ایران در گام‌های آخر جذب فاینانس

۱۳۹۵/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۵۵۰

با کوچک کردن برجام، خودشان را کوچک می‌کنند

ساماندهی بازار صرافان تا پایان اسفندماه

حاج محمدحسن امین‌الضرب ١٣٣ سال پیش مجلس وکلای تجار را به‌عنوان سنگ بنای اتاق تهران ایجاد کرد. در اواسط سده سیزدهم خورشیدی، حاج محمدحسن امین‌الضرب، نماینده هیات تجار تهران توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در ۱۲ شوال سال ۱۳۰۱ هجری- قمری برابر با ۱۲۶۲ خورشیدی اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که آن را مجلس تجارت هم می‌خواندند، دستگاهی اقتصادی، با صلاحیت حقوقی و شخصیت سیاسی بود. در این مراسم نشان امین‌الضرب به خانم «مژده مهدوی» از نوادگان امین‌الضرب اعطا شد. همچنین در مراسم اعطای این نشان‌ها به 18پیشکسوت، کارآفرین، اقتصاددان و... نشان و لوح امین‌الضرب اعطا شد. علا میرمحمد صادقی، محسن خلیلی، اصغر قندچی، علی‌اکبر رفوگران، علی رحیمیان، علی حاج سیدسلیمان، اسدالله عسگر اولادی، عباس سعیدی‌نژاد، ابراهیم عسگریان، مهدی حریری، عزیز‌الله علاالدینی، رحمان گلزار، علی‌اصغر سعیدی، موسی غنی‌نژاد، علی‌رضا بختیاری، امیرمنصور عطایی، رضا رضایی و عباس موسوی رهپیما نشان و لوح امین‌الضرب دریافت کردند. همچنین به غلامعباس سلیمانی، مرتضی سلطانی و محمدمهدی فنایی تندیس امین‌الضرب اعطا شد.

گروه تجارت|

روز گذشته با حضور معاون اول رییس‌جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، روسای اتاق ایران و تهران و دیگر فعالان بخش خصوصی، مراسم اعطای نشان امین‌الضرب به کارآفرینان و فعالان اقتصادی برتر برگزار شد. این مراسم نیز همچون دیگر مراسمی که همزمان با سالگرد یک‌سالگی برجام در روزهای اخیر برگزار شده است، به تریبونی برای دفاع دولتی‌ها از سند برجام و عملکرد دولت در یک‌سال گذشته تبدیل شد. آن طور که معاون اول رییس‌جمهور می‌گوید: دولت با تحقق برجام تا حدود زیادی فضای کار با دنیا را ایجاد کرد. پس اینکه عده‌یی تلاش می‌کنند این کار بزرگ را کوچک جلوه دهند، در واقع خودشان را کوچک می‌کنند. جهانگیری با بیان اینکه سرآغاز کار دولت روشن بود که راه انداختن چرخ متوقف شده اقتصاد «راه پر زحمتی» دارد، تصریح کرد: مهم‌ترین کار دولت این بود که محیطی مناسب برای فعالیت اقتصادی ایجاد کند.

اسحاق جهانگیری البته نیم‌نگاهی هم به حوزه‌های اقتصادی که دولت در آن موفق نبوده، انداخت و تاکید کرد: در مورد فاینانس و استفاده از منابع خارجی تاکنون موفق نشده‌ایم از منابع خارجی استفاده مطلوب کنیم. البته علت این موضوع سخت‌گیری‌های ماست تا طرف‌های مقابل روز به روز قراردادها را اصلاح کنند و در این زمینه صحبت‌های آخر میان نظام بانکی ما و بانک‌های خارجی در حال انجام است. چون ما معتقدیم باید دقت لازم را به خرج دهیم و تصمیمی بگیریم که برای آینده کشور مطمئن باشد، حتی اگر چند ماهی کار عقب بیفتد.

معاون اول رییس‌جمهور در عین حال، طرح برخی انتقادات فاقد ریشه از سوی رسانه‌های اصولگرا و به ویژه صدا و سیما را صراحتا مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: منتقدان باید بدانند که در مورد دولت چه اموری را باید و چه اموری را نباید نقد کنند؛ اینکه رسانه‌ها و صدا و سیما برای نقد دولت فرصت ایجاد می‌کنند، کار خوبی است و گاهی صدا و سیما هزینه‌های زیادی برای این امر اختصاص می‌دهد. اما اینکه جلسه بگذارند و در مورد درست و غلط بودن آمارهای منتشر شده از سوی مراکز آماری و با بررسی‌های علم ریاضی و آمار بحث و گفت‌وگو کنند، نشان می‌دهد که این کاره نیستند؛ چرا که شاخص‌ها و آمارها قابل نقد نیستند، بلکه آنچه می‌توان مورد نقد قرار داد، سیاست‌ها و برنامه‌های دولت است.

البته ضرورت تقویت حضور بخش خصوصی در اقتصاد نیز نکته دیگری بود که مورد تاکید قرار گرفت. موضوعی که تحقق آن، مستلزم پیش‌شرط‌هایی است که به زعم اسحاق جهانگیری، ایجاد فضای آرام و با ثبات داخلی از جمله آن است. این عضو کابینه دولت یازدهم توضیح داد: بخش خصوصی در تلاطم و درگیری داخلی نگران می‌شود. پس وظیفه دولت ایجاد انسجام و وحدت در کشور است و می‌توان گفت دولت در این مسیر فضای پیش رونده ایجاد کرده است و در حال حاضر فضای اقتصادی کشور، کندکننده کار نیست.


انتقاد معاون اول از نقدهای غیرکارشناسانه

به گزارش «تعادل»، در مراسم اعطای نشان امین‌الضرب به فعالان اقتصادی، معاون اول رییس‌جمهور گفت: اقتصاد ایران راهی ندارد جز اینکه بخش خصوصی میدان‌دار اصلی اقتصاد باشد و اگر زمینه خوب را برای بخش خصوصی فراهم کنیم، قادر خواهد بود که کارهای بزرگی را به انجام برساند. اسحاق جهانگیری اظهارکرد: دولت در کنار وظایفی که می‌تواند به بخش خصوصی واگذار کند، مکلف به وظایف قطعی است که قادر به واگذاری آنها به بخش خصوصی نیست، به‌طور مثال دولت باید تعامل با دنیا برقرار کند و هیچ بخش خصوصی نمی‌تواند مدعی شود که مسوول سیاست خارجی کشور است. جهانگیری همچنین با بیان اینکه معتقدم در دولت سیاست‌های خوبی تدوین شده و عملکردها نیز خوب بوده است، خاطرنشان کرد: با وجود پیش‌بینی‌ها مبنی بر افزایش تورم شاهدیم که تا پایان دی ماه تورم سال 6.9 است و همچنین رشد 6ماهه مثبت بوده است، حتی رشد بدون نفت در 6ماهه اول سال به 4.3درصد رسیده است.

جهانگیری همچنین به رشد 6ماهه صنعت، کشاورزی، خدمات و صادرات در کشور اشاره کرد و افزود: در مورد موضوع تغییرات نرخ ارز نیز تلاش‌های بسیاری انجام دادیم که وارد تصمیم‌های غیر اصولی که با سیاست‌های اصلی‌مان در تضاد باشد، نشویم.


برنامه فوری دولت برای ساماندهی صرافی‌ها

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اینکه اقتصاد کشور بعد از تحریم از نظام بانکی به سیستم صرافی‌ها منحرف شده است، تصریح کرد: باید اقتصاد کشور را به سیستم بانکی برگردانیم، چرا که ریسک‌های صرافی‌ها نباید برای تولیدکنندگان و کارآفرینان باشد. جهانگیری همچنین با بیان اینکه تا پایان اسفندماه صرافی‌ها ساماندهی خواهند شد، گفت: برخی افراد به صرافی‌ها مراجعه کرده و مبالغ بسیار بالایی ارز خریداری می‌کنند که معلوم نیست با این همه اسکناس ارز چه کاری قرار است، انجام دهند و حتی مشخص نیست که ریال آن را از کجا آورده‌اند و باید این موضوع به‌طور دقیق ساماندهی شود.


طرح نسخه‌پیچی اقتصاد با 200 نخبه اقتصادی

وزیر صنعت، معدن وتجارت نیز در این مراسم گفت: طرحی در دولت در دستور کار قرار دارد که بر اساس آن 200 نخبه اقتصادی به عنوان پیشرو در توسعه کشور ایفای نقش کنند و بقیه افراد پشت سر آنها قرار گیرند.

«محمدرضا نعمت‌زاده» با بیان اینکه کشور ما نیازمند توسعه و پیشرفت بیشتری است، ادامه داد: این کار توسط افرادی انجام می‌شود که ظرفیت و توانایی آن را داشته باشند و همانند امین‌الضرب‌ها باید جلو بیفتند و بقیه آنها را دنبال کنند. وی افزود: زمان و تاریخ تاسیس اتاق‌های بازرگانی در دنیا و قدمت آن باعث افتخار و این موضوع در اتاق تهران نیز مورد توجه

قرار گرفته است. وزیر صنعت با تاکید بر همکاری دولت با تشکل‌های اقتصادی گفت: همکاری‌ها و تبادل‌نظرهایی در شورای گفت‌وگو میان دولت و بخش خصوصی وجود دارد که بسیار مهم، مفید و سازنده است.

وی گفت: در این راستا طرحی در دستور کار داریم که با کمک تشکل‌ها و انجمن‌ها جهشی بزرگ در اقتصاد کشور ایجاد کنیم، چرا که باید جبران مافات 8سال دوران جنگ و سال‌های تحریم را بکنیم. وزیر صنعت همچنین یادآور شد: با 10 تا 15درصد پیشرفت به جایی نخواهیم رسید و باید بر سرعت خود بیفزاییم. وی توسعه را برای کشور ضروری دانست و خطاب به فعالان اقتصادی گفت: به این مساله فکر کنید که چه اقداماتی را می‌توانیم برای توسعه صادرات و تولید انجام دهیم.

وی اظهار کرد: در کشورهای صنعتی افتخار بسیاری از بنگاه‌های صنعتی آن است که قدمت و سال تاسیس خود را بالا ببرند اما ما در این خصوص کمتر توفیق داشته‌ایم. وی افزود: با تلاش اتاق بازرگانی تهران قدمت 133ساله این اتاق امروز برای مردم آشکار شد و باید در این خصوص قدر داشته‌های خود را بدانیم.


نیاز به اخلاق حرفه‌ای در کسب‌و‌کار

رییس اتاق بازرگانی ایران نیز با یادی از بنیانگذار اتاق بازرگانی تهران با نام امین‌الضرب، گفت: امین‌الضرب با برخورداری از صبر بی‌وقفه توانست تا دوران حاکمیت ناصرالدین شاه قاجار خود را متقاعد کند تا مجلسی جوشیده از فعالان اقتصادی که هم از فعالان اقتصادی حمایت کند و هم مشاوری صدیق در ارتباط با دولت باشد، تشکیل دهد. غلامحسین شافعی با بیان اینکه امروز در جامعه نیاز به اخلاق حرفه‌یی در کسب و کار داریم، گفت: همه فعالان اقتصادی باید در این زمینه به میدان بیایند. وی افزود: امین‌الضرب توانسته با پیگیری مسوولانه، احترام به مالکیت فردی و جلوگیری از سوءاستفاده را با رواج کالای ایرانی و سپردن امور تجاری به نهادی مردمی و مدنی دنبال کند تاحدی که قبل از شکل‌گیری هر پارلمانی در کشور موضوع پارلمان بخش خصوصی مطرح شود. شافعی با تاکید بر اینکه مدیران ماندگار رهبرانی هستند که قادر به تعادل بخشی بین انسان و ماشین باشند، افزود: احساس و منطق روشی است تا امور اجتماعی و معیشت انسان را به نفع رستگاری برقرار کند. یک مدیر ماندگار یک رهبر عاشق و عاقل است، چراکه توازن مادی و معنوی یعنی توازن عشق و عقل برای بشریت است.

رییس اتاق بازرگانی ایران خطاب به فعالان اقتصادی، گفت: بین خود ما اکنون تجاری هستند که توانایی و استعداد خاصی از نظر علمی ندارند، فقط به ضمیر هوشیار خود اعتماد دارند که همین‌ها ماندگار می‌شوند. وی اذعان داشت که امروز در جامعه نیاز به اخلاق حرفه‌یی در کسب و کار داریم که همه ما باید در تعالی این مساله کمک کنیم.


نیاز جدی به تجربه‌گیری از پیشکسوتان

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز با حضور در این جلسه گفت: انتظار می‌رود پیشکسوتان کارآفرین، تجربه‌های خود را به جوانان کشور انتقال دهند. مسعود خوانساری در این مراسم گفت: اتاق بازرگانی تهران دوره‌های آموزشی برای فعالیت اقتصادی برگزار می‌کند که انتظار داریم برگزیدگان جایزه امین‌الضرب در این دوره‌های آموزشی، تجارب خود را انتقال دهند.

وی افزود: اتاق تهران قصد دارد مکتبی برای جوانان کشور ایجاد کند که آنها نیز از تجارب بزرگان درس بگیرند. خوانساری این سخنان را در بخش دوم سخنانش مطرح کرد. گفتنی است بخش نخست سخنرانی خوانساری به‌دلیل افت فشارخون نیمه‌تمام ماند. وی پس از بهبود حالش، برای شرکت در مراسم اعطای تندیس و نشان امین‌الضرب، به جایگاه بازگشت.


توقف پروژه‌های کلان به‌دلیل تفکر مدیران

محسن هاشمی‌بهرمانی مدیرعامل اسبق مترو تهران نیز در این مراسم با اشاره به حادثه ساختمان پلاسکو گفت: راه توسعه هنوز هموار نیست و خلأهایی وجود دارد که باید به دست شما کارآفرینان هموار شود و ان‌شاءالله مسیر توسعه در کشور بیش از پیش رهرو داشته باشد. فرزند آیت‌الله رفسنجانی همچنین بیان داشت: علت خوابیدن پروژه‌های کلان در کشور تفکر سه‌گانه مدیران درمورد توسعه بود. بعد از انقلاب سه‌دیدگاه درمورد توسعه وجود داشت که در دیدگاه اول، این پروژه‌ها، پروژه‌های استعماری به نفع غرب قلمداد می‌شد.

همچنین درمورد پروژه‌های نظامی مثل نیروگاه‌های اتمی و پتروشیمی‌ها چنین نظراتی عنوان می‌شد و اکثر این پروژه‌ها دچار بحران کار می‌شد که با تلاش سردار سازندگی این پروژه‌ها مجدد آغاز شد. هاشمی به نگاه دوم در کشور درمورد توسعه اشاره کرد و گفت: نگاه دوم نگاه کسانی بود که توسعه را با الگوی کاملا غربی می‌دیدند.

وی بیان داشت: ولی نگاه توسعه‌یی آیت‌الله رفسنجانی این بود که اسلام و فرهنگ ایران و توسعه در کالبد آن یک ارزش است و شاید همین ایده باعث شد که بعضی دوستان از کنار ایشان کنار روند و نسبت به ایشان بی‌مهری داشته باشند. هاشمی با اشاره به آخرین صحبت‌های آیت‌الله رفسنجانی که با پژوهشگران و محققان اقتصادی داشتند، گفت: ایشان در آن جلسه اظهار داشتند که ارتقای دانایی مردم بهتر از تلاش برای اصلاح سیاستمداران در این مسیر است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر