ارایه اسناد سرطان‌زا‌ بودن بنزین پتروشیمی به مجلس

۱۳۹۳/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۱۷

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر ارایه تمام اسناد سرطان‌زا بودن بنزین پتروشیمی به مجلس، گفت: ما آروماتیک را به‌عنوان عنصر سمی هوا می‌شناسیم، حال چگونه می‌توان آروماتیک و بنزن را که یکی سمی و دیگری سرطان‌زاست از پتروشیمی جدا و وارد چرخه سوخت کشور کنیم.

سعید متصدی در گفت‌وگو با شانا، با بیان اینکه سوخت تولیدی پتروشیمی بدون‌شک آلوده و سرطان‌زاست، به دلایل و شواهد این موضوع اشاره کرد و گفت: آن چیزی که تحت‌عنوان بنزین پتروشیمی تولید می‌شود، در صورتی‌که ترکیب آن از سیستم پیرولیز باشد دارای ٤٠ تا ٥٠درصد بنزن و چنانچه از سیستم ریفورمیت با بهترین شرایط تولید شده باشد، نیز ٢ تا ١٠درصد بنزن در آن وجود دارد که البته باقیمانده آن‌هم آروماتیک است.

وی افزود: فرآیند بنزین پتروشیمی ما به‌گونه‌یی است که غیر از BTX چیز دیگری تولید نمی‌کند، این ماده هم می‌تواند در فرآیند صنعتی استفاده شود.

متصدی تصریح کرد: وقتی بنزین تولید می‌کنیم این به چه معنایی است، بدون‌شک بنزن که ماده‌یی سرطان‌زاست را وارد سیستم سوخت رسانی کرده‌ایم.

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: چطور بنزن می‌تواند سرطان‌زا باشد، اما وقتی با بنزین ترکیب می‌شود برخی سرطان‌زا بودن آن را نمی‌پذیرند.

وی با بیان اینکه آروماتیک به‌طور قطع ماده‌یی سمی به‌شمار می‌رود، گفت: ما آروماتیک‌ها را به‌عنوان عناصر سمی هوا می‌شناسیم، حال چگونه می‌توان آروماتیک و بنزن را که یکی سمی و دیگری سرطان‌زاست از پتروشیمی جدا و وارد چرخه سوخت کشور کنیم؟

متصدی عنوان کرد: مدارک و اسناد ما درباره آلوده و سرطان‌زا بودن سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها موجود است و البته این اسناد نیز به کمیسیون انرژی و بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ارایه شده است و هر فرد دیگری نیز که خواهان مشاهده اصل مدارک اندازه‌گیری شاخص آلودگی هوا در سال‌های ٨٩ و ٩٠ و بالا‌بودن غلظت بنزن در هوای شهرهای بزرگ است، سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌تواند آن را ارایه کند. معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه در سال‌های ٨٩ و ٩٠ در تهران میزان غلظت بنزن در هوا در بعضی مواقع به ١٠٠٠برابر حد استاندارد رسید، تصریح کرد: در سال‌های ٨٩ و ٩٠ که بنزین پتروشیمی از پیرولیز بیرون می‌آمد میزان این ماده در هوا ١٠٠٠ تا ٩٠٠برابر حد استاندارد بود که این ارقام در سال٩٢ به ٢٠٠ تا ٣٠٠برابر رسید.

وی افزود: افزایش آلودگی هوا در سال‌های گذشته بیانگر آن است که ماده‌یی آلاینده به‌نام بنزن به سوخت کشور اضافه شده است، حالا قضاوت با افکار عمومی و مردم است که تشخیص دهند آیا بنزن سرطان‌زا و خطرناک نیست؟

متصدی عنوان کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست گزارش‌ها و تحقیق‌های مفصلی درباره بحث سرطان‌زا بودن بنزن به مجلس ارایه داده و اینکه برخی عنوان کرده‌اند اسنادی در این باره به مجلس ارایه نشده درست نیست، یک یا دو نفر درون یک سیستم ممکن است اطلاع دقیقی از موضوعی نداشته باشند، اما به‌هر‌حال هر زمانی که مجلس نیاز داشته باشد ما اسناد و مدارک مربوطه را در اختیار آنها قرار خواهیم داد هرچند می‌گویم که این مدارک پیش‌تر نیز ارسال شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر