بسته حمایتی 400 میلیونی برای کسبه آسیب‌دیده

۱۳۹۵/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۵۸۵

در نظر گرفتن 4 نقطه برای راه‌اندازی کسب وکار واحدهای صنفی پوشاک

گروه تشکل‌ها|

روز گذشته رییس اتاق اصناف ایران در جمع کسبه حادثه دیده ساختمان پلاسکو حاضر شد تا با ابراز همدردی از این فعالان بگوید که نخستین اولویت کاری اتاق اصناف ایران ساماندهی کسبه پلاسکو است. از سوی دیگر در این نشست به بسته حمایتی 400 میلیون تومانی شهرداری و دولت صحبت‌هایی اشاره شد و حال قرار است حمایت قانونی از ۳۳۰۰ کارگر بیکار شده شاغل در ساختمان پلاسکو در قالب پرداخت بیمه بیکاری و کاریابی مجدد، اعطای تسهیلات ۳۰۰ میلیونی دوره تنفس بازپرداخت یک ساله و سود ۱۸ درصدی با حمایت بانک مرکزی و پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی با سود ۴ درصد به هریک از کسبه ساختمان پلاسکو با حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بسیج شرکت‌های بیمه‌گر برای آغاز پرداخت خسارت به آن دسته از کسبه‌یی که اقدام به بیمه کردن اموال خود کرده‌اند و در نهایت بازسازی ساختمان پلاسکو طی دو سال از سوی بنیاد مستضعفان از جمله اقدماتی است که برای حمایت و بازگشت مجدد کسبه ساختمان پلاسکو به تولید و فعالیت اقتصادی از سوی اتاق اصناف و سیستم بانکی مطرح شد. به گزارش «تعادل»، علی فاضلی روز گذشته در نشست هم اندیشی با صاحبان خسارت دیده مجتمع تجاری پلاسکو که در حسینه الزهرا برگزار شد، گفت: در تمام مشکلات و حوادث و بلایای طبیعی، کاروان امداد بازاریان کشور پیشرو بوده‌اند و کمک‌های بسیاری از طرف شما کسبه ساختمان پلاسکو راهی مناطق جنگ‌زده و آسیب دیده از بلایای طبیعی شد. حال امروز مشکلی برای خود اصناف پیش آمده و من طی سه روز گذشته شاهد پیگیری‌های رییس‌جمهوری، رییس مجلس شورای اسلامی، معاون اول رییس‌جمهوری، وزیران صنعت و کار، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رییس کل بانک مرکزی و شهردار تهران برای حل سریع مشکل بوده‌ام. به‌واقع، حاکمیت پای کارهست و همکاران شما هم برای کمک در اقصا نقاط کشور اعلام آمادگی کرده‌اند. وی تصریح کرد: کمیته پیگیری حادثه در همان ساعات اول تشکیل شد و اقدامات خوبی انجام شده و به زودی امکان ورود شما به کسب و کار مهیا می‌شود. به‌واقع، تدابیر خوبی طراحی شده و از این مشکل به خوبی عبور خواهیم کرد. با هیات امنای پلاسکو چندین جلسه داشته‌ایم و کمیته رسیدگی به حادثه که در اتاق اصناف مستقر است، هم ارتباط تنگاتنگی با آنها دارد. حال شما به عنوان آسیب دیدگان در این حادثه موظف هستید تا فرم‌های اطلاعات را پر کنید تا در اجرا، کمک رسانی و ساماندهی تسریع شود. رییس اتاق اصناف ایران افزود: ساماندهی صنوف آسیب دیده ساختمان پلاسکو و بازگشت به کار آنان در اولویت کاری اتاق اصناف ایران است. به‌واقع، ما ۴ نقطه برای راه‌اندازی کسب وکار واحدهای صنفی پلاسکو در نظر گرفته‌ایم و قرار است تا ساماندهی این صنوف در مکانی مناسب در اولویت کاری اتاق اصناف ایران قرار گیرد تا بتوانیم هر چه سریع‌تر این ۵۶۰ واحد را ساماندهی کرده و ۲ هزار کارگر این مجموعه را در آستانه شب عید به چرخه کار برگردانیم.

فعلا به دنبال مقصر حادثه نیستیم

رییس اتاق اصناف در بخش دیگری از سخنانش گفت: بنده برای سخنرانی اینجا نیامده‌ام و سه شبانه روز است که در محل حاضر و به دنبال مطالبات شما بوده‌ام و با جان و دل پذیرای شما هستم و اگر اینجا جمع شده‌ایم برای آسیب‌شناسی مساله و همیاری با شما است. در حال حاضر به دنبال مقصر حادثه نیستیم و ابتدا می‌خواهیم مساله را درمان کنیم تا این درد التیام پیدا کند و بعد به دنبال مقصر هم خواهیم رفت و به اندازه کافی دراین زمینه مستندات لازم وجود دارد. در جریان این حادثه کسی نمی‌تواند بنگاه‌های صنفی را مقصر قلمداد کند و کسانی که حرف‌هایی را بر این منوال می‌زنند، دل‌شان به حال کسبه و مردم نمی‌سوزد.

وی در ادامه عنوان کرد: آنچه در حال حاضر اهمیت دارد این است که بیش از ۵۰۰ واحد صنفی آسیب دیده‌اند و از گذشته تا به امروز هر گاه یک واحد صنفی آسیب می‌دید همه به کمک او می‌رفتند و در این راستا هم قطعا ارج و شان اصناف حفظ خواهد شد. فاضلی با بیان اینکه در این چند روز همه مسوولان در راستای مشکل اصناف گام برداشته‌اند، اظهار کرد: همه به دنبال راهکار و حل مشکل کسبه هستند و ما نیز در اتاق اصناف ایران به دنبال احصا حقوق شما هستیم و در این زمینه نیاز به اطلاعات داریم تا بدانیم به شما چقدر خسارت وارد شده تا بتوانیم برای شما تسهیلات در نظر بگیریم. در این شرایط باید مراقب باشیم تا وارد دعواهایی که به اصناف ربطی ندارد، نشویم.

رییس اتاق اصناف ایران با تاکید بر اینکه برای به نتیجه رسیدن نیاز به زمان داریم، افزود: با دستور هیات دولت برای کمک به صنوف آسیب دیده تسهیلاتی در نظر گرفته خواهد شد و اتاق اصناف ایران به دنبال بخشودگی مالیاتی سال ۹۵ برای این عزیزان خواهد بود و از صنوف آسیب دیده تقاضا دارم ‌تمامی موارد اعلام شده را از اتحادیه مربوطه پیگیری کند. فاضلی با تاکید بر اینکه یکسری دست‌های پنهان در فضای مجازی به دنبال ایجاد اختلاف و تشنج هستند؛ تصریح کرد: کسبه ما باید آگاه باشند و توجهی به این موارد نداشته باشند و موضوعات را از اتحادیه مربوطه پیگیری کنند. ما نیز به عنوان فعالان تشکلی پیگیر بیمه، مالیات و بدهی بانکی کسبه پلاسکو هستیم و علاوه بر ما همه مسوولان پای کار هستند و در خصوص مالکیت سرقفلی کسانی که مالک مغازه بودند کسی نمی‌تواند حق مالکیت را از این افراد بگیرد.


نشست مشترک اصناف با بنیاد مستضعفان

از سوی دیگر رییس اتاق اصناف ایران در حاشیه نشست کمیته بررسی حادثه ساختمان پلاسکو با حضور هیات رییس اتاق اصناف تهران، روسای اتحادیه‌ها و امنای اصناف پلاسکو، گفت: به زودی درباره چگونگی ساخت ساختمان پلاسکو، نشست مشترکی با بنیاد مستضعفان برگزار و درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

فاضلی افزود: تاکنون خسارت ۸۵ درصد واحدهای اقتصادی مرکز تجاری پلاسکو را برآورد کرده‌ایم و تا عصر یک‌شنبه این اطلاعات تکمیل خواهد شد. بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه ثابت و جاری ۵۸۰ واحد از بین رفته است.

بخش زیادی از کسبه این ساختمان در صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پیراهن بودند که ۹۹ درصد از این واحدها به عنوان «مرکز پخش» استفاده می‌کردند. همچنین ۱۸۰ واحد در این ساختمان تولیدکننده و فروشنده دیگر اقلام بوده‌اند. رییس اتاق اصناف ایران اضافه کرد: در این ساختمان ۴۰۰ واحد پیراهن دوز، ۶ واحد کشباف، 8واحد صنف خیاطان و ۲۰ واحد نیز به تولیدکنندگان کفاشان اختصاص داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر