار در بستر تبلیغات صورت می‌گیرد. انصاری گفت: اواخر آذرماه سال جاری بود که اخباری مبنی بر افزایش قیمت 6 درصدی لوازم‌خانگی به دنبال افزایش نرخ دلار از سوی رییس اتحادیه لوازم‌خانگی ارائه شد. این خبر باعث شد مردم نگران از اینکه مبادا قیمت کالاها به روند صعودی خود ادامه دهد، در تکاپوی تامین لوازم‌خانگی موردنیاز بیفتند. وی با اشاره به مساله عرضه و تقاضا در این زمینه گفت: در حال حاضر قدرت خرید مردم پایین آمده و از سوی دیگر، تعداد زیادی از تولیدهای تولیدکنندگان در انبارهای‌شان باقی مانده و سطح تولید کاهش پیدا کرده است. با شرایط فعلی آنها حاضرند اجناس خود را با سود کم بفروشند تا فروش رود. البته ممکن است بعضی مغازه‌داران و بنکداران دست به فروش گران‌تر بزنند، ولی این موضوع را نباید به‌حساب کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی گذاشت. انصاری خاطرنشان کرد: تمام مشکلات تشکل‌ها به مسائل کلان اقتصادی باز می‌گردد، درواقع، قرار بود در طول اجرایی شدن برجام ما شاهد گشایش ال سی و رد و بدل شدن منابع مالی میان تجار خارج از کشور باشیم اما متاسفانه این معضلات هنوز در سد راه اقتصاد کشور وجود دارد و علاوه براین تولیدکنندگان با موانع دیگری همچون عدم ثبات نرخ ارز، رکود و... مواجه هستند.


برجام زمینه‌ساز گشایش در صادرات صنایع‌دستی

همچنین رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز درباره تاثیر برجام گفت: گشایش‌هایی که به واسطه برجام به وجود آمده، در ارتقای صادرات صنایع دستی موثر خواهد بود. درواقع، برجام تاکنون در بخش‌های مختلف گشایش‌هایی را ایجاد کرده است و در ارتقای صادرات صنایع‌دستی نیز اثربخش خواهد بود. جمال رازقی در حاشیه نخستین جشنواره نوآوری و خلاقیت اظهار کرد: اقدام بزرگی که دولت تدبیر و امید و به‌ویژه رییس‌جمهوری و تیم مذاکره‌کننده کشورمان در زمینه تحقق و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) انجام داد قابل‌تقدیر است. ما برای دستیابی به رشد اقتصادی 6 تا 8 درصدی که از برنامه‌های کشور است چیزی حدود 700 تا 800 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی نیاز داریم که برجام این فرصت و امکان را ایجاد کرده است. رازقی، فرش را یکی از صنایع‌دستی مطرح و دارای جایگاه جهانی کشورمان دانست و گفت: در گذشته در بحث صادرات فرش با ممنوعیت و مشکلاتی مواجه بودیم اما امروز و به لطف توافق برجام این ممنوعیت برداشته‌شده و این کار در حال انجام است. با وجود توانمندی که در بخش فرش داریم، نباید خودمان را محدود به صادرات فرش کنیم؛ چراکه هنرمندان ما قابلیت‌های بسیار بزرگی دارند و سایر صنایع‌دستی ما نیز با توجه به اینکه ما مشکل اشتغال و مهاجرت داریم، می‌توانند با کمترین سرمایه‌گذاری بسیاری از این مشکلات را حل کنند. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز با اشاره به رویکرد جدید اتاق و توجه ویژه به اقتصاد هنر و ورزش تصریح کرد: با توجه به مشکلاتی که در اقتصاد کلان استان خصوصا در زمینه خشکسالی و اشتغال داریم، بخش‌های گردشگری، اقتصاد هنر و ورزش نیز می‌تواند اولویت اول اقتصاد استان قرار گیرد. باید به این موضوع اشاره کرد که امروز تکنولوژی صنایع‌دستی بومی در اختیار ماست و بازارهای صادراتی نسبتا خوبی نیز در این زمینه‌ داریم که باید از این فرصت استفاده کنیم تا اقتصاد هنر خود را به‌خوبی در دنیا نمایان‌سازیم. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز اضافه کرد: صنعت فرش به دلیل ورود فرش‌های مشابه چینی، هندی و پاکستانی در بازارهای جهانی دچار مشکلاتی شد اما چون تکنولوژی را در اختیار داشتیم گبه را جایگزین کردیم و اگر این را هم از ما بگیرند می‌توانیم به نوع جدیدی از فرش روی‌ آوریم.


در برجام به دنبال کاهش تعرفه‌های

دو سویه باشیم

از سوی دیگر یک تولیدکننده لوازم خانگی با اشاره به اینکه اصلا شرایط تولید محصولات لوازم خانگی در ایران و ترکیه برابر نیست، گفت: تصمیم جدید دولت برای کاهش تعرفه ۲۳ کالای وارداتی از ترکیه فقط بازار کشور را دودستی در اختیار ترک‌ها قرار می‌دهد. حسین فتاحی در گفت‌وگو با تسنیم، ضمن انتقاد از تصمیم اخیر وزارت صنعت در کاهش تعرفه 23 ردیف از کالاهای وارداتی ترکیه به کشور، اظهارکرد: این تصمیم به هیچ عنوان در راستای حمایت از تولیدکننده داخلی نیست. چرا دولت فقط شعار حمایت از تولید می‌دهد اما در عمل تصمیمات ضدتولید می‌گیرد؟ وی با اشاره به اینکه اصلا شرایط تولید محصولات لوازم خانگی در ایران و ترکیه برابر نیست، افزود: در ایران تولیدکنندگان باید مواد اولیه را گران‌تر از قیمت‌های جهانی خریداری و حتی باید بهره‌های سنگین را به نظام بانکی پرداخت کنند، این در حالی است که تولیدکننده ترک از حمایت‌های زیاد دولت برخوردار است و تسهیلات 4درصدی دریافت می‌کند. این تولیدکننده تصریح کرد: با اعمال این تصمیم فقط بازار کشور را دودستی در اختیار ترکیه قرار می‌دهیم و مردم دیگر تمایلی به خرید اجناس ایرانی نخواهند داشت. فتاحی با بیان اینکه قراردادهای تعرفه ترجیحی فقط در شرایط یکسان بازار نتایج مثبت خواهد داشت، گفت: چرا دولت به‌جای اینگونه تصمیم‌ها سیاست روشنی را برای حمایت از بخش تولید که امروز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، نمی‌گیرد؟ وی اضافه کرد: تولیدکنندگان لوازم خانگی حتما اعتراض خود را نسبت به کاهش تعرفه واردات لوازم خانگی ترک به وزارت صنعت اعلام خواهند کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر