حادثه پلاسکو غیرمترقبه نبود

۱۳۹۵/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۶۷۸

جریمه وام‌های زیر 100میلیون بخشیده می‌شود

گروه ایران مهدی بیک

«حادثه پلاسکو غیرمترقبه نبود و در صورت مدیریت مناسب‌تر می‌شد از وقوع آن جلوگیری کرد.» این عبارات، بخشی از استدلالی است که سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش «تعادل» درباره سوءمدیریت‌های رخ داده در حادثه ساختمان پلاسکو مطرح کرده است؛ فاجعه‌یی که باوجود گذشت حدود یک هفته از آن هنوز در مرکز توجه افکار عمومی قرار دارد و ابهامات بسیاری درباره سوءمدیریت‌های رخ‌ داده در آن به چشم می‌خورد. هر چند نوبخت در پاسخ به این پرسش «تعادل» تلاش کرد از مواجهه مستقیم با شهرداری خودداری کند، اما تلویحا و با استفاده از کلماتی چون «قانون به‌صورت صریح شهرداری را مسوول می‌داند» و «به‌زودی کمیته ویژه گزارش خود را درباره مقصران حادثه منتشر می‌کند» و... موضع دولت را درخصوص ابهامات حادثه مشخص کرد. در کنار موضوع حادثه پلاسکو، نوبخت از افزایش حداقل 10درصدی میزان حقوق و دستمزدهای سال96 خبر داد و اظهارات امیدوارکننده‌یی درباره بخشودگی جرایم بدهکاران بانکی که کمتر از 100میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند، مطرح کرد. بدهکارانی که چنانچه تا پایان سال95 به تعیین وضعیت خود اقدام کنند از مزایای این طرح برخوردار خواهند شد. اشاره به گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی درباره ثبات اقتصادی ایران و قرار گرفتن ایران به عنوان هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا از دیگر موضوعاتی بود که نوبخت از خبرنگاران خواست درباره آن منصفانه اطلاع‌رسانی کنند. اصلاح نظام بانکی و افزایش سرمایه 6 بانک دولتی، موضع دولت درباره ابلاغ حکم اعدام زنجانی، اتهام‌های مطرح شده درخصوص حسین فریدون، ورود ارز حاصل از فروش نفت به خزانه، مواجهه دولت جدید امریکا با برجام و... از دیگر موضوعاتی بودند که ازسوی خبرنگاران به‌عنوان پرسش مطرح شدند و نوبخت به آنها پاسخ داد.


موضع دولت درباره مقصران حادثه پلاسکو

در شرایطی که این روزها ابهامات بسیاری درباره مقصران احتمالی حادثه پلاسکو مطرح می‌شوند، سخنگوی دولت موضع رسمی دولت درباره این حادثه را تشریح کرد. نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی درباره موضع دولت در برابر سوءمدیریت در حادثه پلاسکو گفت: «هنوز بدن‌های پاک تعدادی از آتش‌نشانان زیر آوار است و در چنین شرایطی پرداختن به هر موضوعی غیر از آواربرداری و خارج کردن پیکرهای مطهر و تشییع آنها، شاید به مصلحت نباشد. اما این موضوع نباید پیگیری‌ها را متوقف کند. همزمان مسوولان باید هم به چرایی این حادثه بپردازند و هم به چگونگی پیشگیری از تکرار این حوادث در آینده معطوف شوند و در جهت جبران خسارتی که به‌صورت مادی و معنوی وارد شد، اقدام کنند. مسوولان نباید خودشان را درگیر جو احساسی جامعه کنند، به‌همین جهت در جلسه هیات‌وزیران در روز یک‌شنبه بنا به دستور رییس‌جمهوری یک کمیته ویژه‌یی مامور شد تا به چرایی حادثه بپردازند.» سخنگوی دولت اضافه کرد: «اینکه چه کسی مسوول بود تا از این اتفاق جلوگیری کند، البته قانون خیلی صریح شهرداری را می‌شناسد، اما در حال حاضر بلافاصله که شهردار و آتش‌نشانی درگیر این کار هستند؛ به نظر می‌رسد تامل کنیم تا کارگروه و کمیته به چرایی این ماجرا بپردازد و گزارش دقیقی در این زمینه ارائه کند که این گزارش حتما اطلاع‌رسانی خواهد شد.» نوبخت تصریح کرد: «از نظر معنوی، بسیاری از خانواده‌هایی که عزیزان‌شان را از دست داده‌اند، انتظار دارند فرزندان‌شان در زمره شهدا محسوب شوند که به‌همین جهت بنیاد شهید در این رابطه اقدام کرده است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک کارگروه تشکیل داده که شب گذشته جلسه داشتند و نتیجه این جلسه صبح فردا در دولت بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود. در این کارگروه تسهیلاتی برای کسانی که خسارت مالی دیده‌اند، پیش‌بینی شده است.»

عضو کابینه یازدهم افزود: «ضمن شهادت تعدادی از هموطنان، تعدادی از کسبه نیز از نظر اقتصادی و مالی دچار لطمه شده‌اند که ما باید همان‌طور که به شهدا می‌پردازیم به این افراد نیز توجه داشته باشیم. در کارگروه مربوطه مشخص شده چه اقداماتی در این زمینه دنبال شود. بنیاد مستضعفان به‌عنوان مالک ساختمان پلاسکو اعلام کرد دو ساله آن را می‌سازد.»


بخشودگی جریمه وام‌های زیر 100میلیونی

سخنگوی دولت در ادامه به این نکته اشاره کرد: «45هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به نظام بانکی تا پایان سال جاری پرداخت می‌شود.»

نوبخت با اشاره به گزارش امیدوار‌کننده از اصلاح نظام بانکی که در هیات وزیران آیین‌نامه اجرایی آن به تصویب رسیده است، اظهار داشت: «با تصویب آیین‌نامه اجرایی تبصره 35 قانون بودجه سال 95 کل کشور، 45هزار میلیارد تومان برای تادیه بدهی دولت به نظام بانکی و افزایش سرمایه 6بانک دولتی، ازسوی دولت فراهم شد. با این اقدام صورت‌های مالی بانک‌ها اصلاح خواهد شد و قدرت تسهیلات‌دهی آنها افزایش می‌یابد.»

وی ادامه داد: «در این آیین‌نامه به بانک‌های عامل دولتی اجازه داده شد نسبت به بخشودگی جرایم کسانی که تسهیلات زیر 100میلیون تومان دریافت کرده‌اند، اقدام کنند و دولت موظف شد تا سقف 10هزار میلیارد تومان نسبت به بخشودگی سود تسهیلات زیر 100میلیون تومان متقبل شود. اگر افرادی که زیر 100میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند اصل پول خود را به بانک بپردازند، بانک‌ها جریمه را خواهند پرداخت و دولت سود آن را پرداخت خواهد کرد.»


ورود تمام درآمدهای نفتی به اقتصاد ایران

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پول نفت ایران به کشور بازمی‌گردد؟ افزود: «همه درآمدهای نفتی را بدون مشکل می‌توانیم وارد اقتصاد خود کنیم. 68هزار و 500میلیارد تومان از درآمد نفتی تا پایان سال در اختیارمان قرار می‌گیرد.»

وی ادامه داد: «باتوجه به اینکه مقدار فروش ما بیشتر از پیش‌بینی است (حدود 2میلیون و 500بشکه نفت و میعانات نفتی پیش‌بینی کردیم که امسال به فروش برسانیم که خوشبختانه بیش از این عمل می‌شود) به‌طوری که ماه گذشته بیش از 2میلیون و 900هزار بشکه نفت و میعانات گازی صادر کردیم.»

نوبخت افزود: «براساس اعلام وزیر نفت، پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال، بیش از 41میلیارد دلار از محل صادرات نفت و میعانات گازی درآمد کسب کنیم که بخشی از آن طبق قانون در ماه‌های آینده و اوایل سال آینده به اقتصاد ایران وارد می‌شود. ما در استفاده از این منابع ارزی و ریالی هیچ مشکلی نداریم.»


واکنش به اتهام‌زنی‌ها به حسین فریدون

وی در پاسخ به سوالی درباره تذکر تعدادی از نمایندگان درباره مسائل مالی حسین فریدون به رییس‌جمهوری اظهار داشت: «حتی درمورد بابک زنجانی تا چندی پیش «ب ز» منعکس می‌شد اما در این باره خیلی صریح اتهام وارد می‌شود، تردید نداشته باشید قوه قضاییه مستقل است و انگیزه کافی برای برخورد با هر کسی که جرمی مرتکب می‌شود، دارد. بنابراین نیاز به زحمت نماینده‌یی نیست که نامه‌یی بنویسد و درخواست کند، قوه قضاییه خودش به همه موارد رسیدگی می‌کند.»

وی ادامه داد: «اینکه این شکل اتهام‌افکنی کنیم قبل از اینکه مواردی در دادگاه به اثبات برسد، اگر نتیجه دادگاه برخلاف آن اتهامات باشد، چه پاسخی به وجدان عمومی خواهند داد. منتظر باشیم قوه قضاییه با استقلال و قاطعیت به همه موارد رسیدگی کند.»

نوبخت درباره میزان افزایش حقوق کارمندان در سال آینده و عیدی کارکنان افزود: «عیدی کارمندان بعد از تصویب اعلام می‌شود. اما درباره افزایش حقوق؛ حدود 10درصد افزایش حقوق داریم، چون 140هزار میلیارد تومان مقدار حقوق و دستمزد است.»


انتظار از قوه قضاییه برای پاسخگویی

در ادامه این نشست، خبرنگاری پرسید: حکم اعدام بابک زنجانی ابلاغ شده ولی رییس‌جمهوری دو سوال مطرح کرد که مردم می‌خواهند بدانند حامیان وی چه کسانی بودند و این پول به چه صورت دراختیار این فرد قرار گرفته و 3میلیارد و 200میلیون دلار با احتساب دیرکرد کجاست، آیا پاسخ این سوال‌ها مشخص شده است؟ که سخنگوی دولت گفت: «انتظار داریم قوه قضاییه که با قدرت و استقلال پیگیر این مساله است، این سوال‌ها را که در افکار عمومی مطرح می‌شود و رییس‌جمهوری نیز آن را بیان کرده است تا خاتمه این پرونده پاسخ دهد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر