از دولت خواستیم لایحه برنامه ششم را پس بگیرد

۱۳۹۵/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۶۸۱

رییس شورای‌ عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان روز گذشته در نشست خبری‌اش به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. محمدرضا عارف که نخستین نشست خود را برگزار می‌کرد، درخصوص اینکه چرا با وجود آنکه نوبخت به عنوان نماینده دولت در جلسات صبح و ظهر فراکسیون امید خواستار عدم تصویب لایحه برنامه ششم بود در نهایت در صحن به گونه‌یی دیگر صحبت کرد و گفت: در جلسه‌یی که در اوایل شهریورماه با رییس‌جمهور داشتیم، پیشنهاد کردیم که دولت این لایحه را پس بگیرد و به جای آن لایحه جامعی را به عنوان برنامه ششم تهیه کند اما دولت چنین اقدامی انجام نداد. وی افزود: در دو جلسه‌یی که در نوبت صبح و بعدازظهر با آقای نوبخت داشتیم، جمع‌بندی ما در فراکسیون این بود که به کلیات این لایحه رای ندهیم تا کمیسیون تلفیق بازگردد و اصلاح شود و این در حالی بود که در جلساتی که این لایحه در کمیسیون بررسی می‌شد، دولت حضور پررنگی نداشت و بعضا ناهماهنگی‌هایی میان بخش‌های دولت به چشم می‌آمد و گاهی برخی دستگاه‌ها مواضعشان را برخلاف لایحه به مجلس اعلام می‌کردند.

عارف خاطرنشان کرد: با این حال یک شبهه آیین‌نامه‌یی در این رابطه وجود داشت و در حالی که فکر می‌کردیم در صورت رای ندادن به کلیات لایحه به کمیسیون تلفیق بازمی‌گردد اما بنا بر آیین‌نامه داخلی صرفا‌ درباره لایحه بودجه چنین سازوکاری تعریف شده که در صورت عدم تصویب کلیات آن به کمیسیون برگردد و این مساله در مورد لایحه برنامه توسعه وجود ندارد.

به گزارش ایلنا، او درباره نحوه تصمیم برنامه ششم توسعه در کمیسیون تلفیق مجلس که طی آن لایحه ۳۴ ماده‌یی دولت با افزایش ۱۱۰ ماده به برنامه ۱۳۵ ماده‌یی تبدیل و منجر به افزایش ۵۸۴هزار میلیارد تومانی بودجه جاری کشور شد، گفت: دولت به استناد اصل ۱۲۶ قانون اساسی درباره برنامه ششم توسعه نگاه ویژه‌یی داشت که متاسفانه هم در مجلس نهم و دهم و هم در مجمع تشخیص مصلحت نظام این نگاه را پیگیری کرد که براساس آن تنها احکام مورد نیاز خود را ارائه کند و تاکید داشتند که تهیه برنامه از شؤونات رییس‌جمهور است.

نماینده تهران در ادامه نشست دیروز درباره مجمع تشخیص مصلحت نظام و بحث جایگزین آیت‌الله هاشمی نیز خاطرنشان کرد: آیت‌الله هاشمی ویژگی‌های منحصر به‌فردی داشت و از آنجا که ایشان محور انسجام مجمع بودند، جایگزینی ایشان کار آسانی نخواهد بود. در گذشته تقریبا تمام تصمیمات مجمع اجماعی بود و این درحالی است که دوره فعلی در اسفندماه به اتمام می‌رسد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: با این حال نکته حایز اهمیت در این میان، برنامه ششم توسعه است و در صورتی که اختلافی در این رابطه میان شورای نگهبان و مجلس به وجود بیاید، طبیعتا مجمع باید تشکیل شود و در این صورت مقام معظم رهبری باید در این رابطه تصمیم بگیرند.

وی حفظ دستاورد جریان اصلاحات را مهم‌ترین راهبرد این شورا عنوان کرد و گفت: قطعا از آقای روحانی عبور نخواهیم کرد و سعی می‌کنیم همان رویکرد را نسبت به حمایت از رییس‌جمهور فعلی حفظ کنیم. او همچنین بااشاره به حادثه پلاسکو و تاکید بر جدی بودن این حادثه گفت: نکته مهمی که حادثه پلاسکو برای ما روشن کرد، بحث مدیریت شهری بود و از آنجا که در آستانه انتخابات شوراهای شهر قرار داریم، انتظارمان از تمام گروه‌هایی که نامزدهایی برای این انتخابات معرفی می‌کنند این است که به این مساله توجه ویژه داشته باشند. عارف درباره انتقادها به لیست امید در مجلس نیز یادآور شد: اولا اصلاح‌طلبان پشت ما را خالی نکردند. در مورد مسائل مربوط به هیات رییسه مجلس مسائلی مطرح هست که شاید بهتر باشد به آن اشاره نکنیم. متاسفانه بخشی از دوستان که میثاقنامه ما را امضا کرده بودند، تصمیم گرفتند به گونه‌یی دیگر عمل کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر