ریزش 2,2 درصدی ارزش بورس تهران ظرف چند ثانیه

۱۳۹۵/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۶۹۴

گروه بورس:

دیروز، بورس تهران درحالی با معاملات کد به کد و درون‌گروهی حقوقی‌ها و حامیان سنتی خود تلاش کرد تا تکیه‌گاهی محکم برای نماگرهای مختلف خود دست و پا کند که بازگشایی نماد معاملاتی بانک ملت با کاهش 50 درصدی قیمت تابلو نسبت به آخرین روز معاملاتی در روز توقف سبب سقوط بیش از هزار واحدی شاخص کل بورس شد. هر چند بازارگردانی سهام و وجود تقاضا برای جمع‌آوری این سهم باعث شد، فشار چندانی در طرف فروش نمایان نشده و شاخص کل بیش از این افت نکند.با بازگشایی نماد بانک ملت دیروز ارزش بازار 2,2 درصد ظرف چند ثانیه کاهش یافت. به گزارش«تعادل» شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز(سه‌شنبه 5 بهمن ماه 95) با کاهش 1014واحدی روی رقم 78هزار و 249واحد متوقف شد. شاخص کل هم وزن اما با افزایش 31واحدی به عدد 15هزار و 588 واحد رسید همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 1372واحدی عدد 85 هزار و 653 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول نیز درحالی با کاهش 1074واحدی به عدد 55 هزار و 454واحد رسید که شاخص بازار دوم با کاهش 167واحدی به رقم 167هزار و 14واحد دست یافت. دیروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با کاهش 2واحدی عدد 837 واحد را به نمایش گذاشت.

براساس این گزارش دیروز معاملات سهم در نماد معاملاتی 3شرکت بانک ملت با 864 واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 54 واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان با 49واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را بر محاسبه کاهش بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت سایپا با 20واحد، ایران خودرو با 14واحد و فولاد آلیاژی ایران با 9واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 179میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و 175میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 57 هزار و 319نوبت داد و ستد بود. طی معاملات دیروز نماد معاملات شرکت‌های بانک ملت مهندسی، حمل و نقل پتروشیمی فرآوری، مواد معدنی ایران قند پیرانشهر، سامان‌گستر اصفهان کی بی‌ سی، مواد اولیه دارویی البرز بالک و تولیدی و خدمات نسوز توکا از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های بهنوش ایران، کارخانجات کابل‌سازی ایران، حق تقدم خرید سهام سیمان مازندران، کشت و صنعت آب‌شیرین، سرمایه‌گذاری جامی، اوراق اجاره صپارس، مواد ویژه لیا و سرمیکای صنعتی اردکان متوقف شدند.

دیروز همچنین برای نخستین بار هر سهم شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان در بالاترین سقف قیمتی مجاز به قیمت هر سهم 990تومان کشف قیمت شد. این درحالی است که برآوردهای ارزش‌گذاری این دارایی براساس نسبت قیمت بر درآمدی 7مرتبه‌یی گروه لبنیاتی‌ها و با احتساب تحقق سود 153تومانی به ازای هر سهم این شرکت در پایان سال مالی 96 قیمت 1070تومانی را برای آن در بازار سهام متصور شده است.

دیروز در بازار دوم بورس معاملات درون‌گروهی حقوقی‌ها شامل انتقال 5/52 میلیون سهم سرمایه‌گذاری سایپا به ارزش کمتر از 5 میلیارد تومانی به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده بود. در نماد معاملاتی ملی صنایع مس ایران اما 36میلیون سهم به ارزش بیش از 7میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده تجمیع شد. همچنین دیروز اندکی بیش از 29میلیون سهم صنعتی‌ دریایی ایران به ارزش بیش از 10میلیارد تومان با جابه‌جایی درون‌گروهی میان سهامداران عمده این سهم همراه شد همچنین کمتر از 30میلیون سهم سرمایه‌گذاری سپه به ارزش 5/4میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد. در زامیاد نیز بیش از 12میلیون سهم به ارزش بیش از یک میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی تجمیع شد. همچنین دیروز سهامدار عمده سایپا اقدام به انتقال بیش از 11میلیون سهم این شرکت به ارزش بیش از یک میلیارد تومان با کدهای درون‌گروهی کرد.


تغییر مالکیت 200 میلیاردی سهام در

فرا بورس

معاملات فرابورس ایران یک روز مانده به پایان هفته معاملاتی جاری با عرضه اولیه شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان در بازار دوم، بازگشایی نماد معاملاتی شرکت‌های تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا و کی‌بی‌سی و دو توقف نماد مربوط به شرکت‌های مواد ویژه لیا و تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک به پایان رسید. معاملات دیروز سه‌شنبه 5 بهمن ماه با نقل و انتقال 151میلیون ورقه به ارزش یک هزار و 93.4میلیارد تومان همراه شد که این حجم در 107هزار و 968دفعه رقم خورد. در میان بازارهای اول، دوم و پایه نماد«غگلپا» مربوط به شرکت پگاه گلپایگان بالاترین حجم و ارزش معاملات را به دست آورد. در این نماد که دیروز برای نخستین‌ بار عرضه شد 12میلیون سهم به ارزش افزون بر 11.8میلیارد تومان فروخته شد همچنین در مجموع این3 بازار 95میلیون سهم به ارزش 41.6میلیارد تومان نقل و انتقال یافت.

نمادهای«حسیر» و «غدیس» روز گذشته درحالی به عنوان پربیننده‌ترین نمادهای معاملاتی شناخته شدند که به ترتیب نماد «غفارس» و «بساما» بالاترین رشد و کاهش قیمتی را تجربه کردند. همچنین شاخص کل فرابورس ایران پس از رشد روز گذشته به افت 2.9واحدی و تنزل آیفکس در ارتفاع 837 واحدی تن داد. نماد «مارون» درحالی بیشترین تاثیر منفی بر شاخص را از خود به جا گذاشت که نمادهای «شاوان» و «شراز» در نتیجه معاملات مثبت خود مانع از افت بیشتر آیفکس شدند.


صدرنشینی بازار اوراق با درآمد ثابت

معاملات دیروز بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس با معامله حدود 1.4میلیون ورقه به ارزش یک هزار و 32.1میلیارد تومان همراه شد. نماد اسناد خزانه اسلامی مرحله دهم با خرید و فروش 163هزار ورقه به ارزش 13.9میلیارد تومان در صدر این بازار ایستاد. این سری اسناد خزانه با قیمت پایانی 85.5 هزار و 74.1 تومان به بازدهی ساده 25درصدی رسید.


پایین‌ترین قیمت اوراق تسهیلات مسکن

معاملات 4.1میلیارد تومانی اوراق تسهیلات مسکن روز گذشته درحالی رقم خورد که قیمت این اوراق در بازه قیمتی 72.4 تا 75.4هزار تومان دادوستد شد. بیشترین قیمت این اوراق به تسه فروردین 95 و کمترین آن به تسه مرداد 93 اختصاص داشت.

عرضه 45 هزار تن مواد پلیمری در بورس کالا

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران روز سه‌شنبه 5 بهمن ماه میزبان عرضه 45هزار و 279تن انواع مواد پلیمری بود. دیروز سه‌شنبه 5 بهمن ماه 500 تن شمش هزار پوندی آلومینیوم شرکت المهدی نیز در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران روز سه‌شنبه 5 بهمن ماه میزبان عرضه 45هزار و 279تن انواع مواد پلیمری بود. همچنین در این روز 32هزار و 100تن انواع قیر، 10هزار تن گوگرد، 3هزار تن لوب کات و 6 هزار تن وکیوم باتوم نیز در تالار مذکور عرضه شد. تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران در این روز شاهد عرضه 40هزار و 732 تن ذرت دانه‌یی در قالب طرح قیمت تضمینی است که 29هزار و 427تن به صورت گواهی سپرده کالایی و 11هزار و 305تن به صورت فیزیکی عرضه شد. افزون بر این 100تن روغن خام سویا، 3هزار و 800 تن شکر، 21هزار تن گندم خوراکی و 2هزار تن گندم دوروم نیز در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر