افزایش 25 درصدی اعتبارات کشاورزی در بودجه 96

۱۳۹۵/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۰۵۴

گروه اقتصاد اجتماعی

بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد ایران است. از طرفی این تعداد زیادی از شاغلین ایرانی در این بخش و بخش‌های وابسطه به آن همچون صنایع تبدیلی مواد غذایی مشغول به کار هستند و از طرف دیگر تهیه غذای سالم و کافی برای حال و آینده جمعیت ایران و به عبارت دیگر تامین امنیت غذایی که برای کشور اهمیتی استراتژیک دارد، به رشد و تعالی بخش کشاورزی وابسطه است. کشاورزی ایران در دهه‌های اخیر فراز و نشیب فراوانی را تجربه کرده است، با آغاز اصلاحات ارضی در دوران پهلوی دوم، موسوم به انقلاب سفید، با تخریب ساختارهای سنتی کشاورزی، بی‌آنکه ساختارهای جدید در این بخش تعریف شود، کشاورزی کشور سقوط شدیدی را شاهد بود که به وابستگی جمعیت به واردات غذا و مواد غذایی انجامید. پس از انقلاب، تلاش‌ها برای رسیدن به خودکفایی در تولید غذا به خاطر شرایط جنگی و سازندگی پس از جنگ با مانع مواجه شد تا اینکه در دوره دولت دوم سید محمد خاتمی، کشور توانست در تولید یکی از محصولات کشاورزی، یعنی گندم خودکفا شود. البته این خودکفایی دیری نپایید و با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد، کشور نه تنها در تولید گندم، که در تولید بسیاری از محصولات دیگر باغی و کشاورزی مانند شکر، چای، زیتون و برنج نیز بیش از پیش به تامین‌کنندگان خارجی وابسته شد. پس از قدرت گرفتن جریان اعتدال و ریاست‌جمهوری حسن روحانی، بار دیگر تلاش‌ها برای خودکفایی در تولیدات کشاورزی آغاز شد که سرانجام در پاییز سال جاری به خودکفایی در تولید گندم کشور انجامید. اما این به آن معنی نیست که تلاش‌ها برای توسعه این بخش پایان پذیرفته است. دولت قصد دارد با افزایش اعتبارات بخش کشاورزی رشد پایدار این بخش را در سال‌های آتی تضمین کند. در همین ارتباط مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت جهاد کشاورزی گفت: «اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌یی ملی وزارت جهاد کشاورزی در لایحه بودجه پیشنهادی دولت در سال 96 نسبت به سال قبل 25.2 درصد رشد نشان می‌دهد.»

به گزارش «تعادل» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، حسن قاسمی ضمن اعلام این مطلب، اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌یی ملی وزارت جهاد کشاورزی را در لایحه بودجه سال 96 بالغ بر 4 هزار و 926 میلیارد تومان عنوان کرد. این در حالی است که اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌یی ملی وزارت جهاد کشاورزی در بودجه سال گذشته 3 هزار و 935 میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌یی ردیف‌های متفرقه ملی وزارت جهاد کشاورزی در لایحه بودجه پیشنهادی دولت در سال 96 برابر با 468میلیارد و 202 میلیون تومان بوده است، گفت: «این رقم نسبت به اعتبارات ردیف‌های متفرقه قانون بودجه سال 95 که مبلغ 399 میلیارد و 100 میلیون تومان بود، معادل 17.3 درصد افزایش نشان می‌دهد.»

او درج اعتبارات 2 هزار و 426 میلیارد تومانی توسعه روش‌های نوین آبیاری بطور کامل در پیوست شماره یک لایحه بودجه سال 96 و همچنین اصلاح هدف کمی این طرح از 700 هزار هکتار به 2 میلیون و 100 هزار هکتاردر برنامه ششم توسعه را بزرگ‌ترین دستاورد و ابتکار عمل وزارت جهاد کشاورزی دانست.

رشد 260 درصدی اعتبارات نوسازی

مدیرکل دفتربرنامه و بودجه وزارت جهاد کشاورزی، همچنین از تخصیص ردیف متفرقه تملک دارایی سرمایه‌یی با عنوان تقویت اعتبارات طرح‌های آب و خاک و شبکه‌های فرعی برای نخستین‌بار در لایحه بودجه پیشنهادی دولت خبر داد و گفت: «بر اساس این ردیف 150 میلیارد تومان برای طرح‌های آب و خاک و احداث شبکه‌های فرعی اختصاص می‌یابد. همچنین اعتبارات کمک‌های فنی و اعتباری بازسازی و نوسازی قنوات در لایحه بودجه 96، 70 میلیارد تومان است. این رقم نسبت به اعتبار 19 میلیارد و 700 میلیون تومانی سال 95 رشدی برابر با 255.3 درصد دارد.»

قاسمی درباره طرح‌های حمایت از کشاورزی نیز گفت: «برای توسعه و حمایت از کشت دانه‌های روغنی و چغندر قند نیز 2ردیف متفرقه در لایحه بودجه دولت به مبلغ 210 میلیارد تومان لحاظ شده است. از این مبلغ به تفکیک 120 میلیارد تومان هزینه‌یی و 90 میلیارد تومان تملک دارایی سرمایه‌یی است.» او با اشاره به اینکه مکانیسم این اعتبار، درآمد هزینه‌یی است و این مبلغ از محل عوارض واردات شکر و دانه‌های روغنی به وزارتخانه برگشت داده می‌شود، ادامه داد: «علاوه بر این رقم، 100 میلیارد تومان به‌طور خاص به کشت دانه‌های روغنی اختصاص می‌یابد. از این 100 میلیارد تومان، 50 میلیارد تومان هزینه‌یی و 50 میلیارد تومان دیگر تملک دارایی سرمایه‌یی است.»


200 میلیارد تومان برای جلوگیری از آسیب‌ها

مدیرکل دفتربرنامه و بودجه وزارت جهاد کشاورزی درباره اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌یی ملی برنامه آبخیزداری و حفاظت خاک در لایحه پیشنهادی بودجه 96 گفت: «اعتبارات تملکی ملی این برنامه 510 میلیارد و 100 میلیون تومان پیش بینی شده که نسبت به اعتبارات تملکی ملی سال 95 معادل 120.9 درصد افزایش نشان می‌دهد. در عین حال اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌یی ملی در حوزه احیا، توسعه و بهره‌برداری اصولی از جنگل‌های کشور 224 میلیارد و 100 میلیون تومان است که این رقم نسبت به 159 میلیارد و 100 میلیون تومان اعتبارات تملکی ملی سال 95 از رشد 40.9 درصدی برخوردار است.»

قاسمی با اشاره به افزایش حدود 177 درصدی اعتبارات مقابله با بیابان‌زدایی و تثبیت شن‌های روان اعلام کرد: «این اعتبارات از 68 میلیارد و 500 میلیون تومان در بودجه سال 95 به 189 میلیارد و 800 میلیون تومان در لایحه بودجه پیشنهادی 96 ارتقا یافته است. همچنین برای نخستین‌بار ردیف مستقل هزینه‌یی در لایحه پیشنهادی بودجه 96 برای اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع ایجاد شده و اعتبار این ردیف 10 میلیارد تومان است.»

او درباره یارانه خرید تضمینی گندم گفت: «در لایحه پیشنهادی بودجه 96 دولت، یارانه خرید تضمینی گندم با 82.2 درصد رشد به رقم 8 هزار و 200 میلیارد تومان افزایش پیشنهاد کرده است. یارانه خرید تضمینی گندم در بودجه سال 95 را 4 هزار و 500 میلیارد تومان بود.»


افزایش 58 درصدی ردیف متفرقه

مدیرکل دفتربرنامه و بودجه وزارت جهاد کشاورزی در ادامه از افزایش 58 درصدی ردیف متفرقه درآمد هزینه‌یی دولت در بودجه سال آینده خبر داد و گفت: «با توجه به اختیاراتی که قانونگذار به موجب بند (1) ماده (13) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت داده، ردیف متفرقه‌یی برای دولت لحاظ شده که این ردیف از 190 میلیارد تومان در بودجه سال 95 به 300 میلیارد تومان در سال 96 ارتقا یافته است.»

او با بیان اینکه بخش اعظم این اعتبارات متفرقه‌یی به حوزه کشاورزی تخصیص می‌یابد، افزود: «از این اعتبارات 300 میلیارد تومانی در راستای حمایت از تولید یا تنظیم بازار محصولات کشاورزی بر مبنای تصمیمات دولت، هزینه می‌شود. سال گذشته از محل برگشت درآمدهای این ردیف برای حمایت از چغندرکاران استفاده شد.»

قاسمی در مورد اعتبارات هزینه‌یی ملی موسوم به اعتبارات جاری وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه‌های تابعه در لایحه بودجه پیشنهادی 96 نیز گفت: «این اعتبارات بالغ بر 1241میلیارد و 400 میلیوین تومان پیش بینی شده است که نسبت به سال قبل 10.58 درصد رشد نشان می‌دهد.»

لازم به ذکر است اعتبارات هزینه‌یی ملی وزارتخانه در بودجه سال 95، 1123 میلیارد و 400 میلیون تومان بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر