تجمیع 90 درصد بازار بیمه اتکایی کشور در بخش دولتی

۱۳۹۵/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۶۸۸

گروه بانک و بیمه| احسان شمشیری|

بررسی عملکرد بیمه‌های اتکایی در دولت یازدهم نشان می‌دهد با تلاش‌های صورت گرفته در بیمه مرکزی و بخش دیپلماسی کشور، صنعت بیمه با تمهیدات دولت موفق شد از دالان تحریم عبور کند به‌طوری‌که ابراز تمایل بیمه‌های بین‌المللی و معتبر اتکایی لویدز و مونیخ ری برای حضور در ایران حکایت از این امر دارد .

به گزارش «تعادل»، بازار بیمه‌های اتکایی کشور در چند سال اخیر به دلیل تحریم‌های همه‌جانبه شرایط دشواری پشت سر گذاشته و توانسته است با وجود تحریم‌های شدید و فقدان حضور شرکای خارجی، خسارات سنگین در کشور را پوشش دهد اما در عین حال رشدی در زمینه تولید حق بیمه و تعرفه‌ها و درآمدها نداشته است به‌طور کلی بخش عمده رشد صنعت بیمه متعلق به بیمه‌های شخص ثالث و خودرو بوده که اتکایی‌ها نقشی در آن ندارند.از آنجا که بیمه‌های بازرگانی به لحاظ نقش انتقال ریسک، جنبه سرمایه‌گذاری و پس‌اندازی به‌ویژه در بیمه‌های زندگی که یکی از شاخص‌های‌های رفاه عمومی و توسعه فرهنگی در اقشار جامعه محسوب می‌شود و یک همبستگی بین شاخص‌های بیمه‌یی و شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی وجود دارد و با افزایش مرتب رشد و پیشرفت هر کشور، شاخص‌های بیم‌های نیز ارتقا پیدا خواهد کرد، از این رو عواملی چون موانع و محدودیت‌های اقتصادی، نحوه نگرش مردم به بیمه و سطح فرهنگ عمومی، میزان توجه و پشتیبانی دولت و مشارکت مردم در فعالیت‌های بیمه‌یی در توسعه یا عدم توسعه یافتگی صنعت بیمه کشور نقش قابل توجهی دارد. براساس آمار سال 94، صنعت بیمه کشور از نظر شاخص حق بیمه تولیدی در جایگاه چهل و دوم جهان ایستاده است؛ از سوی دیگر رتبه شاخص حق بیمه سرانه کشور جایگاه 69 در دنیا را داراست. همچنین روند رو به رشد سهم حق بیمه‌های زندگی در بازار بیمه طی 5 سال اخیر ادامه داشته و حق بیمه‌های تولیدی در این رشته نسبت به 5سال گذشته بر حسب ریال 4 برابر و بر حسب دلار 6/ 1 برابر شده است. براساس آمار نشریه زیگما، رتبه جهانی ایران در ضریب نفوذ بیمه در سال 2015 ارتقا یافته و به جایگاه شصت و دوم رسیده است. سیدمصطفی کیایی، کارشناس خبره بیمه اتکایی در این رابطه به «تعادل» گفت: شرکت‌های بیمه اتکایی ریسک‌های سنگین شرکت‌های بیمه تجاری را تحت پوشش قرار می‌دهند و در دنیا سود شرکت‌های بیمه اتکایی بسیار پایین است و چنانچه دچار خسارت شوند این خسارت سنگین خواهد بود.

وی اضافه کرد: در ایران نیز بیمه مرکزی از شرکت‌های اتکایی خصوصی حمایت کرده و بخشی از اتکایی خود را منتقل می‌کند.

کیایی درخصوص سرنوشت فعالیت کنسرسیوم بیمه‌های مستقیم برای پوشش ریسک صنعت نفت و گاز کشور با محدود شدن حضورشان در حوزه اتکایی گفت: بیمه‌های خصوصی می‌توانند در قالب کنسرسیوم وارد حوزه صنعت نفت و گاز کشور شوند؛ زیرا بیمه‌های اتکایی از کنسرسیوم سهم می‌پذیرند.

کیایی با ابراز امیدواری نسبت به بهبود وضعیت بیمه‌های اتکایی در سال آینده، اظهار داشت: بازار اتکایی کشور در چند سال اخیر رشد نداشته است به‌طوری‌که بخش عمده رشد صنعت بیمه متعلق به بیمه‌های شخص ثالث و خودرو بوده که اتکایی‌ها نقشی در آن ندارند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود سطح توانگری بالا، شرکت‌های اتکایی برای افزایش سرمایه تلاش می‌کنند، گفت: تلاش می‌شود با افزایش سرمایه، رتبه شرکت را بالا ببرند زیرا برای کسب رتبه نیازمند سرمایه‌ هستند تا بتوانند با شرکت‌های بین‌المللی تعامل و همکاری کنند.

وی با اشاره به عضویت ایران در انجمن بیمه‌گران بین‌المللی گفت: شرکت‌های خارجی بدون داشتن درجه مشخص، به ما کار نمی‌دهند؛ اینکه درها را به روی ما باز کرده‌اند، برای این نیست که به ما پول بدهند، باز کرده‌اند که پول ببرند. امیدوارم زمانی برسد که پرداختی و دریافتی ما در تعامل با کشورهای خارجی به تعادل برسد. کیایی تاکید کرد: بیمه‌های اتکایی ما به وظایف ملی خود در پذیرش برخی ریسک‌ها مانند اتکایی هواپیماها عمل می‌کنند، اما اینگونه نخواهد بود که هر اتکایی را بپذیرند زیرا شرکت‌ها تلاش می‌کنند به EPS مدنظر شرکت و سهامداران خود هم توجه کنند.

وی در خصوص حمایت رییس کل بیمه مرکزی از انتقال ریسک بیمه‌های اتکایی به خارج کشور، گفت: این موضع‌گیری رییس کل می‌تواند در تعامل ما با بیمه‌های خارجی راهگشا باشد.

وی در خصوص وضعیت شرکت‌های اتکایی قبل و بعد از تحریم نیز گفت: بیمه‌های اتکایی در دوران تحریم بهترین عملکرد را داشته‌اند و توانستند ریسک‌های بزرگ را نگه

دارند.

در دنیا چنین چیزی نداریم. خوشبختانه صنعت بیمه با تمهیدات دولت توانست از دالان تحریم عبور کند و می‌توان گفت صنعت بیمه در این 5سال موفق بود. کیایی همچنین فاجعه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: امیدواریم این حادثه درس خوبی برای صنعت بیمه باشد و در آینده کمتر دچار مشکل شویم. وی با بیان اینکه بیمه‌های اتکایی داخلی آمادگی دارند در حوزه اتکایی بیمه عمر و ثالث وارد شوند، گفت: 90 درصد بازار بیمه اتکایی کشور در بخش دولتی است.

کیایی درپاسخ به این سوال که با توجه به زیان انباشته بیمه ایران، رتبه توانگری این شرکت و با توجه به این مورد که رییس کل بیمه مرکزی معتقدند بیمه ایران باید با این توانگری واگذاری اتکایی داشته باشد، آیا شرکت‌های فعلی اتکایی توان پاسخگویی به بازار داخل را خواهند داشت؟ گفت: رتبه توانگری مالی خیلی تعیین‌کننده برای فعالیت‌های اتکایی بیمه ایران نیست و بیمه ایران باتوجه به پشتوانه دارایی‌ها مشکلی برای کارکردن ندارد. در قانون آمده که بیمه ایران باید قبولی اتکایی داشته باشد و این ویژگی را نمی‌توان از بیمه ایران سلب کرد. کیایی با بیان اینکه به دلیل نبود رتبه‌های بین‌المللی همواره ضرر کردیم، گفت: بدون رتبه کارهای خوب به شرکت‌های ایرانی ارجاع نمی‌شود و همواره در تعامل با فضای بین‌المللی واگذاری داشته‌ایم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر