جزییات تخصیص یارانه 1200‌میلیارد تومانی به بخش تولید

۱۳۹۳/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۱۰

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اختصاص 1200‌میلیارد تومانی که قرار شد به بخش تولید اختصاص یابد، توضیح داد: در این زمینه سهمیه‌بندی وجود ندارد، چرا‌که مهم این است که طرح‌ها توجیه‌پذیر باشند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا نعمت‌زاده در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین‌آلات، تجهیزات و صنایع وابسته در پاسخ به این سوال که از 1200‌میلیارد تومانی که قرار شد به تولید اختصاص پیدا کند چه میزان برای بخش معدن است، پاسخ داد: طرح‌ها باید توجیه‌پذیر باشند. از آنجایی‌که بانک‌ها باید این مبلغ را پرداخت کنند در نظر داریم این را به‌عنوان یارانه سود تسهیلات پرداخت کنیم تا تسهیلات ارزان‌تر در اختیار معادن و صنایع قرار بگیرد.

نعمت‌زاده با بیان اینکه این مبلغ بیشتر برای سرمایه در گردش است گفت: از آنجایی‌که این مبلغ ناچیز است نمی‌توان آن را برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه پهنه‌های معدن بسیار بزرگ است، گفت: سرمایه‌گذاران می‌توانند در ابتدای امر در زمینه معادن مطالعه کنند و در آن ابتدا پولی از آنها گرفته نمی‌شود و زمانی‌که به یک ذخیره مشخصی رسیدند برای آن مساحت کوچک‌تر مبلغی از آنها گرفته و پروانه بهره‌برداری به آنها داده می‌شود.

نعمت‌زاده با بیان اینکه ایران دارای معادن زیادی است، اظهار کرد: اینکه گمان کنیم با استفاده از معادن می‌توانیم سهم بسیار بزرگی در اقتصاد کشور داشته باشیم باید گفت که این یک فرضیه غلط است. وی با بیان اینکه در‌حال‌حاضر معادن تنها حدود یک‌درصد از تولید ناخالص ملی را تشکیل داده‌اند، گفت: هدف این است که بتوانیم این میزان را تا سه‌برابر افزایش دهیم به‌همین‌دلیل از زمان تشکیل دولت جدید برنامه‌ریزی‌های جدی را در این راستا داشته‌ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه امسال سه نمایشگاه در زمینه معدن برگزار شده است، گفت: گروه‌های مختلفی درصدد توسعه این صنعت هستند که عمده آنها را بخش خصوصی تشکیل داده است و در جایی‌که بخش خصوصی فعال نبوده توسعه یافته است.

نعمت‌زاده در حوزه معدن اکتشاف را یکی از ارکان‌های اصلی عنوان و اظهار کرد: در زمینه اکتشافات فعالیت‌های گسترده‌یی را آغاز کرده‌ایم و به‌زودی تا آخر سال بخش خصوصی داخلی و خارجی در این زمینه فعال خواهند شد.

وی با بیان اینکه مزایده‌های متعددی را ظرف دو سه‌ماه آینده در اغلب استان‌های معدن‌خیز برای ایجاد سرمایه‌گذاری در این حوزه ایجاد می‌‌کنیم گفت: ‌امیدواریم بخش معدن از مرحله توسعه اکتشافات به‌خوبی عبور کند و بعد از آن بتوانیم در زمینه بهره‌برداری نیز پیشرفت‌هایی را به‌دست آوریم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تاکنون برخی از معادن نیمه‌فعال و تعطیل فعال شده‌اند گفت: خوشبختانه در حوزه معدن تحصیلکرده‌های خوبی داریم که امیدواریم بتوانیم از تمام فرآوری‌های معدنی استفاده کنیم. نعمت‌زاده با بیان اینکه تا زمانی‌که اکتشاف تکمیل نشود نمی‌توانیم به مرحله بهره‌برداری برسیم، گفت: ما یک‌سال باید در حوزه اکتشافات به‌صورت فشرده کار کنیم و بعد از آن بتوانیم بهره‌برداری کشور را دراین حوزه ارتقا بخشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر