100 هزار میلیارد تومان در حبس

۱۳۹۵/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۵۸۷

گروه بورس

توقف نمادها در بازار سرمایه براساس قوانین خاصی بوده و برای تاکید قانون‌گذار برای شفاف‌سازی و عدم سوءاستفاده از اطلاعات ازسوی برخی ذی‌نفعان طراحی شده است. از دلایل اصلی توقف نمادها برگزاری مجمع یا انتشار گزارشات دوره‌یی تاثیر‌گذاری است که نسبت به دوره قبلی یا پیش‌بینی سال مالی تفاوت چشمگیری داشته باشد و بر این اساس، در حال حاضر قریب به

90 نماد به ارزش تقریبی 100هزار میلیارد تومان معادل یک‌سوم ارزش بازار در بورس متوقف مانده است.

به گزارش «تعادل»، توقف نماد در بازارهای بورس قبل از برگزاری مجامع عمومی صاحبان سهام شرکت‌ها و قبل از برگزاری جلسه هیات‌مدیره‌ که طی آن، درخصوص اختیارات تفویض ‌شده توسط مجمع عمومی فوق‌العاده و همچنین برای افزایش سرمایه تصمیم‌گیری می‌شود یا سه روز قبل از سررسید پرداخت سود علی‌الحساب و سررسیدهای اوراق مشارکت بورس صورت می‌گیرد. طبق قوانین سازمان بورس، تمام توقف‌های موضوع این بندها، ۲ روز قبل از برگزاری مجمع صورت می‌پذیرد، جز برگزاری مجامع عادی فوق‌العاده‌ که تاثیر مستقیم مالی بر شرکت ندارد، از قبیل انتخاب مدیران، بازرس و حسابرس که نماد شرکت از یک روز قبل باید متوقف شود. علاوه بر این، ارائه گزارش‌های مغایر با پیش‌بینی‌ها که بالای 20درصد تعدیل یا بیش از 50ریال تغییر را در پی داشته باشد نیز عاملی برای توقف نماد خواهد بود. هرچند در حال حاضر بدون اطلاع قبلی و در ساعات غیرمعمول نمادها متوقف می‌شوند.


حبس یک‌سوم از پول بازار

در حال حاضر 89 شرکت در تالار شیشه‌یی بورس تهران متوقف بوده و سهامداران آن، محروم از دادوستد هستند. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که ارزش بازار این شرکت‌ها، حدود 100هزار میلیارد تومان، معادل یک‌سوم بازارهای بورس تهران با ارزش 331هزار میلیارد تومانی است. گفتنی است که بر این اساس بالغ بر 430 میلیارد سهام به ارزش بیش از 30درصد از پول بازار سرمایه در این توقف‌های دفعی و سختگیرانه سازمان بورس حبس شده است. این درحالی است که توقف نماد در بازار سرمایه به دو دلیل عمده صورت می‌گیرد؛ برگزاری مجمع و تعدیل پیش‌بینی هر سهم ازجمله عوامل اصلی توقف نمادهای بازار سرمایه هستند. در حال حاضر بیش از 50درصد نمادهای متوقف شده به‌دلیل تعدیل‌های پیش‌بینی هر سهم بوده و نزدیک به 30درصد از این توقف‌ها به برگزاری مجامع مربوط می‌شود.

براساس این گزارش، برخی نماد مانند کاشی اصفهان از سال 92 به‌دلیل برگزاری مجمع متوقف شده و هنوز بازگشایی نشده است یا بانک ‌

ایران زمین به‌دلیل اطلاعات بااهمیت از ابتدای سال 94 متوقف مانده است.

توقف 7ماهه نمادهای بانکی

پرحاشیه‌ترین توقف نمادها که از تیر سال جاری رخ داده به نظام بانکی اختصاص دارد. بانک‌ها به‌دلیل سختگیری‌های بانک مرکزی برای گزارش‌دهی براساس استانداردهای بین‌المللی (IFRS) از تیرماه سال جاری متوقف شده و همچنان بازگشایی آنها با ابهام روبه‌روست. در حال حاضر 11 نماد از گروه بانکی در تالارهای بورس دادوستد نمی‌شود که 10درصد از ارزش بازار سرمایه به مبلغ 34هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص داده‌اند.

بعد از بانک‌ها صنعت پتروشیمی‌ها با رقم 23هزار و 478میلیارد تومان معادل 30درصد از ارزش بازار و 6نماد متوقف مانده، قرار دارد. بعد از بانک‌ها و پتروشیمی‌ها، گروه معدنی و فلزات اساسی با 7 نماد متوقف شده، قرار دارند که نزدیک به 13هزار میلیارد تومان از ارزش بازار آنها متوقف مانده و درنهایت گروه سیمانی‌ها با 9 نماد متوقف شده در جایگاه بعدی قرار می‌گیرند که بیش از هزار و 100میلیارد تومان از ارزش بازار آنها فریز شده است.


توقف آنی و بدون اطلاع قبلی

در ماهای اخیر اتفاقی که سبب اعتراض اهالی بازار سرمایه شده، توقف نماد بدون اطلاع قبلی است.

مهم‌ترین نمادی که اخیرا با این اتفاق بسته شده نماد شرکت سایپا بود که در ساعت 23 بعد از ارائه گزارش مالی دوره‌یی بدون اطلاع قبلی متوقف شد.

رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس، درباره علت توقف نماد سایپا که ساعت 23 با انتشار گزارش عملکرد 6 ماهه در کدال از تایید سود 102ریالی و پوشش 13ریالی، توضیح داده بود که بعد از انتشار گزارش عملکرد سایپا، سیستم مربوطه به صورت خودکار اقدام به توقف نماد کرد و بررسی‌ها نشان داد هر چند سود این شرکت تغییری نکرده اما در جزییات سود تغییرات بااهمیتی رخ داده است. حال اینکه بعد از بازگشایی این نماد، قیمت سهام آن بالغ بر 30درصد نزول کرد؛ موضوعی که سبب اعتراض شدید سهامداران و بسته شدن درهای تالار شیشه‌یی بعد از 10سال شد، هرچند موضوع به این جا ختم نشده و رییس سازمان بورس برای دلجویی به تالارشیشه‌یی سر زد. اما این مساله همچنان پابرجا بوده و بلافاصله بعد از ارائه گزارش بااهمیت، بدون اطلاع قبلی نمادهای آن شرکت متوقف می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر