با رد برجام، برنامه هسته‌ای ایران به حالت اول باز خواهد گشت

۱۳۹۵/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۵۱۳

گروه ایران

علی‌اکبر صالحی معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌بی‌سی کانادا، با اشاره به صحبت‌ها ترامپ مبنی بر پاره کردن توافق هسته‌یی اظهار کرد که اگر دونالد ترامپ رییس‌جمهوری جدید امریکا آن‌طور که گفته، توافق هسته‌یی بین‌المللی ایران را پاره کند، تهران می‌تواند به سرعت برنامه هسته‌یی خود را به حالت اول برگرداند.

صالحی همچنین اینکه ترامپ در سخنرانی مراسم تحلیف خود از ایران حرفی نزد را نکته مثبت دانست اما در عین حال قصد دولت امریکا را برای ساخت سامانه دفاع موشکی برای دفع حملات موشکی ایران و کره‌شمالی را بی‌معنی خواند و گفت: این یک تصمیم سیاسی است که با هر منطقی منافات دارد. ایالات‌متحده بیش از 16هزار کیلومتر با ما فاصله دارد و ما هرگز قصد نداشتیم موشک‌هایی بسازیم که چنین مسافتی را طی کنند. رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در ادامه این گفت‌وگو تاکید کرد: ما قبلا هم این کار را کردیم. آن توافق جواب نداد و ایران قادر بود با سرعت فعالیت‌های هسته‌یی خود را ازسر بگیرد. ما آماده‌ایم. ما می‌توانیم خیلی راحت برنامه را ازسر بگیریم و نه تنها به سر جای قبلی خود برگردیم بلکه به لحاظ فنی در سطح بسیار بالاتری قرار بگیریم. من نمی‌خواهم چنین روزی را ببینم و در چنین وضعیتی تصمیم بگیرم اما ما آماده‌ایم. رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان همچنین با بیان اینکه مراسم تحلیف ترامپ را تماشا کرده است و انتظار داشته که وی درمورد برجام حرفی بزند، گفت: ایران کشور صبوری است و عجولانه عمل نمی‌کند. من در موقعیتی نیستم که بخواهم گمانه‌زنی کنم. ما فقط صبر می‌کنیم تا ببینیم چه پیش می‌آید، زیرا با گذشت زمان صداهای مختلفی شنیده می‌شود.

گفتنی است حمید بعیدی‌نژاد رییس تیم کارشناسی مذاکره‌کننده هسته‌یی کشورمان و سفیر ایران در انگلستان نیز روز گذشته طی سخنانی در جمع دانشجویان انجمن اسلامی دانشجویی لندن در این خصوص تصریح کرد: این را بدانیم که اگر آقای دونالد ترامپ برایش ساده بود شعار انتخاباتش در مورد پاره کردن برجام را اجرا می‌کرد، ولی آنها می‌دانند این توافق حاصل مذاکرات بسیار سخت بوده است و توافقنامه‌یی دوجانبه هم نیست بلکه تفاهمی چندجانبه با تصویب شورای امنیت سازمان ملل است. امریکایی‌ها به‌خوبی می‌دانند که حاصل برجام شکل‌گیری یک ترتیباتی است که حفظ آن برای ثبات، امنیت و صلح منطقه‌یی و بین‌المللی بسیار حایزاهمیت است. مطمئن باشید آنها می‌دانند که ما اهرم‌ها و ابزارهایی داریم که اگر این بدعهدی‌ها را ادامه یا گسترش دهند، با واکنش جدی ما مواجه خواهند شد.

وی همچنین با اشاره به نگرانی بسیاری از کشورها از امریکای‌شمالی و قاره امریکا گرفته تا قدرت‌های اروپایی و آسیایی از سیاست‌های جدید امریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تاکید کرد: در حال حاضر آرامش دولت و ملت ایران از بسیاری از قدرت‌ها بیشتر است و از وضعیت کنونی، نه می‌ترسیم و نه نگران هستیم و نه ذوق‌زده هستیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر