احداث خط‌آهن سریع‌السیر مسکو و پکن

۱۳۹۳/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۴۳

جهان رسانه‌ها در پکن گزارش دادند چین و روسیه در حال بررسی ساخت یک خط‌آهن سریع‌السیر به‌طول هزاران کیلومتر از مسکو تا پکن هستند که زمان طی‌کردن این مسیر را از 6روز به 2روز کاهش خواهد داد. به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن، روزنامه«بیجینگ‌تایمز» نوشته این طرح بیش از 230میلیارد دلار هزینه خواهد داشت و طول آن بیش از هفت‌هزار کیلومتر (چهارهزارو350 مایل) خواهد بود که بیش از سه‌برابر طولانی‌ترین خط‌آهن سریع‌السیر فعلی جهان از پایتخت چین تا شهر گوانگجو در جنوب این کشور است.

این خط ریلی، یک نماد عینی قدرتمند از روابطی خواهد بود که روسیه و چین را با یکدیگر پیوند می‌دهد؛ کشورهایی که روابط سیاسی‌شان در دوران شوروی ریشه دارد و اغلب همپا با یکدیگر در شورای امنیت سازمان ملل رای می‌دهند.

در حالی‌که انتقاد غرب از ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه بر سر اوکراین و دیگر مسایل افزایش یافته است، مسکو و پکن روابط خود را تقویت کرده‌اند. در جریان سفر لی‌کچیانگ نخست‌وزیر چین به روسیه، دو طرف اوایل این هفته یک یادداشت تفاهم امضا کردند و براساس گزارش تلویزیون دولتی چین (سی‌سی‌تی‌وی)، این کشور برای ساخت یک خط ریلی سریع‌السیر بین پایتخت روسیه و کازان واقع در منطقه نفت‌خیز تاتارستان ابراز علاقه کرد. براساس این گزارش، این خط 803کیلومتری نخستین بخش از مسیر مسکو به پکن خواهد بود. در‌حال حاضر، قطارهای بین دو کشور از خط‌آهن ترانس-سایبریا که مسکو را به ولادیووستوک وصل می‌کند، رد می‌شوند و سپس وارد خطی به‌سمت جنوب ازطریق اولان‌باتور پایتخت مغولستان می‌شوند. حرکت قطارهای مسافربری مستقیم بین پکن و مسکو در سال1954 آغاز شد و همچنان دوبار در هفته انجام می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر