سوت آغاز فجر برای موسیقی

۱۳۹۵/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۹۹۷

سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر با صدای سی‌تار شهید پرویزخان آغاز شد و با صدای دودوک ژیوان گاسپاریان از کشور ارمنستان، نخستین روز خود را به پایان رساند. به گزارش ایسنا در نخستین اجرای جشنواره موسیقی فجر که از ۲۴دی ماه به‌ مدت یک هفته در تهران برگزار می‌شود، شهید پرویزخان، نوازنده سی‌تار همراه با اکرم‌خان، نوازنده طبلا ساعت ۱۴:30 در تالار رودکی روی صحنه رفتند و درحالی که تعداد زیادی از صندلی‌ها خالی بودند، برای مخاطبان علاقه‌مند به موسیقی هندی که ساز سی‌تار یکی از سازهای شاخص آن است، برنامه خود را اجرا کردند.

اجرای سی‌تار در جشنواره امسال یادآور شجاعت حسین‌خان- سی‌تارنواز مشهور هندی- نیز هست که سال گذشته به جشنواره دعوت شد اما به‌دلیل برخی مشکلات ناشی از صدور ویزا به ایران نیامد. حالا مسوولان جشنواره با دعوت از یک نوازنده دیگر این ساز، نوای موسیقی هندی را در جشنواره جاری کردند.

شهید پرویزخان که حدود ۷۰دقیقه در تالار رودکی نواخت ابتدا در باره برنامه‌اش توضیح‌هایی داد و گفت که 3موومان آرام و بدون ریتم را می‌نوازد و در ادامه 3موومان همراه با ریتم نواخته می‌شود.

او همچنین درباره سازش به این موضوع اشاره کرد که سی‌تار برای نخستین بار توسط «حضرت امیرخسرو» ساخته شد و این ساز 6 سیم دارد.

این نوازنده درباره ساز طبلا که اکرم‌خان آن را می‌نواخت، اظهار کرد: موضوع خاص درباره طبلا این است که تنها درام در دنیاست که زبان کاملی دارد. پرویزخان در پایان سخنانش با اشاره به اینکه در مقابلش نتی برای نواختن ندارد، یادآوری کرد که او و نوازنده طبلا موسیقی خود را بداهه می‌نوازند. اکرم‌خان، نوازنده طبلا هفتمین نسل از خانواده‌اش است که بدون انقطاع هنرمند بوده‌اند. او از کودکی نواختن طبلا را آغاز و همراه پدرش برنامه‌هایی را اجرا کرده است. اکرم‌خان یک موسسه مخصوص آموزش طبلا را نیز تاسیس کرده و اداره می‌کند. کیخسرو پورناظری، نوازنده پیشکسوت تنبور و طهمورس پورناظری، نوازنده ازجمله مخاطبان این کنسرت بودند.

به گزارش ایسنا، دو گروه دیگری که در تالار رودکی به اجرای برنامه پرداختند، گروه آوازی تهران و گروه کر فلوت تهران(فیروزه نوایی) بودند. گروه آوازی تهران به سرپرستی میلاد عمرانلو ساعت 18:30 در تالار رودکی دو قسمت برنامه خود را اجرا کرد. در این مراسم، برگزیده‌هایی از آهنگ‌های معروف جهان ازجمله از کشورهای اندونزی، فیلیپین، لیتوانی، مجارستان و نروژ اجرا شدند.

همچنین دو آهنگ فولکلور از استان‌های آذربایجان و کردستان به اجرا درآمد. در قسمت پایانی نیز تعدادی آهنگ جاز توسط این گروه اجرا شد. اما چراغ‌های تالار وحدت در نخستین روز جشنواره موسیقی فجر با اجرای ارکستر پارس به رهبری ناصر نظر روشن شد.

در بخش نخست گروه‌نوازی ایرانی پارس به سرپرستی گلنوش صالحی، قطعات ارغنون، تصنیف آفتابا، سه رنگ منتخب، آواز و تصنیف سرمست اجرا شد و در بخش دوم به سرپرستی امیر مقرب‌صمدی قطعه شرح عاشقی به اجرا درآمد. بخش ارکستر بزرگ کوبه‌یی پارس با تشویق حاضران همراه بود و رهبر ارکستر به درخواست حاضران یک قطعه بیشتر اجرا کرد.

ناصر نظر پایه‌گذار گروه موسیقی پارس است که آن را با هدف رشد موسیقی در میان کودک و نوجوان پایه‌گذاری کرده است. این گروه سال گذشته نیز در جشنواره موسیقی فجر به صحنه رفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر