ارسال آشغال از زمین به مریخ

۱۳۹۳/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۳۱

ایده آسانسور فضایی تازه نیست، از قرن 19 تاکنون چنین ایده‌یی وجود داشته اما دانشمندان روسیه پیشنهاد ساخت آسانسور به مریخ را مطرح کرده‌اند. فرض می‌شود با کمک آن مساله اصلی که باعث نگرانی جامعه فضایی جهان می‌شود برطرف شود. وقتی انسان بالاخره به مریخ برسد چطور باید از آنجا به زمین برگردد؟

بعضی از خوشبینان قول می‌دهند که نخستین پرواز سرنشین‌دار به مریخ در سال 2018 میلادی انجام خواهد شد. اما پرواز به مریخ فقط نیمی از کار است، از آنجا باید به زمین برگشت. استفاده از موشک گران و استفاده از صدها تن سوخت تمام خواهد شد. پروژه آسانسور فضایی، کشیدن کابل بین مریخ و زمین را در نظر می‌گیرد. سفینه فضایی از طریق آن بالا خواهد رفت. نوعی «راه کابلی» بین دو سیاره شکل می‌گیرد.

طراحان این ایده پیشنهاد می‌کنند بدین منظور باید نوعی «گیرنده» مانند آنچه در ناوهای هواپیمابر وجود دارد ساخت. در مریخ حلقه کابل وصل خواهد شد. در قسمت پایین آسانسور قلاب «گیرنده» قرار خواهد داشت. با کمک شناوری مغناطیسی دستگاه سرعت می‌گیرد. در نقطه مورد نظر می‌توان آن را از آسانسور جدا کرد و سفینه مستقیم به‌سوی زمین پرواز خواهد کرد.

اما فعلا هیچ کس به مریخ پرواز نمی‌کند. باگروف و لئونوف راه دیگر استفاده از آسانسور فضایی خود را طرح‌ریزی کردند. پاکسازی زمین از آشغال‌های رادیو‌اکتیو، آن را می‌توان مستقیما به سوی خورشید پرتاب کرد که بدون آسیب رساندن به خورشید و زمین همه آشغال‌ها

خواهند سوخت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر