در شهر

۱۳۹۵/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۹۸۳

ساخت زیرگذر چهارراه گلوبندک متوقف شد

ساخت زیرگذر چهارراه گلوبندک بنا به دستور مدیرکل میراث فرهنگی متوقف شد.

به گزارش ایسنا، مدتی است که شهرداری تهران ساخت زیرگذر در چهارراه گلوبندک برای تسهیل در عبور و مرور افراد و کاهش بار ترافیکی منطقه بازار را در دستور کار قرار داده است.

ساخت این زیرگذر موجب انتقاد اهالی دغدغه‌مند میراث فرهنگی شده بود که نهایتا صبح دیروز رجبعلی خسروآبادی، مشاور و رییس سازمان و مدیرکل استان تهران طی نامه‌یی خطاب به شهردار منطقه 12 نوشت: با توجه به ضرورت اعمال نظر درخصوص عملیات عمرانی در چهارراه گلوبندک براساس ضوابط پایگاه‌های جهانی میراث تا بررسی نقشه‌های مربوطه از هرگونه عملیات عمرانی در محدوده مذکور خودداری شود. بدیهی است یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران اقدامات تامینی را به عمل خواهند آورد.»

پیش از این عابد ملکی، شهردار منطقه 12 با اشاره به احداث زیرگذر پیاده رو در چهارراه گلوبندک گفت: این محدوده یکی از چهارراه‌های قدیمی تهران بوده که در تقاطع خیابان 15خرداد و خیابان خیام واقع شده است.

وی با بیان اینکه این پروژه تا قبل از اتمام تابستان به مرحله اجرا در خواهد آمد، اظهار کرد: این طرح برای کاهش تردد عابرین پیاده از سطح خیابان است تا شهروندان در عبور و مرور خود راحتی و آسایش بیشتری داشته باشند.

شهردار منطقه 12 با بیان اینکه مسیر غرب به شرق خیابان 15خرداد با استفاده از این زیرگذر طی خواهد شد، تصریح کرد: شهروندان با استفاده از این مسیر می‌توانند در پیاده‌راه بازار تهران تردد داشته باشند.


آمادگی برای معاینه فنی موتورسیکلت‌ها

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران از آمادگی مراکز برای انجام معاینه فنی و تست‌های موتورسیکلت خبرداد.

به گزارش ایسنا، با اعلام آمادگی ستاد معاینه فنی شهر تهران برای انجام تست‌های لازم درخصوص موتورسیکلت‌ها گفت: براساس مصوبه شورای عالی ترافیک از سال آتی باید موتورسیکلت‌هایی که در محدوده طرح ترافیک تردد می‌کنند، آرم سالانه دریافت کنند. وی با بیان اینکه یکی از ارکان مورد توجه در دریافت آرم طرح ترافیک، اخذ برگه معاینه فنی است، گفت: حدود 2 میلیون موتورسیکلت به‌طور روزانه در تهران تردد می‌کنند که متاسفانه بخش عمده‌یی از آلودگی هوای تهران به این طیف و به‌خصوص موتورهای کاربراتوری مربوط می‌شود.

رییس ستاد معاینه فنی شهر تهران با بیان اینکه 70 درصد موتورسیکلت‌های تردد‌کننده در شهر تهران عمر بالای 7 سال دارند که لازم است براساس قانون مورد معاینه فنی قرار گیرند، افزود: خوشبختانه با مصوبه شورای عالی ترافیک از سال آینده موتورسیکلت‌های تردد‌کننده در محدوده طرح ترافیک ملزم به دریافت آرم طرح ترافیک و انجام معاینه فنی هستند که این مساله سبب می‌شود زمینه لازم برای انجام نظارت بر موتورسیکلت‌ها نیز فراهم شود.

حسینی‌منش با بیان اینکه ستاد معاینه فنی آماده انجام تست‌های لازم موتورسیکلت‌هاست، گفت: 5مرکز معاینه فنی، 2 خط تست خود را به موتورسیکلت اختصاص داده و آماده انجام تست‌های مختلف هستند.

کمبود خیابان، علت اصلی ترافیک تهران

سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی، دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: در استاندارد جهانی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد سطح شهر باید به شبکه راه‌های دسترسی و معابر اختصاص یابد.

به گزارش مهر، مزدآبادی با بیان اینکه هرچند تهران بیست و دومین شهر پرجمعیت جهان است، اما تجارب بسیاری از شهرهای پیش‌رو نشان می‌دهد الزاما پرجمعیت بودن به منزله پرترافیک بودن نیست، افزود: با یک نگاه علمی می‌توان این چالش را مرتفع کرد.

وی با اشاره به اینکه منطقه توکیو - یوکوهاما بیش از ۳۷ میلیون نفر جمعیت دارد اما ترافیک در این شهر موضوع حل شده‌یی است، خاطرنشان کرد: از لحاظ وسعت نیز تهران با ۱۶۰۰ کیلومتر مربع اصلا قابل مقایسه با مناطق پرتراکم جهان مثل مانیل، حیدرآباد، سائوپائولو و... نیست.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران افزود: آنطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد، علت اصلی ترافیک در تهران را باید از نگاه برنامه‌ریزی شهری مورد بررسی و ارزیابی قرار داد به نحوی که متاسفانه طی دهه‌های گذشته از منظر منطقه‌بندی و تفکیک اراضی، همچنین برنامه‌ریزی کاربری زمین در پایتخت اصول اساسی رعایت نشده است.

وی با اشاره به آماری درخصوص استانداردهای مطلوب شبکه راه‌های دسترسی و معابر و با بیان اینکه نرم جهانی در این زمینه ۲۵ تا ۳۰ درصد است، اظهار کرد: این در حالی است که این استانداردها در تهران رعایت نشده و این آمار در پایتخت ۱۸.۵ درصد است.

این استاد دانشگاه افزود: حتی همین درصد کم کاربری حمل و نقل و دسترسی نیز به درستی و متوازن توزیع نشده است و استانداردهای مربوط به فاصله محل سکونت تا مرکز کار رعایت نشده و همین عامل باعث ایجاد سفرهای متعدد در پایتخت و افزایش ترافیک می‌شود.

طباطبایی یکی دیگر از استانداردهای رعایت نشده در تهران را مربوط به فضای پارکینگ شهری دانست و گفت: بر اساس استانداردها خودروها به ۳۲ متر مربع پارکینگ برای توقف و دور زدن نیاز دارند، اما این میزان در کلان‌شهر ما رعایت نشده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر