بازگشت لیدرهای قدیمی به مرکز توجه

۱۳۹۵/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۰۲۰

گروه بورس

دیروز، اغلب نمادهای بازار سرمایه روی دامنه مثبت حرکت کرده و عاملی برای رشد شاخص شد تا تیپکس برای چهارمین بار در سال جاری ورود به کانال 79هزار را تجربه کند. از 28 فروردین ماه سال جاری که شاخص کل مقاومت خود را برای باقی ماندن در کانال 79هزار واحدی از دست داد، تاکنون 3 بار این نقطه را لمس کرد، اما مجدد از آن عقب نشست و نهایتا روز گذشته برای چهارمین بار به مدد صنعت پالایشی، خودرویی، معدنی و فلزات اساسی، شاخص کل وارد کانال 79‌هزار واحدی شد.

به گزارش «تعادل»، طی یکی، دو سال اخیر صنعت ایران خودرو در بازار سرمایه به عنوان لیدر گروهای بورسی انتخاب شده و صعود و فرود آن، تاثیر مستقیمی بر نماگرهای بازار داشت. براین اساس طی روزهای اخیر نیز به دلیل عرضه 16.6‌درصدی سهام شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و همچنین رونمایی از دو محصول جدید «دناپلاس» و «پژو 207آی» مجددا صنعت ایران خودرو به مدار صعودی بازگشت و شاخص این صنعت که به دلیل افت پی در پی به رقم 17هزار واحد رسیده بود، طی دور روز گذشته به 17هزار و 776 واحد ارتقا یافت.

بر این اساس نماد ایران‌خودرو در دو روز گذشته رشد حدود 10‌درصدی را به همراه صف خرید تجربه کرد. طی دو روز گذشته، در این نماد ۷۱‌درصد از عرضه‌ها توسط سهامداران حقیقی و ۲۸‌درصد از سوی سهامداران حقوقی صورت گرفت. هرچند نمادهایی همچون سایپا، سایپاآذین و زامیاد به دلیل تعدیل‌های منفی، شاهد کاهش قیمت پایانی بودند. در این گروه دیروز ۲۳۴ میلیون و ۴۱۱ سهم به ارزش نزدیک به ۳۶ میلیارد تومان در ۱۷‌هزار و ۵۹۵ معامله مورد داد و ستد قرار گرفت. از دیگر گروهایی که روز گذشته با افزایش تقاضا دنبال شدند، گروه فلزات اساسی و معدنی‌ها بود. رشد قیمت جهانی فلزات اساسی و کامودیتی‌ها سبب افزایش قیمت سهام شرکت‌های وابسته در بازار سرمایه شد.

بر اساس گزارش‌های اعلام شده از بورس‌های کامودیتی، پس از کاهش شدید قیمت محصولات معدنی طی سال‌های اخیر، در سال 2016 قیمت اغلب محصولات معدن و صنایع معدنی با رشد مواجه بوده و به تدریج از رکود بزرگ سال 2008 میلادی خارج شده‌اند. بطوری که رشد قیمت کامودیتی‌ها در سال 2016 موجب شد تا بازارهای سهام کشورهای صادرکننده منابع معدنی و انرژی، در رتبه برتر دنیا قرار گیرند و در حال حاضر این رشد ادامه دارد.

در این راستا شرکت ایمیدرو روز گذشته گزارشی را منتشر و اعلام کرد که فولاد از جمله صنایع معدنی است که رشد خوبی را طی سال جاری میلادی در بازارهای جهانی تجربه کرده است. قیمت شمش فولاد به صورت CFR (ارزش و کرایه حمل تا مقصد) جنوب شرق آسیا 69‌درصد، فولاد ضد زنگ نورد گرم در بازار شرق آسیا به صورت CIF 36‌درصد، فولاد CRC سرد کربن وارداتی امارات 83‌درصد، فولاد صادراتی گرم کویل نورد چین 85‌درصد و میلگرد صادراتی فولاد چین 75‌درصد افزایش داشته است. افزون بر این، قیمت محصولات دیگر معدنی شامل آلومینا 76‌درصد، آلومینیوم LME 17‌درصد، کک زغال سنگ به صورت CFR در چین 169‌درصد، کنسانتره مس 14‌درصد، قیمت مس در بازار شانگ‌های چین 22‌درصد و در بازار بورس فلزات لندن 17‌درصد رشد داشته‌اند. همچنین، قیمت کنسانتره آهن 119‌درصد، منیزیم 23‌درصد، مولیبدن 23‌درصد، نیکل 16‌درصد و نیز فلز روی در بازار بورس فلزات لندن 60‌درصد رشد را تجربه کرده است.


معاملات درون گروهی تالار شیشه‌ای

دیروز در بازار دوم بورس تهران که معاملات درون گروهی و کد به کد حقوقی‌ها در آن صورت می‌گیرد کمتر از 13 میلیون سهم سرمایه‌گذاری رنا به ارزش بیش از 1.5 میلیارد تومان با معاملات انتقالی سهامداران عمده روبه‌رو شد. بیش از 10 میلیون سهم معدنی و صنعتی چادرملو نیز به ارزش کمتر از 2 میلیارد تومان دیروز با معاملات درون گروهی سهامداران عمده همراه شد. 8.5 میلیون سهم لیزینگ ایرانیان نیز به ارزش بیش از یک میلیارد تومان در کدهای درون گروهی سهامداران عمده تجمیع شد. اندکی بیش از 8 میلیون سهم معدنی و صنعتی گل‌گهر به ارزش کمتر از 2 میلیارد تومان نیز دیروز کد به کد شد. بیش از 5 میلیون سهم گروه صنعتی بارز به ارزش کمتر از 2 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد.

2 عرضه عمده و 8 توقف

براساس این گزارش، دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های توسعه معادن روی ایران، حق تقدم خرید سهام لیزینگ خودرو غدیر، قراردادهای اختیار معامله فروش سهام فولاد مبارکه و ایران‌خودرو، لابراتوارهای سینادارو، سرمایه‌گذاری نیرو، حق‌تقدم استفاده نشده سرمایه‌گذاری اعتلای البرز، اوراق مشارکت شهرداری مشهد، مواد اولیه دارویی البرز بالک، اوراق مشارکت لیزینگ امید، اوراق مشارکت میدکو از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی شدند.

دیروز؛ نماد معاملاتی شرکت داده‌پردازی ایران (مداران) و شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم، متوقف شدند. شرکت‌های کابل البرز (بالبر)، سرمایه‌گذاری ساختمان ایران (وساخت) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی، شرکت تولیدی گرانیت بهسرام (کهرام) جهت برگزاری مجامع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره - عمومی فوق‌العاده، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (رتاپ) جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه، شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (وصندوق) جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی و مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری در خصوص اصلاح اساسنامه متوقف خواهند شد. همچنین در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی حق تقدم شرکت گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند (و اتیح) با توجه به پایان مهلت پذیره نویسی، متوقف می‌شود. دیروز یک‌شنبه مورخ 26 دی 95 تعداد 613 میلیون 854‌هزار و 759سهم معادل 8.77درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران از طرف شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید به صورت یکجا ونقد یا اقساط (طبق شرایط اعلامی در آگهی عرضه) به قیمت پایه هر سهم یک‌هزار و 819 ریال در نماد ونیکی4 عرضه شد. علاوه بر عرضه عمده «ونیکی» دیروز تعداد 457 میلیون و 470‌هزار سهم معادل 8.5‌درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری سپه از طرف شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید به صورت یکجا ونقد یا اقساط (طبق شرایط اعلامی در آگهی عرضه) به قیمت پایه هر سهم یک‌هزار و 588 ریال در نماد وسپه4 عرضه شد.


دادوستدهای تالار شیشه‌ای

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز یک‌شنبه 26 دی‌ماه 95 با افزایش 197 واحدی روی رقم 79‌هزار و 73 واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 32 واحدی به عدد 15‌هزار و 447 واحد رسید. دیروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 179 واحدی عدد 86‌هزار و 885 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 40 واحدی به رقم 56‌هزار و 153 واحد رسید که شاخص بازار دوم با افزایش 985 واحدی به عدد 168‌هزار و 137 واحد دست یافت. براساس این گزارش دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی ارتباطات سیار با 80 واحد، ایران‌خودرو با 41 واحد و پتروشیمی مبین با 28 واحد افزایش، بالاترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با 25 واحد، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با 23 واحد و معدنی و صنعتی چادرملو با 20 واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران در حالی به بیش از 418 تومان بالغ شد که در بازار نقدی این بورس این ارزش به اندکی بیش از 340 میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و 952 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 58‌هزار و 117 نوبت داد و ستد بود.


نوسانات آیفکس

روز گذشته در تالارهای فرابورس شاهد درجا زدن نمادهای پتروشیمی بودیم. بر همین اساس شاخص کل فرابروس بر خلاف بورس تهران با 5.73 واحد عقب‌نشینی کار خود را به پایان برد. دیروز ارزش معاملات فرابورس به مدد 19هزار و 525 دفعه دادوستد سهام به رقم 200میلیارد تومان رسید. حجم معاملات نیز بر این اساس، به 143 میلیون و 583‌هزار سهم رسید. روز گذشته شرکت‌های پتروشیمی مارون، پالایش نفت شیراز، تولید برق دماوند، فولاد هرمزگان، پتروشیمی زاگرس و پالایش نفت لاوان بیشترین تاثیر را بر شاخص فرابورس گذاشتند.


عرضه‌های دامی در تالار کشاورزی

دیروز، 20 تن جوجه یک روزه برای نخستین بار در بورس کالای ایران عرضه شد.

بر اساس این گزارش 39‌هزار و 86 تن ذرت دانه‌یی در قالب گواهی سپرده کالایی در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد. دیروز یک‌شنبه 26 دی ماه، 20تن جوجه یک روزه برای نخستین بار در بورس کالای ایران عرضه شد. 10‌هزار و 874 تن ذرت دانه‌یی در قالب طرح قیمت تضمینی و به صورت فیزیکی، 600 تن شکر سفید، 21‌هزار تن گندم خوراکی، 2‌هزار تن گندم دوروم و 25 تن برنج وارداتی نیز در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد. تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران در این روز شاهد عرضه یک‌هزار تن مس مفتول، یک‌هزار و 500 تن مس کاتد، 20‌هزار تن مس کم‌عیار، 120 تن سولفور مولیبدن و 12 تن کنسانتره فلزات گرانبهای شرکت ملی صنایع مس ایران، 100 تن مس مفتول شرکت گیل راد شمال و 100 تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان بود.

علاوه براین، 200 تن بیلت و 500 تن شمش‌هزار پوندی آلومینیوم شرکت ایرالکو نیز در این تالار عرضه شد. تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه 6‌هزار تن گوگرد پاستیلی و 8‌هزار تن انواع قیر را تجربه کرد. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران در این روز شاهد عرضه 76‌هزار و 540 تن انواع قیر، وکیوم باتوم، لوب‌کات، مواد شیمیایی و مواد پلیمری بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر