جنگ روانی علیه دولت

۱۳۹۵/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۰۰۱

گروه اقتصاد اجتماعی

روز گذشته نخستین جشنواره زن، خانواده و رسانه با حضور همسر رییس‌جمهوری، معاون اول رییس‌جمهور، معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با همراهی جمع کثیری از فعالان رسانه‌یی کشور، در محل کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور در این جشنواره ابتدا به موضوع ارتحال آیت‌الله رفسنجانی پرداخت و با اشاره به حضور گسترده مردم در تشییع او این حضور را با شکوه و کم نظیر خواند و گفت: «حضور مردم در تشییع پیکر رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام پیام‌هایی دارد که امیدواریم درس‌های لازم از آن برای استقرار و تثبیت اهدافی بزرگی که مردان بزرگ در سر داشتند، گرفته شود. باید از میراث گرانقدر این شخصیت ممتاز در اقتضائات پیش رو بهره بگیریم و هر3 مقوله این جشنواره با اندیشه و تجربه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی پیوند داشته است.»

او با بیان اینکه مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی تنها با مراسم تشییع امام راحل (ره) قابل مقایسه بود، ادامه داد: «نگاه آیت‌الله هاشمی به زن و نقش او در اجتماع بی‌تردید از روشن‌بینانه‌ترین منظرهای نگاه دین به زن بود و او نه تنها برای ورود زنان به عرصه‌های سیاسی و اجتماعی قائل به کم‌ترین محدودیت نبود و به توانمندی زنان در سطوح مختلف باور داشت و در این زمینه راهگشا بود. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با شجاعت و قاطعیت از نظرات امام حمایت می‌کرد تا زن در جایگاه واقعی خود قرار گیرد و نگاه او به خانواده سرشار از محبت در عین آزادی و رعایت حقوق افراد خانواده بود. او بر خلاف فرهنگ رایج در محیط‌های سنتی همواره در نوشته‌ها و گفته‌هایش از همسر و دخترانش با نام و سادگی یاد می‌کرد که این مساله باعث شد که جامعه نیز آنها را با نامشان بشناسد و خطاب کند که این مساله در روحانی سطح بالای دیگری سابقه ندارد.»

جهانگیری با اشاره به نگاه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به رسانه‌ها گفت: «به ویژه در سال‌های اخیر ایشان واقع‌بینانه‌ترین رویکرد سیاسی را داشتند و به نقش رسانه‌های مجازی و رسانه‌های نوین در میزان اطلاعات مردم تاکید می‌کردند و بر جریان آزاد اطلاعات توجه داشتند.»


شتاب پیشرفت زنان بیش از مردان

معاون رییس‌جمهور گفت: «هیچ مساله‌یی از مسائل پیش روی جامعه و نظام بدون نقش آفرینی مثبت و سازنده رسانه‌ها قابل رفع و رجوع نیست زمانی مسائل حل و فصل می‌شود که زنان بتوانند نقش آفرین باشند.: گاهی تصویر واقعی با آنچه در رسانه منعکس می‌شود متفاوت است به همین خاطر گاهی پرداختن به افکار عمومی بیش از تصویر واقعی اهمیت می‌یابد و به همین خاطر نمی‌توان از رسانه‌ها گریخت بلکه باید تلاش کرد تصاویر رسانه‌ها به واقعیت نزدیک شود و این امر زمانی محقق می‌شود که اساس کار رسانه‌ در گفت‌وگو و جریان آزاد اطلاعات و زمینه‌ساز گفت‌وگو باشد.»

او با بیان اینکه نباید رسانه‌ها را از دستیابی به حقیقت منع کرد و آنها را محدود کرد، گفت: «سیاست زدگی ابزاری برای محروم کردن جامعه از واقعیت‌ها و کشاندن آن به افراطی کردن و خشونت است در حالی که حق دسترسی آزاد به اطلاعات و مشارکت آزادانه حق مردم است هر چند که برخی رسانه‌ها در سال‌های اخیر از حاکمیت مردم بر سرنوشت خود و روی کار آمدن جریان عقلانیت و اعتدال راضی نیستند و کاری خلاف مسوولیت رسانه‌یی خود می‌کنند. مدعای این مساله عملکرد برخی رسانه‌های منتقد دولت است که به جای نقد، عملیات و جنگ روانی ایجاد می‌کنند و بعضا این کار با استفاده از بیت المال صورت می‌گیرد و تلاش می‌کنند تصویری ناکارآمد از دولت ارائه دهند. نقش رسانه‌ها در این زمینه می‌تواند دعوت به گفت‌وگوی عقلانی به دور از سوء ظن باشد ما نیازمند به گفت‌وگو بر سر مصالح ملی و مسائل اساسی بدون سوء ظن هستیم. امروز ایران در منطقه ناامن غرب آسیا کشوری آرام، امن و رو به توسعه است و دولت، حاکمیت قانون مبارزه با فساد و پیشرفت و توسعه کشور را دستور کار خود قرار داده است بنابراین ما از رسانه‌های مخالف دولت می‌خواهیم جامعه‌یی مقتدر و بهره‌مند از رهبری را آشفته و ناتوان نشان ندهند.»

جهانگیری با اشاره به نقش زنان در پیشرفت همه‌جانبه کشور ادامه داد: «در تاریخ و تمدن اسلامی ایران زن از جایگاه بالایی برخوردار است و به برکت انقلاب و امام سطوح جدیدی از مشارکت سیاسی و اجتماعی نیز برای زنان محقق شده است. هیچ جنبه‌یی از توسعه را بدون حضور زنان نمی‌توان بررسی کرد و زنان در تمام عرصه‌های سیاست، ورزش، کارآفرینی هنر و... با شتاب بیشتری از مردان حماسه آفریدند. زنان نمونه سرمایه‌های ملی و اجتماعی کشور را افزایش دادند و حتی در صحنه‌های جهانی افتخار آفریدند.»


رسانه‌ها، مولد مطالبات

شهیندخت مولاوردی نیز در این مراسم گفت: «تاکید می‌کنم که سهم زنان اینجا و در توسعۀ فرهنگ رسانه‌یی که حافظ منافع و مدافع خواسته‌های خودشان و خانواده‌هایشان باشد، سهمی قاطع و بی‌تخفیف است.»

به گزارش ایرنا، مولاوردی افزود: «با درک اهمیت حضور و نقش‌آفرینی زنان در پهنۀ رسانه‌ها بوده که در دو دهۀ گذشته با ورود چشمگیر زنان به تحریریه‌های مطبوعاتی و اتاق‌های خبری مواجه بوده‌ایم. نیمی از جامعه روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و شاغلان رسانه‌یی را زنان تشکیل می‌دهند. در برخی رسانه‌های توازن میان زنان و مردان به نحوی تغییر یافته که با جابه‌جایی موقعیت‌های کاری پیشین، زنان به سمت‌های بالای مدیریتی نیز دست یافته‌اند. دستاورد این تحول، علاوه بر افزایش اشتغال زنان در قلمروی رسانه‌ای، موجب شده است تا روایت‌های زنانه، بازخوانی‌های زنانه، و تصویرهای زنانه در رسانه‌های مختلف بیش از هر زمان دیگری در گذشته باشد و پرداختن به مباحث زنان جدی‌تر از همیشه در رسانه‌ها بروز و ظهور یابد. مولاوردی افزود: سیاست‌های کلان رسانه‌یی و نگرش‌های مدیران رسانه‌یی نیز تحت تاثیر حضور موثر و متنفذ زنان در نهادهای رسانه‌یی قرار گرفته است، این فرصت‌ها را باید مغتنم شمرد.»

معاون رییس‌جمهوری افزود: «رسانه‌های دهه‌های اخیر مشحون و مملو از تصاویر و روایات این زنان است. آزادی زنان، آموزش زنان، اشتغال زنان، حقوق زنان، مشارکت سیاسی زنان، کلیدواژه‌هایی عمومی برای مطالعۀ بازنمایی حضور زنان در رسانه‌ها بوده و هست.»

او خاطرنشان کرد: «از گذشته تاکنون، رسانه‌ها در داد و ستد مدام و کنش متقابل با «زنان» و «خانواده»، کارکردهایی چندوجهی و متنوع داشته‌اند. فراتر از بازنمایی و روایت‌گری، رسانه‌ها مهم‌ترین مجال برای مطالبه‌گری حقوقی و اجتماعی زنان و خانواده‌ بوده‌اند. فراتر از مطالبه‌گری نیز، رسانه‌ها سازندۀ هویت‌های فردی و اجتماعی‌اند.»


مطالبات زنان در تعارض با خانواده نیست

مولاوردی با بیان اینکه یار دیرین امام و انقلاب، و رفیق و همسنگر رهبری. بزرگمردی که حرمت و کرامت زنان را ارج می‌نهاد، زنان را اندیشمند و توانمند می‌خواست، افزود: «آیت‌الله هاشمی ‌رفسنجانی به گشایش و گسترش بسترهای مشارکت سیاسی و اجتماعی و فرهنگی پیش روی زنان باور داشت و در سیره عملی و نظری خود ‌کوشید تا جایگاه زن و خانواده در مقدرات اساسی کشور را به‌راستی ارتقا بخشد. ورود و حضور موثر زنان خانوادۀ مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در ساحات مختلف اجتماعی و سیاسی نیز گواه روشن دیگری بر مشی مبتنی بر مصلحت، عدالت و انصاف آن بزرگوار در مواجهه منطقی و اخلاقی با مطالبات زنان بود. مطالباتی که نه تنها تعارضی با استحکام خانواده ندارد، بلکه حتی مقوم و موید نهاد اصیل خانواده هم هست.»

او ادامه داد: «درهم‌تنیدگی مطالبات زن و خانواده و وابستگی میان تقویت یکی به تعالی دیگری، همان مطالبه بنیادینی است که بیش از یکصد سال است در رسانه‌های عمومی ایران هم تجلی داشته است. جالب آنکه، در هر مقطع تاریخی، پیوستگی عمیقی نیز میان شرایط سیاسی و اجتماعی و فرهنگی با مسائل و مباحث مرتبط با زنان در رسانه‌ها قابل شناسایی است. نشریات زنانه‌یی که پس از جنبش مشروطیت سر بر آوردند تا آموزش و حقوق زنان را توسعه بخشند، بخش مهم و اثرگذاری از تاریخ مطبوعات ایران در آن سال‌ها را به خود اختصاص دادند.»


توازن با عدالت جنسیتی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه عدالت و رعایت توازن با عدالت جنسیتی در جامعه برقرار می‌شود، افزود: «زنان عاملان اصلی توسعه انسانی در جامعه ایران اسلامی به شمار می‌روند.»

به گزارش ایرنا، سیدرضا صالحی امیری افزود: «توسعه جز با پیوند توسعه انسانی و بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها پایدار نمی‌شود. اکنون وضعیت اشتغال، آموزش و مشارکت اجتماعی زنان ایران اسلامی از شرایط مطلوبی برخوردار است. نمی‌توان از تغییر و إصلاح در جامعه سخن گفت و عاملان اصلی آن یعنی زنان را نادیده گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رسیدن به فرهنگ مدارا و وحدت و همبستگی، جز با کمک و همراهی زنان امکان پذیر نیست.» او ادامه داد: «هرگونه تغییر الگو در جامعه جز با تکیه بر زنان میسر نمی‌شود و ما نمی‌توانیم تغییر سبک زندگی را بدون حضور زنان مشاهده کنیم. اگر به دنبال إصلاح فرهنگی در جامعه هستیم، جز به مدد زیست فرهنگی در جامعه نمی‌توان به این هدف رسید. در جامعه‌یی که در آن فرهنگ حرف اول آن را می‌زند و رسانه فعالیت خود را به درستی انجام می‌دهد، زیست فرهنگی مهم‌ترین دغدغه آن است.»

صالحی امیری، با بیان اینکه نمی‌شود تنها حرف زد و در عمل این نکات را حذف کرد، گفت: «نمی‌توان توسعه فرهنگی را بدون نیمی از جامعه پیش برد. باید ظرفیت‌سازی و فرصت‌های حضور برای زنان فراهم شود و در کنار ایجاد فرصت‌ها، توانمندی زنان به حدی باشد که زنان و دختران جوان ما امکان بهره‌مندی از این فرصت‌ها را داشته باشند. زنان یکی از مخاطبان اصلی رسانه‌ها بوده و هستند، وجود رسانه‌های جدید، فرصتی برای ظرفیت‌سازی و استفاده از ظرفیت کم‌نظیر زنان است و وسیله‌یی است که می‌تواند زیست فرهنگی، توسعه انسانی و اخلاق را توسعه دهد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر