زیر سوال بردن نخستین مناقصه نفتی از سوی سخنگوی کمیسیون انرژی

۱۳۹۵/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۹۸۹

گروه انرژی|

به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به برگزاری نخستین مناقصه نفتی، دور جدیدی از فشارها از سوی برخی گروه‌ها آغاز شده است. یکی از نشانه‌های این اعمال فشار را می‌توان در سخنان روز گذشته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی

یافت.

اسدالله قره‌خانی سخنگوی کمیسیون انرژی که پیش از این به واسطه سخنانش در یک برنامه تلویزیونی و دفاع از قراردادهای جدید نفتی، به‌شدت مورد هجمه برخی گروه‌ها قرار گرفته بود، دیروز بیان کرده است که وزارت نفت از توجه به پیمانکاران و شرکت‌های داخلی غفلت کرده است. این در حالی است که وزارت نفت با اغماض بسیار زیاد اکنون 11 شرکت ایرانی را برای فعالیت در توسعه میدان‌های نفت و گاز تایید کرده است، این در حالی است که سابقه و سطح تکنولوژی که شرکت‌های ایرانی در اختیار دارند فاصله بسیار زیادی با شرکت‌های مطرح این حوزه دارد و این خواسته که میدان‌‌های ایران به دست شرکت‌های جوان سپرده شود در تضاد با منافع ملی است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، دیروز در صحبت‌هایی که خانه ملت آن را پوشش داد، عنوان کرده که وزارت نفت از توجه به پیمانکاران و شرکت‌های داخلی غفلت کرده است و حضور شرکت‌ها در مناقصه‌های نفتی نباید گزینشی باشد. مشخص نیست اشاره قره‌خانی به کدام گزینش است چرا که مطالعات اولیه میدان‌های نفتی به شرکت‌های مختلف ایرانی و خارجی سپرده شده است.

اسدالله قره‌خانی با اشاره به اعلام خبری مبنی بر برگزاری نخستین مناقصه نفتی در یک ماه آینده که غلامرضا منوچهری به «تعادل» داده بود، اظهار کرده است: اصل مناقصه برای برقراری عدالت و ایجاد فرصت برابر است، اما این مناقصات اشکال مختلف دارد، گاهی این مناقصات به صورت ترک تشریفات انجام می‌شود، گاهی مناقصه به صورت محدود صورت گرفته و مناقصه‌گران اندکی دعوت می‌شوند و در نوعی دیگر همه افراد واجد شرایط به مناقصه دعوت می‌شوند.

نماینده علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مناقصه میادین نفتی باید تمام شرکت‌هایی که توانمند هستند، به مناقصه دعوت شده و حضور شرکت‌ها نباید به صورت گزینشی انجام شود، افزود: شرایط باید به گونه‌یی تنظیم شود که تفاوتی بین پیمانکاران داخلی و خارجی در شرایط مناقصه اعمال شود و به نوعی پیمانکاران داخلی از امتیازات ویژه برخوردار شوند، مشروط بر اینکه اگر تکنولوژی خاص مورد نیاز را ندارند، با یک شرکت معتبر خارجی جوینت شوند. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی که انتظار می‌رود با توجه به جایگاه خود، دیدگاه‌ها را بیشتر بر اساس منطق و نه احساس مطرح کند با تاکید بر اینکه وزارت نفت در توسعه میادین نفتی باید به پیمانکاران داخلی اولویت دهد، عنوان کرده است: پیمانکاران داخلی را باید در میادین نفتی درگیر کرد تا بتوانند با کسب تجربه‌های مورد نیاز خدمات فنی مهندسی را از طریق این شرکت‌ها به خارج از کشور ارائه کرده و بتوانیم برای کشور ارزآوری داشته باشیم.

این در حالی است که درخواست اولویت دادن به پیمانکاران داخلی در توسعه میدان‌ها، زمانی که توانمندی این شرکت‌ها هنوز توانایی رقابت با شرکت‌های مطرح جهانی را نیافته است «رانت» به حساب می‌آید و طرح شدن آن از زبان وکیل مردم در مجلس چندان پسندیده نیست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر