هیات‌های سوری از امضای بیانیه نهایی امتناع کردند

۱۳۹۵/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۶۸۰

مذاکرات آستانه که روز دوشنبه با شرکت 7هیات سیاسی شامل ایران، روسیه، ترکیه، هیات دولتی و معارضان سوری، نماینده سازمان ملل و سفیر امریکا برای حل و فصل بحران سوریه و تثبیت آتش بس میان دولت و مخالفان سوری در قزاقستان شروع به کار کرده است، روز گذشته پس از دو روز مذاکرات محرمانه با انتشار بیانیه مشترک ایران، روسیه و ترکیه به کار خود پایان داد. این در حالی است که عصر دوشنبه در جدال لفظی که میان بشار جعفری، رییس هیات دولتی و محمد علوش سرپرست معارضان سوری رخ داد، به نظر می‌رسد که روند آشتی ملی در سوریه همچنان به صورت کم‌فروغ و کند به راه خود ادامه می‌دهد. در همین رابطه یحیی العریدی، سخنگوی گروه‌های مسلح شرکت‌کننده سوری در مذاکرات و یکی از مقامات دولتی سوریه در گفت‌وگویی با رسانه‌ها، هر یک به صورت جداگانه اعلام کردند که بیانیه منتشر شده را امضا نخواهند کرد.

از سوی دیگر 3 کشور ایران، روسیه و ترکیه که ابتکار عمل نشست آستانه را در دست داشته و از حدود یک ماه قبل در نشستی سه‌جانبه در مسکو درخصوص سازوکار نشست فوق به توافق رسیده بودند، طی بیانیه‌یی مشترک که توسط وزیر خارجه قزاقستان قرائت شد، لزوم نظارت بر آتش‌بس را مورد تاکید قرار دادند. در این بیانیه آمده است که هیات‌های ایران، روسیه و ترکیه بار دیگر بر تعهد خود نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه به عنوان کشوری دموکراتیک، چند قومی، چند مذهبی و غیرفرقه‌یی که در شورای امنیت ملل متحد نیز مورد تایید قرار گرفته است، تاکید می‌کنند. همچنین 3 کشور بر این باورند که منازعه سوریه از طریق راهکار نظامی قابل حل نیست و تنها با فرآیند سیاسی مبتنی بر اجرای کامل قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌تواند حل و فصل شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: ضمن اتخاذ اقداماتی واقعی و اعمال نفوذ بر طرف‌ها، به‌دنبال تحکیم رژیم آتش‌بس حاصله براساس ترتیبات امضا شده در تاریخ 29 دسامبر 2016 که در قطعنامه (2016) 2336 شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد حمایت قرار گرفته است، کمک به حداقل رساندن موارد نقض آتش‌بس، کاهش خشونت‌ها، اعتماد‌سازی، تضمین دسترسی کمک‌های بشر دوستانه بدون هیچ گونه مانع با سرعت و مداوم در راستای قطعنامه (2014) 2165 شورای امنیت سازمان ملل متحد و حفاظت و تردد آزادانه غیرنظامیان در سوریه خواهند بود. همچنین برای ایجاد سازکاری سه‌جانبه با هدف نظارت و تضمین پایبندی نسبت به آتش‌بس، ممانعت از بروز هر گونه اقدام تحریک‌آمیز و تعیین تمامی مدالیته‌های آتش‌بس تصمیم گرفته شد.

این بیانیه افزوده است: بار دیگر بر اراده خود نسبت به مبارزه مشترک علیه داعش و جبهه النصره و جداسازی گروه‌های معارض مسلح از آنها تاکید می‌کنیم. تاکید داریم نشست بین‌المللی سوریه در آستانه مبنایی (platform) موثر برای گفت‌وگوهای مستقیم میان دولت و معارضین- همانطور که در قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد ایجاب شده- است.

از تمایل گروه‌های معارض مسلح برای مشارکت در دور آینده مذاکرات میان دولت و معارضین تحت نظارت سازمان ملل متحد در ژنو تاریخ 8 فوریه 2017 حمایت می‌کنیم. همچنین از تمام اعضای جامعه بین‌الملل مصرانه می‌خواهیم از این فرآیند سیاسی با رویکرد اجرای سریع تمامی گام‌های مورد توافق در قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کنند.

در پایان ضمن سپاسگزاری برای میزبانی قزاقستان از این مذاکرات، تاکید شده است که تصمیم گرفته شد با همکاری فعال بر اساس مبنای (platform) آستانه در مورد برخی از موضوعات خاص فرآیند سیاسی تحت تملک و هدایت سوری‌ها تسهیل شده توسط سازمان ملل متحد به تلاش‌های جهانی نسبت به اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان متحد کمک کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر