نوسان شاخص کل متاثر از دادوستدهای واقعی

۱۳۹۵/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۵۸۹

گروه بورس

بازار سرمایه روز گذشته را پر نوسان پشت سر گذاشت. در ساعات ابتدایی روز با افزایش تقاضا در گروه‌های فلزات اساسی و معدنی، شاخص کل سبزپوش بود، اما در ساعات میانی به فشار عرضه از سوی سهامداران خودرویی‌ها شاخص کل از 79 هزار و 211 واحدی تا رقم 79 هزار و150 واحدی کاهش یافت اما در نهایت، تیپکس نسبت به روز گذشته با 11 واحد رشد در نقطه 79هزار و 218 واحدی ایستاد. این نوسان شاخص طی روز گذشته نشان از متعادل بودن فضای بازار، همچنین نمودی از دادوستدهای واقعی بازار است. به گزارش «تعادل»، از زمانی که معاملات بلوکی در بازار اول ممنوع شد بازار سرمایه از هیجان خالی شده و شاخص کل روند معنی داری پیدا کرده است، زیرا هرگونه معاملات بلوکی به بازارهای دیگر که تاثیر در شاخص کل ندارند موکول شد. در همین رابطه سید روح‌الله حسینی مقدم در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرد: با بردن معاملات بلوکی در بازارهای دوم و سوم، تاثیر‌گذاری این نوع معاملات بر شاخص کل و قیمت سهام رفع شده و دیگر شاهد این رخداد نخواهیم بود. معاون بورس تهران در ادامه گفت: برای اینکه تاثیر این معاملات از بازار کاسته شود، رییس سازمان این دستور را صادر کرد. حسینی مقدم همچنین گفت: در حال حاضر تغییر نماگرهای بورس کاملا براساس دادوستدهای واقعی بوده و کسی بر شاخص کل و شاخص هم‌وزن تاثیرگذار نیست و دستکاری صورت نمی‌گیرد.


امیدواری به رشد نماگرهای بورس

در روز‌های اخیر دادوستد در بازار سرمایه وضعیت متعادلی پیدا کرده و با وجود عرضه‌های سنگین روی برخی نمادهای تاثیرگذار، باز هم شاخص کل افت شدیدی را تجربه نمی‌کند؛ زیرا بازار با حمایت حقوقی‌ها روبه‌رو شده و آنها بر پایه استراتژی‌های میان‌مدت خود، خریدهای سنگینی را انجام داده‌اند، زیرا اغلب سرمایه‌گذاران معتقدند بازار در هفته‌های پایانی سال، با بازدهی مناسبی روبه‌رو خواهد شد.

در همین رابطه، مدیرعامل سابق فرابورس بیان این مطلب به پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد وضعیت بسیار خوبی از جهت اقتصادی در 3ماهه پایانی سال داشته باشیم و پیش‌بینی می‌شود EPS شرکت‌ها برای سال بعد که تا یک ماه آینده به بازار اعلام می‌شود سودهای خوبی را برای سال آینده برآورد کرده باشند. مصطفی امید قائمی، مدیرعامل شرکت گروه توسعه مالی مهرآیندگان، نکته مهم دیگری که می‌تواند اثرات مثبتی در بازار داشته باشد را نتیجه جنگ چین و امریکا خواند و گفت: جنگ تجاری چین و امریکا، اخباری که در این خصوص منتشر می‌شود، برابری نرخ‌ ارزهای مختلف و سیاست‌هایی که دولت‌های بزرگ مصرف‌کننده کامودیتی‌ها اتخاذ می‌کنند؛ طی ماهه‌های آینده می‌تواند روی بازار اثر بگذارد. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تا پایان سال یک نوسان قابل توجه در بازار شاهد خواهیم بود، گفت: روند بازار تا پایان سال مثبت است و با تعیین تکلیف مطالبات معوق بانک‌ها از صنعت خودرو به این دو صنعت مهم و اثرگذار بازار نیز کمک شایانی می‌شود. وی در این باره توضیح داد: ایران خودرو و سایپا درمجموع 9 هزار میلیارد تومان تسهیلات مستقیم از بانک‌ها گرفتند؛ علاوه بر پیش‌دریافت که این 2 خودروساز از مردم می‌گیرند که این پیش‌دریافت‌ها در حساب هزینه مالی ثبت می‌شود. چنانچه این بدهی‌ها توسط این

2 خودروساز تسویه شود، به بهبود وضعیت بانک‌ها و صنعت خودرو و کاهش هزینه مالی این 2 صنعت منجر می‌شود. امید قائمی بهبود کیفیت و تنوع در صنعت خودرو را نیز از دیگر عوامل اثرگذار در رشد این صنعت خواند.


معاملات درون گروهی و کد به کدی

دیروز در بازار دوم سهام معاملات درون گروهی و کد به کد شدن برخی حقوقی‌ها در نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری سایپا با انتقال کمتر از 36 میلیون سهم به ارزش بیش از 3 میلیارد تومان دنبال شد. در پتروشیمی جم اما دیروز 35 میلیون سهم به ارزش بیش از 33.5 میلیارد تومان کد به کد شد. 30 میلیون سهم بانک سینا نیز به ارزش بیش از 3 میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده تجمیع شد. دیروز همچنین در صنایع آذراب اندکی بیش از 22 میلیون سهم به ارزش بیش از 8 میلیارد تومان کد به کد شد. 15 میلیون سهم معدنی و صنعتی گل‌گهر به ارزش بیش از 3.5 میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده کد به کد شد، همچنین اندکی بیش از 11 میلیون سهم سایپا به ارزش بیش از یک میلیارد تومان کد به کد شد.

اندکی بیش از 2 میلیون سهم سرامیک‌های صنعتی اردکان به ارزش کمتر از یک میلیارد تومان، همچنین بیش از 2 میلیون سهم نفت بهران به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده حقوقی کد به کد شد. دیروز در بازار معاملات بلوکی نیز بیش از 36 میلیون سهم پتروشیمی کازرون به ارزش بیش از 3.5 میلیارد تومان به قیمت پایه هر سهم 100 تومان به یک شخص حقیقی واگذار شد. حق تقدم خرید سهام این شرکت نیز دیروز به جابه‌جایی بیش از 31 میلیون سهم به ارزش هر سهم 25 ریال منتهی شد.


رفت وآمد نمادهای بورسی

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع جوشکاب یزد، حق تقدم خرید سهام سرمایه‌گذاری توکافولاد، حق تقدم خرید سهام فولاد افزا سپاهان، سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان، سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، شیشه و گاز، بیمه اتکایی امین، مواد اولیه دارویی البرز بالک، سرمایه‌گذاری مسکن تهران از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان معاملاتی ایلام، کشت و صنعت پیاذر، سرمایه‌گذاری پردیس، لامیران و اوراق اختیار فروش طبعی پردیس متوقف شدند.



دادوستدهای تالار شیشه‌ای

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز 3 بهمن‌ماه 95 با افزایش 11 واحدی به رقم 79 هزار و 218 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما با کاهش 16 واحدی عدد 15 هزار و 499 واحد را تجربه کرد. دیروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 95 واحدی به عدد 86 هزار و 914 واحد رضایت داد. شاخص بازار اول نیز

در حالی با افزایش 29 واحدی به عدد 56 هزار و 466 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 97 واحدی به عدد 167 هزار و 257 واحد رسید. براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت فولاد خراسان با 22 واحد، فولاد خوزستان با 19 واحد و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با 18 واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت ایران ترانسفو و ایران‌خودرو به ترتیب هر یک تا 21 واحد و کشتیرانی ج.ا.ا با 5 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معملات دیروز بورس تهران به بیش از 183 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 802 میلیون و 306 هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 43 هزار و 616 نوبت داد و ستد بود.


نوسانات آیفکس

درمجموع بازارهای فرابورس ایران در دومین روز معاملاتی این هفته، بالغ بر 231 میلیون ورقه در 38 هزار و 899 نوبت دادوستد معامله شد که ارزش کل این معاملات بیش از 153.9 میلیارد تومان بود. دیروز 3 بهمن 95 در بازار سهام، شاهد دادوستد افزون بر 91 میلیون سهمی در بیشتر از 30 هزار نوبت معاملاتی بودیم. ارزش کل معاملات دیروز بازار سهام نیز نزدیک به 39.5 میلیارد تومان بود. درمجموع بازارهای اول، دوم و پایه، نماد «حسیر» متعلق به شرکت ریل سیر کوثر با دادوستد بیش از 18 میلیون سهم به بیشترین حجم معاملاتی دست یافت. نماد «شلیا» متعلق به شرکت مواد ویژه لیا نیز با نزدیک به 12.1 میلیارد تومان ارزش معاملاتی، بالاترین ارزش دادوستدهای بازار سهام را تجربه کرد.

در جریان معاملات دیروز شاخص کل فرابورس با افت 4 واحدی در ارتفاع 838 واحدی قرار گرفت. نمادهای «مارون» و «شراز» به ترتیب 1.5 و کمتر از یک واحد، مانع از رشد آیفکس شدند و در سمت دیگر نماد «خراسان» نیز 0.3 واحد تاثیر مثبت بر شاخص برجای گذاشت. در میان نمادهای فرابورسی نمادهای «غدیس»، «فزرین» و «ثالوند» به ترتیب از گروه‌های محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر، فلزات اساسی و انبوه‌سازی، املاک و مستغلات بیشترین افزایش قیمت را تا سقف 4.6 درصدی به همراه داشتند و در مقابل نمادهای «کمرجان»، «کرمان» و

« شراز» به ترتیب با 4.9 درصد، 4.2 و 4 درصد بیشترین افت قیمتی را به خود دیدند.

نگاهی به معاملات صورت‌گرفته در بازار اوراق با درآمد نشان می‌دهد که نماد «اخزا9» با مبادله بیش از 204 هزار ورقه به ارزش افزون بر 17.7 میلیارد تومان در صدر ایستاده است و درمجموع، این بازار میزبان نقل‌وانتقال نزدیک به 920 هزار ورقه به ارزشی بالغ بر 86.2 میلیارد تومان بوده است. همچنین مبادله 85 هزار و 353 ورقه به ارزش بیش از 6.3 میلیارد تومان، حاصل نقل و انتقال‌های صورت‌گرفته در بازار تسهیلات مسکن بود. در این بازار امتیاز تسهیلات مسکن شهریور 95 با 75.2 هزار تومان بیشترین قیمت را دارا بود و تسه اسفند 93 با 72 هزار تومان با کمترین قیمت معامله شد. گفتنی است که مدت اعتبار اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادر شده در 15/05/1393 با نماد معاملاتی «تسه9305» برای نقل و انتقال (خرید و فروش و هبه) در تاریخ 15 بهمن‌ماه 1395 تمام می‌شود. لذا نماد معاملاتی یادشده در پایان معاملات روز چهارشنبه سیزدهم بهمن‌ماه متوقف می‌شود.


عرضه انواع مس در تالار صنعتی

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران روز یک‌شنبه 3 بهمن‌ماه شاهد عرضه یک هزار و 200 تن مس مفتول، یک هزار و 500 تن مس کاتد، 20 هزار تن مس کم‌عیار، 12 تن کنسانتره فلزات گرانبها و 120 تن سولفور مولیبدن بود.

تالار صادراتی بورس کالای ایران دیروز، یک‌شنبه عرضه 15 هزار و 300 تن قیر، عایق رطوبتی و گوگرد را تجربه کرد. یک هزار تن شمش هزار پوندی و 200 تن بیلت آلومینیوم نیز در این تالار عرضه شد. همچنین 36 هزار و 869 تن وکیوم باتوم، لوب کات، گوگرد، قیر، مواد پلیمری و مواد شیمیایی در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد.

تالار محصولات کشاورزی نیز در این روز شاهد عرضه 21 هزار تن گندم خوراکی، 2 هزار تن گندم دوروم، 600 تن شکر سفید، یک هزار تن شکر خام، 200 تن کنجاله سویا و 200 تن ذرت دانه‌یی بود. افزون بر این، 19 هزار و 854 تن ذرت دانه‌یی در قالب طرح قیمت تضمینی و به صورت فیزیکی و 29 هزار و 856 تن ذرت دانه‌یی در قالب طرح قیمت تضمینی و به صورت گواهی سپرده کالایی نیز در این تالار عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر