مناقصه 7هزار میلیارد تومانی آب و فاضلاب

۱۳۹۳/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۱۸

با واقعی شدن تعرفه‌ها طرح‌های مشارکتی آب و فاضلاب و بخش‌خصوصی خودگردان می‌شوند. در بعضی طرح‌ها مانند تصفیه‌خانه‌های آب رشت و مهاباد و سلماس تفاوت قیمت تمام شده و تعرفه تکلیفی بسیار اندک است و با اندکی افزایش تعرفه این طرح‌ها می‌توانند خوگردان شوند.

مدیر دفتر تجهیز منابع مالی و مشارکت‌های غیردولتی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از مشارکت بخش‌خصوصی برای اجرای 20 مجتمع آب روستایی خبر داد.

حمیدرضا کشفی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو با تاکید بر اینکه مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی در صورت پایداری منابع آب مناطق توسعه می‌یابد اظهار داشت: تا چند روز آینده مناقصه اجرای این مجتمع‌ها با پوشش جمعیتی یک‌میلیون و 200‌هزار نفر در 2000 روستای کشور انجام خواهد شد.

وی با اشاره به تغییر رویکرد صنعت آب و فاضلاب کشور در جذب اعتبار بخش‌خصوصی گفت: از سال 86 بحث توسعه مشارکت به جای تجهیز منابع در بخش آب و فاضلاب پیگیری می‌شود که در این روش بر عکس روش تجهیز که تسهیلات اخذ شده توسط دولت بازپرداخت می‌شود، محصول تولید شده دارای ارزش اقتصادی است و از محل فروش این محصول سود سرمایه‌گذار حاصل می‌شود.

ی ادامه داد: این روش با ایجاد تاسیسات آب‌شیرین‌کن در شهر قم در کشور آغاز شد و هم‌اکنون حدود 80 قرارداد BOT به ارزش 4هزار میلیارد تومان در کشور وجود دارد و این حجم سرمایه‌گذاری در نهایت از محل فروش محصول که همان آب یا پساب تولیدی است بازگشت خواهد داشت. کشفی با تاکید بر اینکه حضور فعال بخش خصوصی نتیجه تغییر ساختاری، حقوقی و قانونی در سطح کلان تصمیم‌گیری کشور است که فضا را برای سرمایه‌گذاری در بخش آب و فاضلاب مهیا کرده یادآور شد: در گام اول با تضمین خرید، سرمایه‌گذار از فروش محصول خود اطمینان دارد و در گام بعدی اختصاص ردیف تضمینی آب و پساب برای جبران تفاوت تعرفه تکلیفی و قیمت تمام شده است که دولت به سرمایه‌گذار پرداخت می‌کند.

با این کار ریسک سرمایه‌گذاری در این بخش به حداقل رسیده است. وی ادامه داد: تا چند سال گذشته بخش‌خصوصی تمایل چندانی برای حضور در بخش آب و فاضلاب نداشتند و همکاران ما به دنبال مجاب کردن سرمایه‌گذاران برای حضور در طرح‌ها بودند اما هم‌اکنون مناقصه‌هایی در کشور برگزار می‌شود که با توجه به حضور بی‌شمار شرکت‌ها، برخی در مرحله پیش ارزیابی حذف می‌شوند.

کشفی با تاکید بر اینکه با واقعی شدن تعرفه‌ها طرح‌های مشارکتی آب و فاضلاب و بخش‌خصوصی خودگردان می‌شوند گفت: در بعضی طرح‌ها مانند تصفیه‌خانه‌های آب رشت و مهاباد و سلماس تفاوت قیمت تمام شده و تعرفه تکلیفی بسیار اندک است و با اندکی افزایش تعرفه این طرح‌ها می‌توانند خوگردان شوند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون 130طرح در بخش آب و فاضلاب به ارزش 7هزار میلیارد تومان در آستانه مناقصه قرار دارد افزود: صنعت آب و فاضلاب برای سال آینده 600 میلیارد تومان ردیف تضمینی خرید آب و پساب نیاز دارد که با این میزان امکان جذب 6 تا 7 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری وجود دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر