پرداخت 18هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی در سال جاری

۱۳۹۵/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۵۷۱


عضو کمیسیون تلفیق بودجه 96 مجلس با اشاره به اینکه امسال 18هزار میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی پرداخت شده، تصریح کرد: درآمدهای لایحه سال 96 واقعی نیست و سهم صندوق توسعه ملی نیز 30 درصد خواهد بود.

مهرداد بائوج‌لاهوتی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به بررسی بخش‌ درآمدی لایحه بودجه 96 کل کشور اظهار داشت: منابع لایحه بودجه در حال حاضر 320هزار میلیارد تومان است که نکته مهم آن اینکه 111هزار میلیارد تومان آن از طریق درآمدهای مالیاتی و 112میلیارد تومان آن از درآمدهای نفتی محقق خواهد شد و 5هزار میلیارد تومان نیز فروش اموال پیش‌بینی شده است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه با تاکید بر اینکه درآمدهای دولت کسری دارد، تصریح کرد: براساس ابلاغ سیاست‌های برنامه ششم از سوی مقام معظم رهبری، سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفت و گاز 30درصد است، اما دولت آن را در لایحه 20درصد پیش‌بینی کرده و این موضوع خلاف برنامه است و تاکنون نیز استجازه از رهبری به دست نمایندگان نرسیده است.

وی ادامه داد: با این حساب 8 تا 9هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت نیز در این بخش کاهش خواهد یافت که قطعا روی بودجه تاثیر می‌گذارد.

به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس منابع عمومی بودجه سال گذشته 210 تا 215هزار میلیارد تومان محقق شد و امسال نیز اتفاق مشابه رخ خواهد داد. متوسط فروش نفت در سال 94 برای هر بشکه 41دلار بود، ولی امسال 55دلار بود، ولی در بودجه 55دلار پیش‌بینی شده که رسیدن به آن سخت است.

لاهوتی با اشاره به اینکه بودجه کشور باید بر مبنای واقعیات باشد، تصریح کرد: درآمدها عدم تحقق دارد و نگاه این است که از منابع مالیاتی درست استفاده شود.

وی در مورد افزایش مالیات‌ها در مجلس گفت: این بدان معنا نیست که دولت مالیات غیرواقعی بگیرد که البته در ارزش افزوده چنین اتفاقی رخ می‌دهد و در حلقه‌ها چندین بار مالیات گرفته می‌شود، در صورتی که مالیات مربوط به محصول نهایی است. عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 با تاکید بر اینکه دولت باید شفافیت مالیاتی ایجاد کند، به تسریع تراز عملیاتی پرداخت و یادآور شد: یکی از راهکارها ارائه مجوز برای انتشار اوراق است. البته نمی‌توان ارقام زیاد در نظر گرفت، زیرا این به نوعی استقراض بوده و بدهی دولت را به آینده موکول می‌کند. وی افزود: در تبصره 20 بودجه‌بندی وجود دارد که به دولت اجازه می‌دهد، پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی واگذار شده تا حجمی از مشکلات و اعتبارات این بخش حل شود. اما در حال حاضر 40درصد از پرداخت‌های عمرانی نیز از سوی دولت با تاخیر پرداخت می‌شود و طبق آخرین گزارش‌ها تا آذرماه 18هزار میلیارد تومان به این بخش پرداخت شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر