«بهارشکنی» در گالری محسن

۱۳۹۵/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۰۷۵

فریبرز کریمی طراح و کارگردان نمایش «بهارشکنی» با اشاره به اینکه موضوع این اثر فراموشی است از اجرای آن در پلتفرم «داربست» در گالری محسن خبر داد.

به گزارش مهر، فریبرز کریمی کارگردان اجرای «بهارشکنی» درباره روی صحنه رفتن این اثر نمایشی گفت: «بهارشکنی» قرار است از چهارشنبه ۲۹ دی ماه تا ۳ بهمن ماه به مدت ۵ شب در پلتفرم «داربست» در گالری محسن به صحنه برود. در پلتفرم «داربست» آثاری که از لحاظ اجرایی ویژگی‌هایی دارند که می‌توانند در یک پلتفرم اجرا شوند به صحنه می‌روند؛ مانند آثار تجربه‌گرا، پرفورمنس، موزیک پرفورمنس و نمایش فیلم. وی ادامه داد: از آنجا که من بیشتر پشتوانه تئاتری دارم اجرای «بهارشکنی» به تئاتر بسیار نزدیک است اما باز هم نام نمایش روی آن نمی‌گذارم و واژه اجرا را برایش به کار می‌برم.

کریمی درباره ایده شکل‌گیری این اجرا بیان کرد: این اجرا از یک ایده شکل گرفته و به صورت کارگاهی تمرین شده است. در واقع ایده فراموشی یا زوال عقل کانسپت اصلی این اثر است که ما برای شکل‌گیری و اجرایی شدن آن تحقیقات و پژوهش زیادی روی افرادی که اطراف‌مان قرار دارند و دچار این عارضه شده‌اند، داشته‌ایم.

این اجرا درباره خود عارضه فراموشی است نه آلزایمر چون در واقع آلزایمر زیرمجموعه فراموشی به حساب می‌آید و این فراموشی در افراد جوان هم ممکن است بروز پیدا کند. من ایده فراموشی را با محمدحسین معارف که نویسنده و نمایشنامه‌نویس است در میان گذاشتم و قرار بر این شد که او یک داستان بر این اساس بنویسد و ما آن داستان را به صورت کارگاهی تمرین کنیم.

وی یادآور شد: در حقیقت ایده‌های ما به صورت کارگاهی و بر اساس اتودها و تمرین‌هایی که به صورت کارگاهی انجام می‌دادیم، شکل گرفت.

وی درباره تفاوتی که این اثر نسبت به یک تئاتر دارد، گفت: به لحاظ اجرایی «بهارشکنی» خیلی شبیه به یک نمایش است به این صورت که تماشاگر به صورت دوسویه شاهد اجرای این اثر است اما درام در این اجرا نقش کمتری دارد. در واقع کار ما داستان دارد اما درام در آن کمتر شکل می‌گیرد و بیشتر فضاسازی است که مخاطب را درگیر می‌کند. این فضاسازی حول محور فراموشی شکل می‌گیرد.

کریمی درباره داستان این نمایش تصریح کرد: در این اجرا تاثیر عامل بیرونی روی فراموشی را می‌بینیم که با احساس همراه است. عشق به عنوان حالتی که در انسان جاری می‌شود و روی فرد مبتلا به زوال عقل نیز تاثیرش را می‌گذارد، مورد توجه قرار می‌گیرد و اینکه آیا عشق از ذهن فراموش می‌شود یا خیر؟

وی در پایان صحبت‌هایش درباره زمان این اثر نمایشی گفت: «بهارشکنی» ۴۰دقیقه است و درنهایت در هر اجرا ما می‌توانیم میزبان ۴۰ تماشاگر باشیم. فروش این اثر نیز به صورت رزرو تلفنی یا خریداری در محل گالری محسن صورت می‌گیرد و فروش اینترنتی نخواهیم داشت.

با وجود اینکه سه اجرای این نمایش به صورت همزمان با سی و پنجمین تئاتر فجر خواهد بود اما نمایش ما در جشنواره حضور ندارد. این اثر از ۲۹ دی ماه تا ۳ بهمن ماه ساعت ۱۹ در پلتفرم «داربست» گالری محسن واقع در بزرگراه مدرس شمال، خیابان دستگردی، خیابان ناجی، خیابان فرزان، خیابان نوربخش، بلوار مینا، پلاک ۴۲ اجرا می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر