روی خط خبر

۱۳۹۵/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۰۶۴

نعمت‌زاده: بودجه صنعت را صرف پرداخت یارانه‌ها می‌کنند

گروه صنعت| وزیر صنعت، معدن و تجارت به تشریح دستاوردهای برجام پرداخت و از سرمایه‌گذاری 5 میلیارد دلاری در سال 95 خبر داد. براساس آنچه محمدرضا نعمت‌زاده اعلام کرده است، بیش از 8 میلیارد دلار در قالب 68 طرح بعد از برجام در صنعت کشور سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده و عملیات اجرایی برخی از این طرح‌ها 100درصد و برخی دیگر به 90درصد رسیده است. وی با اشاره به اینکه صنایع بزرگ و مادر به مراتب مزیت‌های بیشتری دارند، افزود: 95درصد از صنایع کشور از نوع کوچک و متوسط هستند که 40درصد اشتغال و 20درصد ارزش افزوده را تامین می‌کنند و این در حالی است که واحدهای بزرگ صنعتی 80 درصد ارزش افزوده را تولید می‌کنند. صنایع کوچک اقماری بوده و در صورت بده و بستان با صنایع بزرگ پویا و فعال می‌شوند. برای ایجاد یک صنعت بزرگ از زمان طراحی اولیه تا احداث و بهره‌برداری کامل حداقل 4 الی 5سال طول می‌کشد. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین مدعی شد: در دولت قبلی و فعلی یارانه تولید نصیب این وزارتخانه نشده است، حتی از بودجه ما برمی‌دارند تا بتوانند یارانه نقدی را پرداخت کنند. وی گفت: هم‌اکنون حدود 450 قطعه‌ساز اصلی و 1200قطعه‌ساز یدکی یا فرعی داریم که با خودروسازان بزرگ همکاری می‌کنند و در این میان اگر خودرو‌سازی رشد لازم پیدا نکند به دنبال آن این قطعه‌سازان نیز در حالت رکود به سر می‌برند.


ورود خودروهای با عمر بالای یک‌ سال ممنوع شد

گروه صنعت| براساس مصوبه اخیر هیات دولت واردات خودروهای سواری صفر کیلومتر خارجی تنها در شرایطی مجاز خواهد بود که کمتر از یک سال از زمان تولید(مدل) آنها گذشته باشد. مبنای سنجش سال تولید خودروهای خارجی در این دستورالعمل، سال میلادی خواهد بود و این دستورالعمل به این معنی است که در هر سال میلادی تنها واردات خودروهای سواری تولیدی در همان سال مجاز خواهد بود. به عنوان مثال درحال حاضر که سال ۲۰۱۷میلادی آغاز شده تنها واردات خودروهای مدل ۲۰۱۷ مجاز بوده و واردات خودروهای تولیدی در سال ۲۰۱۶ و قبل از آن ممنوع خواهد بود.


کارمزد تعویض کارت‌های بانکی غیرقانونی اعلام شد

گروه صنعت| سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در اطلاعیه‌یی اعلام کرد: وجود اطلاعات کامل در امور بانکی یکی از ضروریات است و هیچکس به خاطر تایید هویت دارندگان حساب‌های بانکی و دریافت‌کنندگان خدمات بانکی بنا به مصالح عمومی گلایه‌یی ندارد اما الزام دارندگان کارت‌های بانکی به مراجعه به بانک‌ها مورد اعتراض سازمان است زیرا با سیستم‌های امنیت اطلاعات و با استفاده از رمزینه‌های چند گانه به سهولت می‌توان با یک بار مراجعه نسبت به شناسایی و تایید اشخاص اقدام و در سایر موارد نیاز به تایید هویت از امکانات سیستمی که مجهز به بحث امنیت اطلاعات است، بهره گرفت. همچنین دریافت وجه یا کارمزد از دارندگان کارت‌های بانکی غیرقانونی است و مصرف‌کنندگان نباید هزینه آن را هر چند اندک بپردازند.


تقویت تشکل‌های معدنی

برای ایجاد تعادل زنجیره تولید

گروه معدن| نظر به اینکه دولت اصرار دارد بخش خصوصی در حوزه معدن و صنایع معدنی فعال‌تر از گذشته عمل کند، ضروری است بیشتر تشکل‌های تخصصی از حالت انفعالی خارج شوند و بتوانند با کمک یکدیگر راهکارهای مشترکی را در زمینه برقراری توازن محصولات بخش معدن پیشنهاد دهند. در این راستا، رییس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: حضور تشکل‌های صنایع بالادستی و پایین‌دستی بخش معدن برای ایجاد تعادل در این زنجیره ضروری است. مهدی کرباسیان ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: در حال حاضر در زنجیره تولید برخی محصولات حوزه معدن همچون فولاد، مس، سرب، روی و... تعادل وجود ندارد و برای رفع این مشکل، باید تشکل‌های تخصصی صنایع پایین‌دستی و بالادستی در چرخه معدن و صنایع معدنی نظیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، نشست‌های هم‌اندیشی و تخصصی برگزار کنند. رییس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: بدون شک، دولت نیز به پیشنهادات ارائه شده از سوی تشکل‌ها در صورت لزوم عمل خواهد کرد.

کرباسیان با بیان اینکه هدف اصلی اعمال تعرفه بر صادرات، تکمیل زنجیره تولید بوده و این امر در اختیار دولت است، گفت: اگر دولت میان واحدهای بالادستی و پایین‌دستی تعادل برقرار نکند، ممکن است واحدهای فولادسازی و حتی کنسانتره‌سازی با کمبود مواد اولیه مواجه شوند. وی افزود: برای پی بردن به بهترین روش جهت تکمیل زنجیره تولید، شامل افزایش تعرفه‌های صادراتی مواد اولیه و حتی راه‌های دیگر، بررسی کارشناسانه زیادی نیاز است. به عنوان مثال، برای برخی اقلام صادراتی مانند سنگ آهن هماتیتی که عیار پایینی دارد، باید در زمان اعمال تعرفه، توجه خاص شود. رییس هیات عامل ایمیدرو در ادامه خاطرنشان کرد: برای تصمیم‌گیری در زمینه اعمال تعرفه‌های صادراتی روی برخی از محصولات معدنی، از ایمیدرو به عنوان واحدی که در این حوزه صاحبنظر است، نظرخواهی نشده است؛ چراکه از سوی این سازمان در شرکت فولاد مبارکه، شرکت ملی صنایع مس ایران و فولاد خوزستان صاحب رأی، هیات‌مدیره و سهم است و از سوی دیگر پروانه بهره‌برداری 2معدن بزرگ سنگ آهن کشور، یعنی گل گهر و چادرملو به نام ایمیدرو صادر شده است. درواقع ایمیدرو بزرگ‌ترین تولید‌کننده فولاد، مس و سنگ آهن محسوب می‌شود. وی ادامه داد: به نظر می‌رسد اگر در مورد تعرفه‌های جدید صادراتی از این سازمان نظرخواهی می‌شد، ممکن بود تصمیم‌گیری به گونه‌یی دیگر رقم بخورد. به‌طور حتم برای تصمیم‌گیری نهایی در مورد این پیشنهاد، بحث‌های کارشناسی زیادی در شورای اقتصاد مطرح خواهد شد؛ چرا که در این شورا، رییس اتاق بازرگانی ایران و نیز رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی به‌عنوان اعضای اصلی و صاحب رأی حضور دارند و نظرات بخش خصوصی را در مورد تعرفه‌های صادراتی مطرح خواهند کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر