محیط کسب‌وکار بیمار ایران

۱۳۹۵/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۵۶۸

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه حمایت از تولید لازمه رشد اقتصادی است، گفت: در سیستم اقتصادی در دوره دهم مجلس ظرفیت خوبی برای رشد تحولات اقتصادی و اولویت‌های آن وجود دارد و حضور نیروهای متخصص در این کمیسیون ظرفیت خوبی را فراهم کرده تا بتوانیم در موضوعات مختلف ورود کنیم.

به گزارش خانه ملت، محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه تامین مالی لازمه انجام هر کاری است، گفت: در حوزه تحولات ساختاری رویکرد تامین مالی، رویکردی اجتناب‌ناپذیر است.

وی ادامه داد: متاسفانه نخستین مشکل در انجام هر کار اقتصادی تامین مالی بوده از این رو باید در راستای رفع محدودیت‌ها و کاهش نرخ بالای تامین مالی تلاش کنیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در کمیسیون اقتصادی مجلس برای حمایت از کسب و کار و کارآفرینی گفت: یکی از اقدامات مهم کمیسیون در این دوره بررسی طرح اصلاح نظام بانکداری است. پورابراهیمی گفت: با توجه به اینکه لایحه دولت در خصوص اصلاح نظام بانکداری هنوز به مجلس نرسیده کمیسیون اقتصادی خود به تدوین طرحی در این رابطه اقدام کرده است.

وی با انتقاد از عدم اصلاح قانون بانکداری بدون ربا پس از گذشت 33سال افزود: حوزه نظام بانکی با تحولات بسیاری مواجه شده اما هنوز نتوانسته در خدمت تولید باشد.

پورابراهیمی با تاکید بر ضرورت تجاری‌سازی علم در کشور گفت: باید ظرفیت تولید علم در کشور برای افزایش خط تولید و همچنین رشد ثروت افزایش یابد. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مسیر حرکت آینده اقتصاد خوب است و ظرفیت‌های خوبی در این حوزه وجود دارد از این رو بهبود رتبه ایران از لحاظ اقتصادی در آینده نزدیک حاصل خواهد شد. رییس فراکسیون ایران در افق ١٤٠٤ مجلس نیز با بیان اینکه مجلس برای خروج از رکود قانون رفع موانع رقابت‌پذیر را وضع کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر حمایت از بخش خصوصی و بهبود فضای کسب و کار برای رشد اقتصادی لازم است.

همچنین محمد عزیزی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی نیز گفت: من معتقدم ایران می‌تواند با این سند به عنوان کشوری توسعه یافته در جایگاه اول منطقه و با عنوان اسلامی قرار گیرد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین موردی که مربوط به این همایش است، جایگاه اقتصادی کشورمان است و تاکید دیگر این همایش بر مساله کارآفرینی است و ما به عنوان اعضای کمیسیون و نمایندگان مجلس معتقدیم با وجود تمام تاکیدات بر پیشرفت اقتصادی، وضعیت کار در ایران وضعیت مناسبی نیست و شاید در این فرصت زمانی هم نتوان آن را موشکافی کرد.

عزیزی تصریح کرد: به اعتقاد بنده اگر در بحث اقتصاد مقاومتی کمی دقت شود، می‌توان نتیجه‌گیری‌های خوبی را از آن داشت اما قبل از آن باید به این باور برسیم که وضعیت فضای کسب و کار راکد است و ما در فضای رکود هستیم و در چنین فضایی نمی‌توان بحث رشد را مطرح کرد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آنچه در بحث اقتصاد مقاومتی تاکید شده به جای نگاه به بیرون، نگاه به داخل است و در حال حاضر باید مشکل بازار عرضه را حل کنیم چرا که گاهی با صدور مجوزهای بی‌رویه مواجه هستیم و این مساله باعث نادیده گرفتن بازار داخلی می‌شود.

عزیزی با اشاره به نقش رسانه‌ها گفت: ما باید روی توهم بازار خارجی کار کنیم و در این بین نقش رسانه‌ها برای حذف این توهم سنگین است.

وی تصریح کرد: زمانی که صحبت از استفاده از بازار خارجی می‌شود، مباحث مختلفی مانند کیفیت و نوع خدمات مطرح می‌شود و این گویای آن است که ما در تمام این مسائل ضعف داریم و همین نکته باعث تداعی شدن مکرر کالاهای خارجی در ذهن مصرف‌کننده می‌شود. این نماینده مجلس در ادامه اظهارات خود با ضرورت استفاده از دانش بومی تاکید کرد و گفت: مقام معظم رهبری در موارد مختلف به مساله انتقال دانش و فناوری بارها تاکید داشتند و ما هم با توجه به این تاکیدات اگر بخواهیم فضای کسب و کار را بهبود بخشیم باید روی بحث تولید از دانش بومی اهمیت بیشتری قائل شویم.

عزیزی نکته بعدی برای بهبود فضای کسب و کار را مبارزه با فساد بیان کرد و گفت: مبارزه با قاچاق از ضروریات است، چرا که ما آمار دقیقی از قاچاق نداریم و این در حالی است که با داشتن آمار بر شدت برخورد با این مساله به ما کمک می‌کند تا مانع ورود بیشتر کالای قاچاق و ضربه آن روی تولید و تولیدکننده شود. عضو کمیسیون صنایع مجلس مساله بعدی را بهره‌وری و بهره‌برداری صحیح از انرژی و منابع عنوان کرد و گفت: باید برای استفاده از میزان مصرف انرژی در تولیدات محصولات خود و در مقایسه با آنچه در نتیجه هزینه‌های مصرفی مشاهده می‌کنیم برنامه‌ریزی صحیحی صورت گیرد تا با مشکلاتی نظیر مشکل کم آبی که با روند فعلی می‌تواند ما را تا 11 سال آینده با مشکل حاد مواجه کند، مقابله کنیم.

در ادامه علی‌اکبر کریمی گفت: در سند چشم‌انداز 20 ساله کشور که به لحاظ مهم‌ترین و طولانی‌ترین افق چشم‌انداز در برنامه تولیدی کشور قرار داده شده است این هدف را دنبال می‌کند تا احراز جایگاه اول کشور در منطقه جنوب غرب آسیا برای جمهوری اسلامی ایران را به ارمغان آورد و دستیابی به آن نیازمند تلاش بسیاری است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: کشور ما دستاوردهای بزرگی در عرصه تولید و اقتصاد داشته است و این مساله در شرایطی صورت گرفته که ایران در یک مقطع زمانی با کمبود تولید مواجه بود و سیاست‌های سهمیه‌یی برای مردم اعمال می‌شد و زمانی هم شرایط به گونه‌یی رقم خورد که مردم برای استفاده از کالاها با تنگنا مواجه بودند، اما امروز تامین کالا از مرز نیاز داخلی گذشته و با مازاد تولید مواجه است و این مازاد تولید باید به سمت توسعه کشور پیش برود.

کریمی اضافه کرد: اگرچه اکثر کشورها باید خود را با صادرات هماهنگ کنند ولی نقطه عطف جمهوری اسلامی ایران در ابتدا بر پایه تامین مایحتاج داخلی بود اما به مرور زمان کشور ما هم حرکت از تامین واردات به سمت توسعه سیاست صادرات را در پیش گرفت و امروزه این نقطه عطف بر پایه این شعار است که توان رقابت با بازار شرکت‌های دیگر فراهم شود.

وی گفت: این مساله هدف‌گذاری ارزشمندی است؛ زیرا تولیدکنندگان مجبور می‌شوند خودشان را در فضای رقابتی قرار دهند و حضورشان را در بازارهای سایر کشورها لحاظ کنند. رییس فراکسیون توسعه صادرات مجلس گفت: نکته دیگر این است که اگر اقتصاد مقاومتی بخواهد رشد پایدار و مستمری داشته باشد و بزرگ شود، باید بازارهای دیگر جهان را هم همواره مدنظر قرار دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر