اخبار

۱۳۹۵/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۵۴۹

مذاکره نهایی با مدیران ATR از امروز در تهران

اصغر فخریه‌کاشان، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با بیان اینکه قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای ATR هنوز به امضا نرسیده است و این کمپانی برای مذاکرات نهایی روز دوشنبه وارد تهران می‌شود، گفت: در این دور جدید، محور مذاکرات نحوه همکاری در ساخت برخی قطعات است. این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد که در آینده چگونه در ساخت برخی قطعات می‌توانیم، همکاری داشته باشیم. قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر در کشورمان ظرفیت‌هایی برای ساخت برخی قطعات وجود دارد که در حال بررسی هستیم، همکاری با ATR برای فعال‌سازی این ظرفیت‌ها چگونه می‌تواند شکل بگیرد. البته هنوز شکل همکاری مشخص نشده است اما در حال تلاش هستیم که یک چارچوبی برای همکاری‌هایمان در این حوزه تعریف کنیم. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وی درباره انتشار شایعاتی مبنی بر منفعت شخصی وی از انعقاد قراردادهای خرید هواپیما از ایرباس، بویینگ و ATR تاکید کرد: هر رسانه‌یی و هر شخصی که مدعی است اسناد و مدارکی از من، خانواده‌ام، اقوام و دوستانم در اختیار دارد مبنی اینکه نفع شخصی در قراردادهای خرید هواپیما برده‌ام، آن را منتشر کند.


بهره‌وری یک‌میلیارد دلاری

با نوسازی ۶۵هزار کامیون

وزیر راه و شهرسازی از بهره‌وری یک میلیارد دلاری در اقتصاد کشور با نوسازی ۶۵هزار کامیون فرسوده خبر داد. عباس آخوندی افزود: بر اساس آماری که چندی پیش و قبل از اجرای طرح پیمایش ناوگان حمل و نقل کشور داشتیم، حدود ۱۳۷هزار دستگاه کامیون عمر بالای ۲۵سال داشتند که این کامیون‌ها برای هر ۱۰۰کیلومتر راه حدود ۶۰لیتر گازوییل مصرف می‌کنند. وی افزود: با اجرای طرح پیمایش ناوگان حمل و نقل کشور قرار شد کامیون‌هایی که دارای کارت معاینه فنی نیستند، کارت سوخت دریافت نکنند که با اجرای این طرح تعداد کامیون‌ها به ۵۲ هزار دستگاه کاهش یافت. ضمن اینکه صرفه‌جویی و نظم بیشتری هم در مصرف سوخت و ناوگان حمل‌ونقل کشور ایجاد شد. به گفته آخوندی، بیش از ۷۰ هزار دستگاه کامیون با اجرای طرح پیمایش ناوگان حمل و نقل کشور از ناوگان خارج شدند که این موضوع دو معنا می‌تواند داشته باشد. نخستین مفهوم این است که این کامیون‌ها سوخت را با قیمتی نازل دریافت کرده و با هزینه بالاتر می‌فروختند و دومین معنا این است که هم‌اکنون این کامیون‌های فرسوده خارج از کنترل سازمان راهداری مشغول فعالیت هستند. وی اضافه کرد: با اجرای طرح پیمایش، روزانه ۷ میلیون گازوییل در مصرف سوخت صرفه‌جویی شد که رقم قابل توجهی است و اگر قیمت هر لیتر گازوییل یک دلار باشد این صرفه‌جویی حدود 7میلیون دلار در روز است. وزیر راه و شهرسازی به یکی از اقدامات این وزارتخانه که با هماهنگی وزارت نفت انجام شده اشاره کرد و گفت: نوسازی ناوگان حمل و نقل یکی از مواردی است که با همکاری این دو وزارتخانه در حال اجرایی شدن است و بر اساس آن قرار است ۶۵ هزار دستگاه کامیون نوسازی شود که اگر این موضوع عملیاتی شود، سالانه یک‌میلیارد لیتر گازوییل صرفه‌جویی می‌شود در واقع مفهوم اقتصادی آن این است که ما شاهد بهره‌وری یک میلیارد دلاری در سال خواهیم بود.


بهره‌برداری از قطار حومه‌ای هشتگرد در سال آینده

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از بهره‌برداری قطار حومه‌یی هشتگرد در سال آینده خبر داد. به گزارش مهر، محسن نریمان در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه قطار حومه‌یی هشتگرد افزود: یکی از پروژه‌های مهم برای اتصال شهرهای جدید به شهرهای مادر، پروژه مترو هشتگرد است که با اجرای این طرح، شهر جدید هشتگرد به شهرهای کرج و تهران متصل می‌شود. وی ادامه داد: پیشرفت فیزیکی پروژه قطار حومه‌یی شهر جدید هشتگرد نسبت به سایر پروژه‌های مشابه بیشتر است و بیش از ۸۶درصد پیشرفت فیزیکی دارد. به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، بر اساس برنامه، این پروژه در نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و لازمه آن تامین منابع لازم از طریق اوراق مشارکت، اوراق خزانه اسلامی و تخصیص اعتبار مستقیم و به موقع از سوی دولت است. نریمان تصریح کرد: ایستگاه هشتگرد بزرگ‌ترین ایستگاه مترو شهری در سطح کشور است که در فضایی به مساحت ۲۳هکتار و زیربنای ۲۰هزار مترمربع ساخته می‌شود. وی افزود: تاکنون نزدیک به ۳۰۰میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است و در صورت تامین ۱۵۰میلیارد تومان دیگر در نیمه اول سال آینده شاهد بهره‌برداری از این ایستگاه خواهیم بود.


پاسخ به ادعای درآمدهای نجومی شرکت فرودگاه‌ها

رحمت‌الله مه‌آبادی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه ما به هیچ‌وجه مسوول تامین هزینه امنیت عمومی نیستیم، گفت: مجلس و مراجع عالی امنیتی بارها به پیشنهادها و تقاضاهای برداشت از منابع شرکت فرودگاه‌ها به نفع پدافند هوایی و سایر هزینه‌های دفاعی نه گفته‌اند و قوه مقننه تاکید کرده که طرح این درخواست‌ها به صلاح کشور نیست. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رحمت‌الله مه‌آبادی در جمع خبرنگاران درخصوص ادعاهای مالی برخی ارگان‌ها از شرکت فرودگاه‌ها گفت: متاسفانه عده‌یی از متولیان بخش نظامی (پدافند هوایی) مدام اعلام می‌کنند که درآمد شرکت فرودگاه‌ها بالاست و این ادعا را هم باید به فهرست نجومی‌ها اضافه کرد. آمارهایی در فضای رسمی و غیررسمی درباره درآمد شرکت و فعالیت ما توسط این 2 ستاد منتشر شده و در اختیار تصمیم‌گیرندگان مهم کشور ازجمله متولیان محترم قانون‌گذاری گذاشته شده کاملا غیرکارشناسی و به کلی غلط است. مثلا به برخی نمایندگان محترم مجلس گفته شده که درآمدهای ما به حساب خزانه واریز نمی‌شود و مستقیما برداشت می‌شود یا در یک سند رسمی ادعا شده که درآمد پروازهای عبوری با دلار ۳۰۰۰میلیارد تومان بیش از ۱۸۰۰میلیارد تومان است. وی افزود: اگر بدانیم که کل بودجه شرکت در بهترین شرایط هم به این اعداد و ارقام نمی‌رسد، اگر بدانیم که تفاوت ادعا در مورد درآمدها و واقعیت حدود ۱۰۰۰میلیارد تومان است یا ریالی از درآمدهای شرکت به صورت غیرمستقیم قابل برداشت نیست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر