گعده سیاسی پوپولیست‌ها

۱۳۹۵/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۵۲۳

گروه جهان

گروه‌های راست افراطی و پوپولیست اروپایی برای نخستین‌بار به‌طور علنی گردهم آمده‌اند. این احزاب تاکنون یا ارتباط با یکدیگر را تکذیب کرده یا در خفا کنفرانس برگزار می‌کردند. به اعتقاد ناظران، چنین نشستی پشت درهای بسته آن هم دو روز پس از آغاز به ‌کار دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده، نشانه‌ عزم راسخ احزاب راست‌گرای اروپایی برای کمک‌ به یکدیگر در انتخابات‌های پیش‌رو به‌شمار می‌رود.

دویچه‌وله می‌نویسد، سال ۲۰۱۷ سال انتخاباتی پراهمیت برای آلمان، فرانسه و هلند است. در هر 3 کشور گروه‌های راست‌گرا و ناسیونالیست‌های افراطی در حال رشد هستند. به همین دلیل گردهمایی احزاب دست‌راستی این کشورها با هدف ارزیابی ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و اثرگذاری آن بر انتخابات‌ پیش‌رو توجه رسانه‌های جهان را به خود جلب کرده است. روزنامه پرتیراژ «بیلد» آلمان، این کنفرانس را یک شو انتخاباتی خوانده است.

شبکه اول تلویزیون آلمان گزارش داده، در کنگره احزاب راست و پوپولیست اروپا در کوبلنز آلمان، بسیاری از سیاستمداران راستگرای مشهور اروپا حضور داشتند. ماری لوپن، رهبر حزب جبهه ملی فرانسه، گرت ویلدرز، رهبر بیگانه‌ستیز حزب آزادی هلند، ماتئو سالوینی از جبهه شمال ایتالیا و فرایکه پتری سخنگوی حزب «آلترناتیو برای آلمان» از شناخته شده‌ترین آنها هستند.

بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، احتمال دارد حزب اسلام‌ستیز ویلدرز در هلند به عنوان صاحب قوی‌ترین فراکسیون مجلس مامور تشکیل دولت شود، مارین لوپن در فرانسه به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری برسد و حزب آلترناتیو برای آلمان نیز، پاییز سال آینده به مجلس فدرال آلمان راه یابد. حزب آلترناتیو که در سال 2014 تشکیل شده، در حال حاضر در 9 ایالت آلمان و سنای برلین ده‌ها نماینده دارد. این حزب اسلام‌ستیز تاکنون تماس‌های خود را با جبهه ملی فرانسه پنهان می‌کرد اما اکنون برای نخستین‌بار رهبر اصلی آن به صورت آشکار در کنار ماری لوپن می‌نشیند.

یورگ مویتن، عضو هیات رییسه حزب آلترناتیو به شبکه اول تلویزیون آلمان گفته است: «ما خواستار یک سیاست اقتصادی آزاد هستیم، اما جبهه ملی فرانسه از اقتصاد ملی دفاع می‌کند. ما یک حزب میهن‌پرست هستیم، درحالی‌که جبهه ملی ناسیونالیست است. در عین حال ما مایلیم با هر حزبی که تندرو نباشد گفت‌وگو کنیم و جبهه ملی فرانسه تندرو نیست.»

ناظران کنگره کوبلنس را نخستین نشانه همکاری جدی راستگرایان اروپا می‌دانند. در سال 2015 فراکسیون ‌ای‌ان‌اف (اروپا برای ناسیونالیسم و آزادی) در پارلمان اروپا تشکیل شد. نمایندگان جهه ملی فرانسه، جبهه شمال ایتالیا، حزب مردم اتریش، حزب آزادی هلند و احزاب ناسیونالیستی چندین کشور دیگر اروپا به این فراکسیون پیوستند. احزاب راستگرای افراطی معمولا در شعارهای خود حامی جدایی از اتحادیه اروپا و مخالفت با ورود مهاجران از کشورهای دیگر هستند.

به گزارش رسانه‌های آلمانی، نخستین سخنران این نشست مارین لوپن، رهبر حزب راست‌گرای جبهه ملی فرانسه بوده که ضمن تکرار بخشی از حمله‌های لفظی ‌همیشگی‌اش به سیاستمداران اروپایی، بار دیگر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان را به دلیل پذیرش پناهجویان سرزنش کرده است. لوپن وعده داده که اروپا به‌زودی شاهد فعل‌وانفعالات تازه‌یی خواهد بود. این سیاستمدار تندرو فرانسوی معتقد است، او و دیگر راست‌گرایان پوپولیست در اروپا باعث رشد و شکوفایی جهان نو خواهند شد. مارین لوپن بار دیگر یادآور شده که رویای بیداری خلق‌های اروپا را در سر می‌پروراند. پس از لوپن، فراوکه پتری، رهبر حزب راست پوپولیست «آلترناتیو برای آلمان» و خیرت ویلدرز، رهبر «حزب آزادی» هلند سخنرانی کردند. پتری نیز ضمن حمله به دولت‌های اروپایی گفته که اروپا را باید از نو تعریف کرد و شکل داد. پتری خواهان هویت ملی و روح اروپایی برای اروپاییان است و برای جدایی آلمان از اتحادیه اروپا تلاش می‌کند. خیرت ویلدرز، رهبر حزب آزادی هلند که بخشی از فعالیت خود را صرف مبارزه با اسلام و اسلام‌گرایی می‌کند، ضمن تبریک به دونالد ترامپ اظهار داشت که زمان تغییر برای اروپا هم فرا رسیده است. ویلدرز که به آلمانی سخنرانی می‌کرد، گفت: «اروپا به فراوکه پتری نیاز دارد، نه آنگلا مرکل».

انتخابات درون‌حزبی چپ‌های فرانسه

پوپولیست‌های اروپایی در شرایطی آرایش انتخاباتی به خود گرفته‌اند که نخستین دور رای‌گیری رقابت‌های 2مرحله‌یی احزاب چپ فرانسه، برای تعیین نامزد اصلی این جناح سیاسی در انتخابات ریاست‌جمهوری 2017 یک‌شنبه آغاز شده است.

به گزارش فرانسه، در رقابت‌های احزاب چپ فرانسه 7 نامزد شرکت کرده‌اند. 4نفر از 7 نامزد چپ‌های فرانسه به حزب سوسیالیست و 3نفر به دیگر احزاب چپ این کشور تعلق دارند. در این چارچوب «بنوا آمون»، «آرنود مونتبرگ»، «ونسان پیون» و «مانوئل والس» به‌عنوان سوسیالیست‌های جناح چپ در رقابت‌های درون‌حزبی این جناح معرفی شده‌اند. «سیلویا پینل» نیز به‌عنوان یگانه زن شرکت‌کننده در این رقابت‌ها از حزب رادیکال چپ، «ژان-لوک بنامیاس» از جبهه دموکرات و «فرانسوا دو روگی» از حزب محیط‌زیست، دیگر شرکت‌کنندگان این رقابت درون‌حزبی را تشکیل می‌دهند. دور دوم این رقابت درون‌حزبی بین

2 نامزد پیروز دور نخست، روز 29 ژانویه 2017 برگزار می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود در انتخابات مقدماتی احزاب چپ فرانسه، بین یک میلیون و 500 تا 2میلیون رای‌دهنده شرکت کنند. بر اساس اعلام وزارت کشور فرانسه، انتخابات هشتمین رییس‌جمهوری پنجم فرانسه در 2 مرحله، روزهای 23 آوریل و 7 مه ‌برگزار می‌شود. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که مارین لوپن، رهبر پوپولیست و راست‌افراطی فرانسه به دور دوم راه پیدا ‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر