تحقق رشد 8درصدی با جذب سرمایه خارجی پس از برجام امکان‌پذیر است

۱۳۹۵/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۰۸۳

با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌یی و لغو تحریم‌ها، اقتصاد ایران خود را برای حضور بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه‌های مختلف آماده کرده و امکان دستیابی به رشد 8 درصدی با جذب این سرمایه‌ها فراهم شده است.

محمدرضا زهره‌وندی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درباره تاثیر اجرای برجام و رفع تحریم‌ها بر جذب سرمایه خارجی گفت: نکته مهم در جذب سرمایه‌گذاران خارجی در دوران پساتحریم ایجاد جذابیت و نمایش جذابیت‌های مورد نظر سرمایه‌گذاران در کشورمان است.

نخستین جذابیتی که باید در کشور ایجاد کنیم وضع قوانین مناسب و بدون مشکل است. ما اگر هم قوانین خوبی در این زمینه داشته باشیم که نداریم، آیین‌نامه‌هایی داریم که سخت‌گیرانه و مغایر با قوانین، ظرفیت‌های قوانین را زیرسوال می‌برند. باید در این موارد تغییراتی ایجاد کنیم تا سرمایه‌گذاران بتوانند با حصول اطمینان از شرایط قانونی به ایران بیایند و سرمایه‌گذاری کنند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که در شرایط تحریم، بخش خصوصی منجمد شده بود و نمی‌توانست کار کند اما در پساتحریم با باز شدن فضا، بخش خصوصی جای کار بیشتری خواهد داشت.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران خارجی بیشتر در زمینه معدن و مسائل نفتی جذب ظرفیت‌های ایران شدند. ما باید تلاش کنیم تمایل آنها را به سمت خدمات فنی مهندسی و دیگر خدمات سوق دهیم چون این زمینه‌ها، بیشتر به کاهش بیکاری و اشتغال‌زایی در ایران کمک می‌کنند. البته ممکن است با حضور سرمایه‌گذاران خارجی در این حوزه، کسب و کارهای سنتی ما شوکه شوند اما در نهایت، این حوزه هم به سمت استفاده از نیروهای ماهر و متخصص می‌روند.

زهره‌وندی گفت: در مورد وضع قوانین شاید نقش دولت بسیار پررنگ‌تر باشد اما در مورد نمایش جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران در قالب برگزاری اکسپوها و مذاکرات اقتصادی در اتاق‌های مشترک، بخش خصوصی جایگاه ویژه‌یی دارد. این بخش به دلیل تولید منافع می‌تواند فعال‌تر کار کند. نکته مهم این است که ما باید در این زمینه زیاد کار کنیم چون در دوران تحریم، شاید در بخش دولتی، ارتباطی با سرمایه‌گذاران خارجی وجود داشت اما در بخش خصوصی، جذب سرمایه خارجی نزدیک به صفر بود. ما همین حالا در مقام ششم جذب سرمایه خارجی در منطقه خاورمیانه هستیم. عربستان، قطر، امارات متحده عربی، ترکیه و کویت از ما جلوترند و شاید ما تنها از عراق رتبه بهتری داشته باشیم. همه اینها نشان می‌دهد که خیلی باید در جذب سرمایه خارجی کار کنیم.

عضو اتاق تهران ادامه داد: یکی از راه‌های برون‌رفت از رکود فعلی اقتصاد کشورمان همین جذب سرمایه خارجی و البته مدیریت آن است. با برجام نخستین گام برداشته شده است ولی مدیریت این سرمایه اهمیت بسیار دارد. من برای روشن شدن حرفم، مقایسه کشورهای اروپایی و امریکای لاتین به استثنای برزیل را مثال می‌زنم. هر دو گروه سرمایه خارجی جذب کردند اما در امریکای جنوبی، کشورها از این سرمایه‌ها در حوزه‌هایی استفاده کردند که سودآور نبود. این سرمایه‌ها با بی‌برنامگی هزینه شد و الان، این کشورها از بدهکارترین کشورهای جهان هستند. اما سرمایه خارجی در کشورهای اروپایی به حوزه‌هایی رفت که باید می‌رفت. این سرمایه مدیریت شد و این مدیریت توانست به اقتصاد این کشورها کمک کند. من فکر می‌کنم در ایران بخشی از این مدیریت به دولت و بخش دیگر، به فعالان بخش خصوصی برمی‌گردد و نکته مهم، همراهی و همکاری این دو بخش باهم هست.

وی گفت: من به شخصه به اینکه بتوانیم کاری بکنیم خوش‌بین هستیم، رشدی که ما در مورد آن صحبت می‌کنیم، یعنی رشد 8درصد، رشدی است که قسمت اعظمی از آن با سرمایه‌گذاری خارجی تامین خواهد شد. البته خوش‌بین نیستم که به این درصد از رشد برسیم. ما حتی اگر به 4 یا 5درصد هم برسیم، باز قسمت بزرگی از آن را باید با سرمایه‌گذاری خارجی تامین کنیم. راهی جز این نداریم و دولتمردان ما هم متوجه این مهم شده‌اند و تلاش می‌کنند زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی را فراهم کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر