اخبار بورس

۱۳۹۵/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۵۹۰

راه‌اندازی شاخص بدهی تاپایان امسال در فرابورس

مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه نیمی از معاملات این بازار به سهام اختصاص دارد، گفت: تا آخر امسال شاخص بدهی که ویژه اوراق و بازار بدهی است، راه‌اندازی می‌شود. امیر هامونی در گفت‌وگو با ایرنا درباره سهم معاملات سهام و اوراق بدهی در فرابورس افزود: روزانه تقریبا نیمی از معاملات این بازار به سهام و نیم دیگر به سایر اوراق از جمله اوراق بدهی اختصاص دارد. مدیرعامل فرابورس اضافه کرد: اکنون معاملات اوراق بدهی در شاخص فرابورس لحاظ نمی‌شود و شاخص فرابورس برگرفته از بازار اول و دوم فرابورس است. وی ادامه داد: بر این اساس در حال تهیه شاخصی جداگانه برای بازار بدهی هستیم که برای اجرایی کردن این طرح قراردادی نیز امضا شده است. مدیرعامل فرابورس همچنین گفت: در حال تدوین فرمول محاسبه شاخص بدهی هستیم که مراحل پایانی خود را می‌گذراند. بر اساس این گزارش، اوراق بدهی، ابزاری مالی با درآمد ثابت برای تسویه بدهی دولت به طلبکاران و پیمانکاران است؛ از طریق اوراق بدهی و خزانه می‌توان برای اجرای پروژه‌ها و پرداخت بدهی‌ها تامین مالی کرد. وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز است در سال 1395 تا مبلغ 125هزار میلیارد ریال اوراق تسویه خزانه منتشر کند. هر چند انتشار این اوراق مزایایی به دنبال داشته و می‌تواند به تسویه بخشی از بدهی‌های دولت و نهادهای عمومی کمک کند، اما انتقاداتی نیز نسبت به انتشار اوراق بدهی وجود دارد، به نظر برخی کارشناسان این اوراق، رقیبی برای بازار سهام به شمار می‌رود که کاهش رونق و افت حجم و ارزش معاملات بازار سهام را به دنبال دارد.



عرضه اوراق اختیار فروش تبعی«ثپردیس»

خریدار نمی‌تواند بیش از تعداد سهام پایه‌یی که دراختیار دارد و همچنین بیش از سقف مجاز خرید هر کد معاملاتی، اوراق تبعی را خریداری کند، لذا تعداد اوراق اختیار فروش تبعی معتبر در پایان هر روز معاملاتی حداکثر می‌تواند معادل دارایی سهامدار در سهم پایه و با رعایت سقف خرید مجاز در اطلاعیه باشد. درراستای حمایت از سرمایه‌گذاران و فراهم شدن راهکاری در جهت پوشش ریسک، اوراق اختیار فروش تبعی سهام شرکت سرمایه‌گذاری پردیس از مورخ

3 بهمن 1395 عرضه اوراق اختیار فروش تبعی سهام شرکت سرمایه‌گذاری پردیس در بورس اوراق بهادار تهران آغاز شد. به گزارش «تعادل» به نقل از اداره ابزارهای نوین مالی، اوراق اختیار فروش تبعی سهام شرکت سرمایه‌گذاری پردیس در نماد معاملاتی «هپریس611»، قیمت اعمال 1.460ریال، تاریخ اعمال 2 بهمن 96 دوره معاملاتی از 3 بهمن 1395 الی

30 دی 1396 است. همچنین سقف خرید 10میلیون اوراق اختیار فروش تبعی برای هر کد معاملاتی حقوقی در کل دوره معاملاتی اوراق 22میلیون اوراق اختیار فروش تبعی برای هر کد معاملاتی حقیقی در کل دوره معاملاتی اوراق درنظر گرفته شده است. در ضمن حداقل حجم عرضه روزانه 20میلیون اوراق اختیار فروش تبعی تا زمان اتمام کل حجم عرضه، کل حجم عرضه حداقل 50میلیون و حداکثر 150میلیون اوراق اختیار فروش تبعی، عرضه‌کننده شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر، کارگزار عرضه‌کننده، شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا و شرایط تسویه تعهدات در تاریخ اعمال خرید سهم به قیمت اعمال از دارنده اوراق اختیار فروش تبعی است. لازم به ذکر است این اوراق، معاملات ثانویه نداشته و خریداران حق فروش مجدد این اوراق را ندارند. خریدار نمی‌تواند بیش از تعداد سهام پایه‌یی که دراختیار دارد و همچنین بیش از سقف مجاز خرید هر کد معاملاتی، اوراق تبعی را خریداری کند، لذا تعداد اوراق اختیار فروش تبعی معتبر در پایان هر روز معاملاتی حداکثر می‌تواند معادل دارایی سهامدار در سهم پایه و با رعایت سقف خرید مجاز در اطلاعیه باشد. همچنین در صورتی که تعداد اوراق اختیار فروش تبعی خریداری شده توسط سهامدار از تعداد سهم پایه تحت مالکیت وی در پایان هر روز و سقف خرید هر کد معاملاتی بیشتر شود، در این صورت به‌طور سیستمی تعداد اوراق تبعی متناسب با تعداد سهام تحت مالکیت و سقف خرید هر کد معاملاتی تعدیل شده، اوراق مازاد فاقد ارزش است و هیچ‌گونه وجهی از این بابت به خریدار مسترد نمی‌شود و عرضه‌کننده تعهدی در قبال آن نخواهد داشت. گفتنی است ساعت معاملات 9 الی 13 بوده و فقط عرضه‌کننده مجاز به فروش است. سرمایه‌گذاران محترم ضروری است برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از شرایط اعمال و سایر نکات قابل‌توجه به دستورالعمل بازنگری شده عرضه اوراق اختیار فروش تبعی در سایت شرکت بورس اوراق بهادار تهران بخش قوانین و مقررات به نشانی زیر مراجعه کنند.


شرح پرداخت سود به سهامداران در هفته پایانی دی

مدیریت امور ارتباط با مشتریان و خدمات الکترونیک شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در هفته گذشته بیش از 301میلیارد ریال سود به 2850سهامدار پرداخت کرد. مدیریت امور ارتباط با مشتریان و خدمات الکترونیک شرکت سپرده‌گذاری همچنین در هفته گذشته، 9 برگ حق‌تقدم شرکت بیمه پارسان و فایل نهایی حق‌تقدم شرکت گروه صنعتی بارز و نورد و لوله اهواز را به امور ناشران این شرکت‌ها ارسال و تعداد 74مورد اصلاح مشخصات و تعداد 28وکالت نامه را تایید کرد. به گزارش «تعادل» به نقل از سمات، مدیریت امور ارتباط با مشتریان و خدمات الکترونیک شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در هفته گذشته بیش از 301میلیارد ریال سود به 2هزار و 850سهامدار پرداخت کرد. براساس این گزارش، در معاملات هفته گذشته فرابورس ایران تعداد 4هزار و 400نفر با استفاده از اوراق حق‌تقدم تسهیلات مسکن وارد فرآیند دریافت تسهیلات از بانک مسکن شدند. حجم معاملات حق‌تقدم تسهیلات مسکن در هفته پایانی دی 95 بیش از 256هزار برگه اوراق بود. معاملات حق‌تقدم تسهیلات مسکن از سال 89 در شرکت فرابورس ایران آغاز شده که هم‌اکنون بیش از 20نماد حق‌تقدم تسهیلات مسکن در این شرکت معامله می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر