نشر کتاب صعود کرد

۱۳۹۵/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۹۹۸

آمار نشر کتاب در سومین ماه پاییز و مقایسه آن با زمان مشابه در سال گذشته اعلام شد که نشان می‌دهد، نشر کتاب با افزایش روبه‌رو بوده است. به گزارش ایسنا، آمار نشر کتاب در کشور در آذر ماه ۱۳۹۵ و مقایسه آن با آمار نشر آذر ۱۳۹۴ براساس شاخص‌های اصلی و آمار تعداد پدیدآورندگان، ناشران پرکار، کتاب‌های دارای بیشترین شمارگان و کتاب‌های پرتکرار اعلام شد.

براساس این آمار، تعداد کل کتاب‌های منتشر شده در آذر ماه سال جاری در مقایسه با آذر سال گذشته با افزایش ۱۹درصدی روبه‌رو شده و از 5 هزار و 956نسخه کتاب منتشر شده در سال گذشته به 7هزار و 58 نسخه در سال جاری رسیده است. همچنین قیمت متوسط کتاب در آذر ماه سال جاری نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۹۴ کاهش داشته و از ۱۷هزار و ۴۸۶تومان به ۱۴هزار ۹۰۸تومان رسیده است. شمارگان متوسط کتاب در آذر ماه سال جاری نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۹۴ از ۲۰هزار و ۳۰نسخه به ۱۸هزار و ۳۴نسخه رسیده‌ است.

نکته قابل توجه در بررسی تطبیقی آمارهای نشر در آذر ماه سال جاری و سال گذشته، تعداد کتاب‌های کودک منتشر شده است که در آذر ماه سال جاری افزایش بالای 100درصدی نسبت به زمان مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد و از ۵۴۰ نسخه کتاب منتشر شده به یک‌هزار و 123 نسخه رسیده است.

براساس این آمار کتاب‌های منتشر شده در بازه زمانی یک ‌ماهه آذر ۹۴ از سوی 5 هزار و 267 پدیدآورنده انتشار یافته که از این تعداد یک هزار و 338 نفر زن و مابقی مرد بودند. همچنین در همین دوره زمانی در سال ۹۵ تعداد

6 هزار و 24 پدیدآورنده فعالیت داشته‌اند که از این تعداد 4 هزار و 552 نفر مرد و یک هزار و 472 نفر زن بودند.

تعداد عناوین کتاب‌های منتشر شده در استان تهران در آذر ماه سال جاری به نسبت کل کشور به 5 هزار و 52 عنوان رسیده که 71.58درصد آمار کل کشور را به خود اختصاص داده و استان قم رتبه دوم بیشترین تعداد عناوین کتاب‌های منتشر شده در آذر ماه سال جاری را از آن خود کرده است.

براساس این آمار انتشارات «دانش محام»، « مدرسان شریف»، «جنگل»، «سمت»، «مدرسان برتر»، «موسسه مهرپویا مهراس»، «چشم‌انداز قطب»، «نشر چشمه»، «نوروزی» و «شرکت نشر قطره» در فهرست ۱۰ناشر عمومی پرکار در آذر ماه سال ۱۳۹۵ قرار گرفته‌اند.

براساس این آمار، انتشارات«بین‌المللی گاج»، «وزیر»، «قدیانی»، «حدیث نینوا»، «پرتغال»، «افق»، «به‌نشر وابسته به آستان قدس رضوی»، «ذکر»، «جامعه القرآن‌الکریم» و «داریوش» در فهرست ۱۰ناشر پرکار حوزه کودک در آذر ماه سال جاری قرار گرفته‌اند. ازجمله ناشران آموزشی پرکار در آذر ماه سال جاری می‌توان به انتشارات «بین‌المللی گاج»، «شرکت انتشارات کانون فرهنگی آموزش»، «خیلی سبز»، «پیشروان»، «مبتکران»، «مهر و ماه نو»، «فرزانگان تهران»، «مشاوران آموزش»، «کلاغ سپید» و «مرآت» اشاره کرد.

همچنین کتاب‌های«کتابچه نقاشی» با شمارگان ۱۰۰هزار نسخه، «تا اقیانوس راهی نمانده: ویژه‌نامه اربعین حسینی(ع)» با ۵۰ هزار نسخه، «تجوید مقدماتی قرآن کریم نور» با ۵۰ هزار نسخه و «شیوه زندگی سالم در میانسالی» با ۳۲هزار نسخه در صدر پرشمارگان‌ترین کتاب‌های آذر ماه سال جاری قرار گرفته‌اند.

ازجمله کتاب‌هایی که در فهرست پرتکرارترین کتاب‌های آذر ماه سال ۱۳۹۵ قرار گرفته‌اند، می‌توان به کتاب‌های«شاهکار قرن به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی: استراتژی ایجاد درآمدهای انفعالی خرد و کلان»، «رویای نیمه‌شب»، «سلام بر ابراهیم: زندگی‌نامه و خاطرات شهید ابراهیم هادی»، «چگونه عاشق بمانیم»، «خیانت»، «بزگداشت اربعین حسینی (ع): سخنرانی مرحوم حضرت آیت‌الله حاج سیدحسن فقیه امامی«اعلی‌الله مقامه»، «سبک زندگی علوی»، «رساله توضیح‌المسائل»، «بهترین شکل ممکن» و «آموزش مفایهم قرآن(۱): درک معانی عبارات و آیات قرآن کریم همراه با فعالیت مکمل در هر درس» اشاره

کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر