دلار در جاده صعود کم آورد

۱۳۹۳/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۲

دلار روز گذشته درحالی فعالیت خود را آغاز کرد که با روند افزایش چشمگیر یک روزه نسبت به دو ماه گذشته‌اش روبه‌رو شد و تا سطح 3135تومان نیز رسید. این درحالی بود که سکه زیر سایه این ارز مهم افزایش قیمت داشت و در بالاترین قیمت خود طی روز با 6هزار تومان افزایش به 947هزار تومان رسید. اما این روند دوام چندانی نیاورد و نتوانست پایداری خود را حفظ کند و بار دیگر بازار روند کاهشی به خود گرفت.

***

بازار ارز روز یک‌شنبه درحالی فعالیت خود را آغاز کرد که از اوایل صبح کار خود را با 3135 تومان آغاز کرد که حدود 40 تومان نسبت به روز قبل خود افزایش قیمت داشت. افزایش یک روزه‌یی که از اوایل تیر در بازار ارزی کشور بی‌سابقه بود. همین افزایش نرخ یک‌روزه باعث شد بازار منوچهری نسبت به روز‌های قبل شلوغ‌تر باشد و جولانگاهی برای فعالیت هرچه بیشتر دلالان این بازار شود. دلار از سوی فعالان غیررسمی این بازار تا 3140 تومان نیز معامله شد که اختلاف 5 تومانی با نرخ درج شده روی تابلو صرافی‌ها داشت. در روز‌های قبل در بازار شاهد بودیم که بسیاری از واسطه‌ها دلار را بالاتر از نرخ خرید صرافی‌ها خریداری کرده بودند و دلیل این کار را ریسک برای پیش‌بینی بازار در روزهای آینده‌اش می‌دانستند و چیزی که دیروز در بازار منوچهری واضح و مبرهن بود شرایط سودی مناسب برای آنان بود که افزایش نرخ دلار رخ داد.

عوامل افزایش نرخ ارز

اما کاهش نرخ بعدازظهر در بازار دلار و رسیدن نرخ به 3018 تومان خبر از ناپایداری این روند افزایشی می‌داد که کارگزاران و معامله‌گران علت‌های متعددی را برای آن بیان کرده بودند. یکی از صرافان در گفت‌وگو با «تعادل» خبر‌های هسته‌یی اخیر را دلیل افزایش ناپایدار نرخ در بازار دانست و گفت: صحبت‌های اخیر وزیر امورخارجه در رابطه با نرسیدن به توافق هسته‌یی جامع و صحبت‌های وزیر دفاع مبنی بر ممانعت از بازدید آژانش انرژی اتمی از منطقه پارچین از عواملی است که جو روانی بازار را تحت تاثیر قرارداد و باعث افزایش نرخ دلار شد.

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم درباره آخرین وضعیت پرونده هسته‌یی ایران و اینکه آیا به توافق جامع می‌رسید؟ گفت: در صورتی که اراده لازم در طرف مقابل باشد، امکان رسیدن به توافق جامع وجود دارد ولی اگر هدف پرداختن به امیال سیاسی گروه‌های فشار در کشورهای غربی باشد، این امکان نیست.

اما از طرف دیگر تعدادی از صرافان پیش‌بینی کرده‌اند که با شایعات زیادی مبنی بر کاهش نرخ سود سپرده‌ها در روز‌های آینده احتمال این امر وجود دارد که بسیاری از مردم سرمایه اندوخته خود را از بانک‌ها خارج کرده و روبه بازار پرسود‌تر و با اطمینان‌تری بیاورند.

با احتمال این قضیه تقاضا برای خرید ارز در بازار به‌شدت افزایش می‌یابد و همین امر تا حد زیادی نرخ را در بازار افزایش می‌دهد. با انتشار اطلاعیه‌یی از سمت بانک مرکزی از اول شهریور نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت روزشمار 10درصد شده است. این درحالی است که تا قبل از این اعلامیه این نرخ حدود 12درصد بوده است. به‌طور کلی چیزی که معلوم است، این است که این افزایش نرخ نتوانست در روز گذشته ثبات چندانی داشته باشد. درست است که تا لحظه نگارش این مطلب دلار نسبت به روز گذشته‌اش افزایش نرخ داشته اما به مقدار زیادی از افزایش اولیه آن در اوایل روز گذشته کاسته شده است.

آمار ارز و سکه بانک مرکزی

بانک مرکزی در گزارشی آمار مبادلات ارزی کشور را آورده که به شرح زیر است:

کاهش 7.8 درصدی دلار و 3.3 درصدی یورو یک سال منتهی به تیر 93

در تیر امسال متوسط فروش دلار در بازار آزاد شهر تهران با 3.6درصد کاهش 3141تومان و یک یورو با 3.7درصد افت قیمت 4289 تومان بود.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل دلار 4درصد کاهش یافت و یورو تغییر چندانی نداشت.

در چهار ماه اول سال 93 نرخ دلار در بازار 3هزار و 202 تومان بود که 7.8 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش داشته است. یورو هم 4 هزار و 398تومان معامله شد که 3.3درصد افت داشته است.

بازار ارز درحالی مرداد را با بهای 3093 تومان به پایان برد که نسبت به روز اول ماه سال جاری 41 تومان کاهش داشت و هفته آخر را نیز در زیر سطح حمایتی 3100 تومان گذراند. حال باید دید با آغاز مثبت دلار در شهریور و پیش‌بینی افزایشی برخی از فعالان از روند دلار در پی ثبت واردات و افزایش تقاضا این ارز چه تغییراتی را در ماه جدید شاهد خواهد بود.

حول و حوش بازار دلار

اظهارنظر‌های ارزی روز گذشته در خبرگزاری‌ها متفاوت از روز‌های گذشته بود. محمدرضا نعمت‌زاده در نشست خبری که صبح دیروز به مناسبت هفته دولت برگزار شد در پاسخ به سوال فارس اظهارکرد: ارز سال آینده تک نرخی می‌شود. چند نرخی بودن ارز مشکلاتی را برای مصرف‌کننده و واردکننده به همراه دارد که در حال سبک و سنگین کردن موضوع هستیم. وی درپاسخ به این سوال مبنی بر اینکه بحث‌هایی در مورد جمع‌آوری مرکز مبادلات ارزی مطرح است، برنامه دولت در این مورد چیست؟ گفت: این موضوع دراختیار بانک مرکزی است و ما از جمع‌آوری این مرکز بی‌خبریم.

وی تاکید کرد: امسال قطعا مرکز مبادلات ارزی دست نمی‌خورد تا اینکه این موضوع بررسی شود.

همچنین اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور در مراسم آغاز به کار بیست و سومین نمایشگاه فرش دستباف با اشاره به تلاش دولت برای ساماندهی بازار ارز و کنترل نرخ تورم گفت: در گذشته که سه نرخ برای ارز در کشور وجود داشت، رانت‌های میلیاردی در رابطه با اختصاص ارز مرجع به برخی افراد شکل گرفته بود که دولت این فضای رانت‌خواری را در هم شکست و این در شرایطی است که در آینده نزدیک گزارش مفصلی از رانت‌های میلیاردی ارز مرجع اعلام خواهیم کرد.

به گزارش سایت طلا، بازار سکه روز گذشته تاحدودی ارزش سکه‌های طلایی را افزایش داد و این درحالی است که هفته گذشته نوسانات دلار و اونس جهانی درکنار کاهش شدید تقاضا پایانی کاهشی را با افت 13هزار و 200 تومانی سکه رقم زد. بنابراین گزارش، اثر افت طلای جهانی درکنار کاهش نسبی دلار داخل در نخستین روز هفته گذشته تضعیف 6 هزار تومانی سکه بهار آزادی بود که البته توافقی درباره قیمت سکه بین فروشندگان وجود نداشت.

عوامل تاثیرگذار بر این هفته طلای جهانی

به گزارش کیتکونیوز، افزایش چشمگیر ارزش دلار طی هفته گذشته تاثیر زیادی بر افت نسبی قیمت طلا داشته است. قیمت طلا در هفته‌یی که گذشت با افت 2درصدی روبه‌رو شده است.

برخی کارشناسان بر این باورند که ارزش دلار در روزهای آینده با افت نسبی همراه خواهد شد. اگر ارزش دلار با کاهش روبه‌رو شود این مساله به نفع قیمت طلا خواهد بود.

در نظرسنجی اخیر کیتکونیوز نیز اکثر کارشناسان اقتصادی به کاهش قیمت طلا در روزهای آینده رای داده‌اند. بهبود اوضاع اقتصادی امریکا و نگرانی‌ها نسبت به افزایش نرخ بهره تا حد زیادی نگرانی‌ها نسبت به اوضاع سیاسی جهان به‌خصوص اوضاع اوکراین و نوارغزه را خنثی کرده است. بارت ملک، تحلیلگر ارشد موسسه تی دی سکیوریتی تاکید کرد: اوضاع اقتصادی امریکا بهبود یافته و فدرال رزرو باید در سیاست‌های انبساطی پولی تجدیدنظر کند. به نظر من آمارهای اقتصادی امریکا در روزهای آینده تاثیر زیادی بر قیمت جهانی طلا خواهد داشت.

جورج گرو، تحلیلگر ارشد موسسه مالی آر بی‌سی نیز تاکید کرد: بازار جهانی طلا نسبت به تحولات سیاسی بین‌المللی بی‌توجهی کرده و به نظر می‌رسد بهبود اوضاع اقتصادی امریکا تا حد زیادی موجب کاهش قیمت طلا شده است. افزایش شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی نیز فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است.

به گزارش سایت طلا، طی روزهای آینده قرار است گزارش مربوط به وضعیت بخش مسکن امریکا، وضعیت فروش کالاهای بادوام و آمارهای مربوط به رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماه دوم امسال منتشر شود.

درصورت بهبود آمارهای اقتصادی امریکا ارزش دلار بار دیگر افزایش خواهد یافت و این خبر بدی برای طلا خواهد بود. آمارهای اقتصادی مهم منطقه یورو نیز طی روزهای آینده منتشر می‌شود و این مساله می‌تواند تاثیر زیادی بر نوسانات ارزش یورو و تقاضای طلا داشته باشد. اگر آمارهای اقتصادی نشانگر تضعیف اوضاع اقتصادی منطقه یورو باشد، این مساله موجب افزایش ارزش دلار در برابر یورو خواهد شد و درنهایت به ضرر قیمت طلا خواهد بود. برخی کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند در صورت بهبود اوضاع اقتصادی امریکا قیمت طلا بار دیگر به سطح 1200دلار باز خواهد گشت.

شاخص‌های مهم اقتصادی جهان

در این هفته

به گزارش فارکس فکتوری، شاخص‌های مهم اقتصادی جهان که در بازارهای مالی و پولی بین‌المللی به ویژه بازار طلا در هفته پیش رو موثر هستند به شرح زیر است:

دوشنبه 3 شهریور ماه

تمام روز بانک‌های انگلیس تعطیل هستند

شاخص اوضاع کسب وکار IFO آلمان رقم قبلی 108 رقم پیش‌بینی 107.1

شاخص فروش خانه‌های جدید امریکا رقم قبلی 406 رقم پیش‌بینی 426

پنج شنبه 6 شهریور ماه

شاخص تولیدات ناخالص داخلی امریکا رقم قبلی 1.9درصد رقم پیش‌بینی 0.5درصد

شاخص مدعیان اولیه درخواست بیمه بیکاری امریکا رقم قبلی298، رقم پیش‌بینی 299

جمعه 7 شهریور ماه

شاخص خرید مدیران شیکاگوی امریکا رقم قبلی52.6 ،رقم پیش‌بینی56.3

شاخص بهای مصرف‌کنندگان میشیگان امریکا رقم قبلی 79.2 ،رقم پیش‌بینی 80.4

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر