انقلاب صورتی علیه ترامپ

۱۳۹۵/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۵۹۲

گروه جهان طلا تسلیمی

میلیون‌ها نفر در اعتراض به ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و درست یک روز پس از مراسم تحلیف او به عنوان چهل و پنجمین رییس‌جمهور امریکا در خیابان‌های شهرهای بزرگ جهان راهپیمایی کردند. در امریکا، هزاران زن در نخستین پیام اعتراض‌آمیز از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، خیابان‌های واشنگتن را به دریایی صورتی‌ رنگ تبدیل کردند. اما فقط امریکا شاهد اعتراض‌های زنان به اظهارات ترامپ علیه زنان در کمپین‌های انتخاباتی و سیاست‌های احتمالی‌اش در این زمینه نبود. لندن، پاریس، برلین، رم، سیدنی، توکیو و بسیاری از دیگر شهرهای بزرگ جهان، حضور گسترده تظاهرکنندگان را با درخواست حمایت از حقوق و سسسصبرابری زنان شاهد بودند. آنها پلاکاردهایی را در دست داشتند که در آنها ترامپ را «رییس‌جمهور اقلیت» می‌خواندند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در تظاهرات گسترده در واشنگتن حدود 500 هزار نفر شرکت داشتند. سازمان‌دهندگان راهپیمایی‌ها در شهر لس‌آنجلس هم شمار شرکت‌کنندگان در این تظاهرات در حمایت از حقوق مدنی و علیه دونالد ترامپ را 750هزار تن اعلام کردند. اندرو نیمان، سخنگوی پلیس در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفته این بزرگ‌ترین راهپیمایی زنان‌ در لس‌آنجلس از زمان تظاهرات علیه قوانین مهاجرتی در سال 2006 محسوب می‌شود. وی گفته است:«این بزرگ‌ترین تجمعی است که این شهر در بیش از 30سال گذشته شاهد آن بوده و این موج انسانی بسیار زیباست. این راهپیمایی با شکوه است.»

در نیویورک، شمار معترضان را حدود 500 هزار تن برآورد کرده‌اند و به گفته شاهدان عینی دست‌کم 250هزار تن هم در شیکاگو راهپیمایی کردند. آتلانتا، پورتلند، سیاتل، بوستون، سنت پل، سنت لوییز، مدیسون، اوکلند، ساکرامنتو، هوستون و آستین از دیگر شهرهای ایالات متحده بودند که شاهد اعتراض‌های گسترده علیه ترامپ بودند.

این تظاهرات درحالی صورت گرفت که تنها یک روز از تحلیف ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رییس‌جمهور امریکا می‌گذرد. زنان تظاهرکننده در واشنگتن در مقابل کاخ سفید تجمع کردند تا صدای خود را در اعتراض به بی‌توجهی به حقوق زنان و تهدیدهای مطرح شده از سوی ترامپ علیه حقوق زنان در کارزارهای انتخاباتی به گوش رییس‌جمهور برسانند. سی‌ان‌ان پیش‌بینی کرده که رییس‌جمهور جدید در صورت ادامه اظهاراتی که در کمپین‌های انتخاباتی مطرح می‌کرد در کل دوره 4ساله فعالیتش در کاخ سفید، تظاهرات مشابهی را شاهد باشد.

سیاستمداران و هنرمندان در کنار هم

جان کری، وزیر خارجه سابق امریکا که در مراسم تحلیف ترامپ شرکت نکرده بود، شنبه به کمپین اعتراض‌ها علیه رییس‌جمهوری در واشنگتن ملحق شد. این دیپلمات کهنه‌کار امریکایی در میان صدها هزار تن از معترضان در واشنگتن حاضر شد تا اعتراض خود را به دستور کار رییس‌جمهور جدید و حمایتش از حقوق زنان و مردم امریکا نشان دهد. حضور جان کری در میان معترضان خیلی سریع نظر بسیاری از مردم را جلب کرد. بسیاری از مردم که در کنار کری به این راهپیمایی آمده بودند، پلاکاردهایی در دست داشتند که از سیاست‌ها و اظهارات دونالد ترامپ انتقاد می‌کرد.

یکی دیگر از چهره‌های قابل توجه در میان حامیان این حرکت ملی در امریکا هیلاری کلینتون، رقیب انتخاباتی دموکرات ترامپ بود. وی در توییتر نوشت: «از اینکه برای ارزش‌هایمان ایستادگی می‌کنید، از آنها سخن می‌گویید و راهپیمایی می‌کنید، متشکرم. این مساله از همیشه مهم‌تر است. من قلبا ایمان دارم که ما در کنار یکدیگر قدرتمندتر خواهیم بود.»

برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت هم با انتشار پیامی در صفحه توییتر شخصی خود از راهپیمایی اعتراضی زنان امریکایی در واشنگتن حمایت کرد. سندرز در توییتر خود نوشت:«تبریک به زنانی که امروز راهپیمایی می‌کنند، برای اطمینان از برآورده شدن عدالت در رابطه با تمام زنان باید به این حرکت ادامه دهیم.»

بسیاری از بازیگران و هنرمندان مطرح جهان هم در راهپیمایی‌های اعتراضی علیه ترامپ شرکت داشتند. مدونا، خواننده مشهور امریکایی گفته است:«انقلاب از همین جا آغاز می‌شود. مبارزه برای حق آزاد بودن، برای آینکه خودمان باشیم، برای مساوی بودن، همه از همین جا آغاز می‌شود. بیایید با راهپیمایی در کنار هم از این تاریکی بگذریم.»

در تظاهرات در سیدنی هم که شمار شرکت‌کنندگان در آن حدود 10هزار تن برآورد شد، شماری از هنرمندان، نویسندگان و شخصیت‌های معروف اجتماعی استرالیایی حضور داشتند. جولیا رابرترز، کریستین استوارت، اشلی جود، چارلیز ترون، اسکارلت جوهانسون و جان لیجند از دیگر هنرمندانی بودند که در صحنه اعتراض‌ها حاضر شدند و از ترامپ خواستند از برابری زنان و حقوق شهروندی حمایت کند.


اعتراض در اروپا

اما این فقط امریکا نبود که شاهد اعتراض‌های گسترده علیه ترامپ بود. رسانه‌های خبری گزارش داده‌اند که میلیون‌ها تن در سراسر جهان علیه ترامپ به خیابان که این اقدام یکی از بی‌سابقه‌ترین مخالفت‌های جهانی با رییس‌جمهور امریکا در تاریخ این کشور محسوب می‌شود. معترضان در برلین، رم، وین، ژنو و آمستردام به خیابان‌ها آمدند و علیه ترامپ شعار دادند. تظاهرات علیه ترامپ در لندن هم با حضور گسترده مردم برگزار شد و سازمان‌دهندگان آن اعلام کردند که انتظار دارند 670 تظاهرات در سرتاسر جهان علیه ریاست‌جمهوری ترامپ برگزار شود. در لندن همچنین زنان معترض با در دست داشتن پلاکارد‌هایی که رویشان شعارهای مختلفی علیه ترامپ نوشته شده بود در مقابل سفارت امریکا تجمع کردند.

فرانسه هم تظاهرات گسترده علیه سیاست‌های احتمالی ترامپ را شاهد بود. به گفته پلیس تعداد معترضان در پاریس به 7هزار تن می‌رسید. در مارسی هم یک گروه 50 نفری از اتباع امریکایی با پلاکاردهایی که روی آنها نوشته شده بود «ترامپ رییس دروغگوهاست» راهپیمایی کردند. صدها تن از معترضان هم که بیشترشان را زنان تشکیل می‌دادند در مقابل اپرای شهر لیون فرانسه تجمع کردند. در مونت پولیه هم بین 650 تا هزار تن، در بوردو حدود 300 نفر و در استراوتسبورگ حدود 200نفر در مخالفت با ترامپ تظاهرات کردند.

در شهرهای مختلف استرالیا، نیوزیلند و ژاپن هم ده‌ها هزار تن از زنان پس از ورود ترامپ به کاخ سفید با شرکت در تظاهرات گسترده، مخالفت خود را با دیدگاه‌های رییس‌جمهور جدید امریکا در مورد حقوق زنان اعلام کردند. این تظاهرات در شهرهای سیدنی و ملبورن استرالیا یک‌شنبه همزمان با سایر تظاهرات جهانی مخالفان ترامپ برگزار شد. روزنامه ژاپن تایمز نیز نوشته که شماری از زنان ژاپنی هم با حضور در خیابان‌های توکیو، مخالفت خود را با رویکردهای ترامپ ابراز داشتند.

در میانه این تظاهرات گسترده علیه ترامپ، دادستان‌های فدرال در امریکا اعلام کردند که بیشتر 230نفری که در اعتراض‌های خشونت‌آمیز در واشنگتن دستگیر شدند به «شورش جنایی» متهم و در صورت تایید جرم با مجازاتی بیش از 10سال زندان روبه‌رو خواهند شد. به گزارش دیلی میل، این معترضان ممکن است علاوه بر مواجهه با حکم زندان مجبور به پرداخت جریمه‌یی 25هزار دلاری شوند. در نخستین تظاهرات گسترده پس از مراسم تحلیف ترامپ هزاران نفر در نزدیکی کاخ سفید حضور داشتند و بسیاری از معترضان شیشه مغازه‌ها را شکستند، خودروها را به آتش کشیدند و به سوی نیروهای پلیس اجسام مختلفی پرتاب کردند. پیش از آغاز مراسم تحلیف هم پلیس‌های ضد شورش در میدان مک‌فرسن با بیش از 400 معترض درگیر شدند. پلیس ضد شورش برای متفرق کردن معترضان از اسپری فلفل استفاده و شماری از تظاهرکنندگان را بازداشت کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر