مذاکرات سوری- سوری پس از ماه‌ها انسداد سیاسی

۱۳۹۵/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۵۱۲

گروه ایران

مذاکرات آستانه برای حل و فصل بحران سوریه که قرار است از امروز در قزاقستان آغاز به کار کند، طبق گفته منابع خبری با حضور 7 هیات برگزار خواهد شد. علاوه بر ایران، ترکیه و روسیه که از بانیان این نشست به‌شمار می‌روند و در اواخر آذر ماه طی نشستی سه‌جانبه در مسکو طبق بیانیه‌یی بر مبارزه فراگیر با داعش و جبهه النصره، حفظ تمامیت ارضی سوریه، رد راهکار نظامی و اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت تاکید کرده‌اند، دو هیات از دولت و مخالفان سوری، استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و جورج کرول سفیر امریکا در قزاقستان نیز در این مذاکرات حاضر خواهند بود. این نشست که هدف عمده آن شکستن بن‌بست ازسرگیری مذاکرات صلح میان دولت و مخالفان سوریه است، قرار است عصر امروز پشت در‌های بسته و بدون حضور رسانه‌های خبری برگزار شود. طبق دستور کار این نشست قرار است ابتدا نورسلطان نظربایف رییس‌جمهوری قزاقستان سخنرانی افتتاحیه را انجام داده و پس از سخنرانی روسای هیات‌های اعزامی، نخستین جلسه مذاکرات میان نمایندگان دولت و مخالفان سوری با حضور نماینده سازمان ملل انجام شود.


حضور سفیر امریکا در مذاکرات آستانه

در همین رابطه و در آستانه این مذاکرات بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درمورد حضور برخی کشورها ازجمله امریکا در مراسم افتتاحیه این اجلاس گفت: قزاقستان به‌عنوان میزبان برگزاری این اجلاس، از برخی کشورها و نهادهای بین‌المللی برای حضور در افتتاحیه این نشست دعوت کرده و در همین چارچوب آنها از سفیر امریکا در قزاقستان نیز دعوت کرده‌اند که در افتتاحیه اجلاس آستانه حضور پیدا کند. وی با بیان اینکه «روز جمعه هیات جمهوری‌ اسلامی ایران به سرپرستی حسین جابری‌انصاری معاون وزیر امور خارجه به آستانه سفر کرده است و در همین چارچوب نشست‌هایی جداگانه بین هیات‌ ایران با روسیه و ترکیه برای ایجاد هماهنگی‌های لازم برگزار شده است»، اظهار کرد: اجلاس آستانه یک اجلاس سوری-سوری است که قرار است نمایندگان دولت سوریه و مخالفان با یکدیگر گفت‌وگو و رایزنی کنند. به گزارش ایسنا، این دیپلمات کشورمان با اشاره به بحران پنج‌ساله سوریه، تصریح کرد: تاکنون نشست‌های متعددی درمورد بحران سوریه برگزار شده ولی اجلاس آستانه می‌تواند تحت شرایطی، تاثیرات مثبت‌تری را نسبت به گذشته به‌همراه داشته باشد چراکه بازیگران و کشورهای مهم منطقه (ایران، روسیه و ترکیه) در این فرآیند نقش دارند.

همچنین حسین امیرعبداللهیان معاون سابق عربی و آفریقایی وزارت خارجه و دستیار فعلی رییس مجلس در امور بین‌الملل عصر روز شنبه در دیدار با عدنان محمود سفیر سوریه در تهران با اشاره به تلاش‌های مثبت قزاقستان برای کمک به حل بحران سوریه گفته بود ابتکار اجلاس قزاقستان قابل‌توجه است، اما در هرگونه حل سیاسی سوریه، نباید تروریست‌های دیروز به سیاسیون امروز مبدل شوند. وی همچنین تاکید کرده که مذاکرات آستانه فرصت مناسبی است تا بهره سیاسی لازم از مقاومت مردم سوریه در برابر تروریسم تکفیری گرفته شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر