اخبار بورس

۱۳۹۵/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۰۲۵

صدور مجوز برای فعالیت

6 صندوق بازارگردانی جدید

سرپرست اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار از صدور موافقت اصولی سازمان با تاسیس و فعالیت 6 صندوق اختصاصی بازارگردانی در بازار سرمایه خبر داد و گفت: فعالیت صندوق‌های اختصاصی بازارگردانی نقش بالقوه‌یی در کمک به نقدشوندگی بازار و تحدید دامنه نوسان قیمت اوراق بهادار خواهند داشت. به گزارش «تعادل» و به نقل از سنا، راضیه صباغیان گفت: در طول یک ماه اخیر موافقت اصولی برای تاسیس 6صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی، یک صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری و یک صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت صادر شده است

وی افزود: در این راستا صندوق بازارگردانی توسعه معادن و فلزات، صندوق بازارگردانی شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی آرمان، صندوق بازارگردانی کشتیرانی، صندوق بازارگردانی صنعت و معدن، صندوق بازارگردانی سیدکو و صندوق بازارگردانی آینده‌گستر ایرانیان موافقت اصولی تاسیس خود را از سازمان کسب کرده‌اند.

به گفته وی صندوق‌های مزبور بازارگردانی سهام و حق تقدم سهام شرکت‌های گل‌گهر، چادرملو، معدنی و صنعتی صبانور، فولاد خراسان، توسعه معادن و فلزات، لیزینگ صنعت و معدن، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، سرمایه‌گذاری توسعه صنایع سیمان، سیمان مازندران، سیمان شمال، صنایع سیمان کرمان، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، کشتیرانی جمهوری اسلامی و کشتیرانی دریای خزر را بر عهده خواهند داشت.

سرپرست اداره امور نهادهای مالی با بیان اینکه صندوق‌های اختصاصی بازارگردانی با هدف جمع‌آوری وجوه از سرمایه‌گذاران و خرید و فروش اوراق بهادار در چارچوب تعهدات بازارگردانی خود و کسب منافع از این محل به وجود می‌آیند، می‌توانند در قبال دریافت کارمزد در تعهد پذیره‌نویسی یا تعهد خرید اوراق بهادار نیز مشارکت کنند. در همین راستا این صندوق‌ها از مزایایی همچون معافیت مالیاتی نیم درصدی از نقل و انتقال اوراق بهادار موضوع بازارگردانی و تخفیف 80درصدی از کارمزدهای مقرر برخوردار خواهند بود.


معاملات تابلو دانش‌‌بنیان بازار SME آغاز ‌شد

به گزارش«تعادل» شرکت گز سکه شهریور امسال در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس ایران پذیرش شد و دیروز 10درصد از تعداد 49میلیون و 190هزاری کل سهام این شرکت معادل 4میلیون و 919هزار سهم عرضه ‌شد که ارزش اسمی هر سهم 100تومان است. هر سهم شرکت گز سکه به عنوان نخستین شرکت درج شده در تابلو دانش‌بنیان بازار شرکت‌های کوچک و متوسط در جریان عرضه اولیه 110تومان کشف قیمت شد. به این ترتیب دیروز دومین شرکت، معاملات خود را در بازار SME آغاز کرد. عرضه اولیه سهام شرکت گز سکه در نماد «غگز» دیروز یک‌شنبه 26دی ماه 1395 از سوی سهامدار عمده به مشاوره کارگزاری سهم آشنا صورت گرفت.


پذیره‌نویسی 10میلیارد تومانی یک صندوق سرمایه‌گذاری

روح‌الله حسینی‌مقدم، معاون ناشران و اعضای بورس تهران در نشست خبری اصحاب رسانه مربوط به پذیره‌نویسی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان نگین شهرری، حجم این پذیره‌نویسی را 10میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: با بررسی ارکان صندوق متوجه می‌شویم این ارکان دارای اعتبار است و برخی از آنها در بورس تهران پذیرفته شده‌اند. اطلاعات آنها در اختیار سرمایه‌گذاران است و می‌تواند برای این صندوق یک نکته مثبت قلمداد شود.

به گزارش«تعادل» بورس تهران برای اطلاع‌رسانی و آگاهی بیشتر فعالان بازار و سرمایه‌گذار با صندوق مذکور نشست خبری اصحاب رسانه مربوط به پذیره‌نویسی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان نگین شهرری را در محل سالن کنفرانس بورس تهران برگزار کرد و طی آن به سوالات خبرنگاران به طور مبسوط پاسخ گفته شد.

در ادامه این نشست دکتر فاضلیان، مدیرعامل تامین سرمایه مسکن ضمن تشکر از بورس تهران گفت: یکی از دغدغه‌هایی که همواره وجود دارد، نوع شراکت افراد در ساخت مجموعه مسکونی و تقسیم آن است. وی افزود: اگر قرار باشد همین مدل را در بازار سرمایه پیاده کنیم و از یک فرد به کل سرمایه‌گذاران تعمیم دهیم به شکل نهادینه شده یک هویت جدید و یک نهاد مالی جدید تحت عنوان صندوق زمین و ساختمان ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: صندوق زمین و ساختمان شکل ساختاریافته سرمایه‌گذاری عموم مردم در صنعت املاک و مستغلات است.

وی افزود: تقاضای انباشته سالانه در کشور تعداد یک میلیون واحد مسکونی است و اصلی‌ترین عاملی که می‌تواند محرک عرضه مسکن باشد، وجود تقاضا در اقتصاد است. با توجه به بخش‌های میان درآمدی کشور برای مسکن در محدوده قیمت 100تا 500 میلیون تومان تقاضای تحقق یافته وجود دارد. اگر عرضه مناسب داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم مشکلی به لحاظ فروش نداریم.

وی تصریح کرد: در کنار خدمات بازار پولی که تحت عنوان تسهیلات مسکن به اشکال مختلف در بانک تخصصی توسعه بانک مسکن موجود است، صندوق‌های زمین و ساختمان نیز توسط بازار سرمایه معرفی شده است.

مدیرعامل تامین سرمایه مسکن انتشار اوراق رهنی را آغازی برای راه‌اندازی بازار رهن دانست و تاکید کرد: بازار رهن یک عمومیتی دارد. صندوق زمین و ساختمان یکی از بخش‌های آن بازار رهن می‌شود و مانند تمام بازارهای دیگر ما هم می‌توانیم بازار رهن داشته باشیم. مردم می‌توانند در این بازار مطالبات رهنی خود را در حوزه زمین و مستغلات، نهادینه و ابزار‌سازی کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر