۳۰سال دیگر جنگل از ایران حذف می‌شود

۱۳۹۵/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۹۷۸

مهر

در سال‌های اخیر شاهد حذف چند میلیون هکتاری جنگل‌ها بوده‌ایم و اکنون برنامه ششم توسعه تلاش دارد با طرح تنفس جلوی این تخریب را بگیرد.

روزانه ۴۰ هزار هکتار از جنگل‌های شمال مورد تخریب کمی و کیفی قرار می‌گیرد. این آماری است که رییس یک مجموعه تحقیقاتی در حوزه منابع طبیعی ارائه داده است. البته آمارها درباره تخریب جنگل به مراتب حتی از این هم بدتر و سیاه‌تر است. علی‌محمد شاعری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تخریب و بهره‌برداری بی‌رویه از جنگل‌ها می‌گوید: این موضوع باعث شده سرانه جنگل در کشور نسبت به دنیا بسیار پایین‌تر باشد بطوری که مساحت جنگل‌های کشور از ۱۸ میلیون به ۱۴ میلیون هکتار کاهش پیدا کرده است و ۱۴ میلیون هکتار باقی مانده از جنگل‌های کشور وضعیت مناسب و مطلوبی ندارند. این آمارها را بگذاریم در کنار یک پیش‌بینی؛ رییس انجمن جنگل بانی ایران می‌گوید: پیش‌بینی می‌کنیم شاید در ۳۰سال آینده در شمال کشور هیچ جنگلی نبینید.

هادی کیادلیری، استاد دانشگاه و رییس انجمن جنگل بانی ایران نیز با اشاره به نابودی کامل جنگل‌های شمال کشور تا ۳۰سال آینده می‌گوید: این موضوع را به لحاظ بصری هم می‌شود دید. شاهد این مدعا هم مرگ و میر دسته جمعی درختان است.

رییس انجمن جنگل بانی ایران با اشاره به نابودی کامل جنگل‌های شمال کشور تا ۳۰ سال آینده می‌گوید: این موضوع را به لحاظ بصری هم می‌شود دید. شاهد این مدعا هم مرگ و میر دسته جمعی درختان است وی می‌گوید: عوامل تخریب در کشور ما غیرطبیعی است و از سوی دیگر اکوسیستم ما بسیار بسیار شکننده است، چون ۹۳درصد کشور خشک و نیمه خشک است و کمتر از ۷ درصد جنگل داریم و از این آمار تنها یک درصد جنگل‌های شمال کشور است.

کیادلیری به مرگ ۴۰ میلیون درخت کهنسال اشاره می‌کند و می‌گوید: در شمال کشور بر اساس یک آمار در سه چهار سال اخیر ۴۰ میلیون اصله درخت ۳۰۰ ساله خشک شده است و جنگل در حال فروپاشی است. الان الگوی تمام آشفتگی‌ها عوض شده است. وقتی الگوی آشفتگی‌ها عوض می‌شود بسیار هشداردهنده است. آتش سوزی‌ها به‌شدت افزایش یافته و در زاگرس 2 تا 3 برابر شده است. یک میلیون هکتار از زاگرس دچار مرگ شده است. در مجموع وقتی اینها را در کنار اقدامات بشر قرار می‌دهیم باید گفت این عوامل مرگ اکوسیستم را بسیار نزدیک کرده است. همچنین اکبری تالارپشتی، نماینده قائمشهر و سوادکوه در ادوار مختلف مجلس با بیان این مطلب که سرعت تخریب جنگل همه را متحیر کرده است، می‌گوید: کافی است با هواپیما از روی جنگل‌های شمال عبور کنید؛ آن وقت است که به عمق فاجعه پی خواهید برد.

سرعت تخریب جنگل همه را متحیر کرده است وی اضافه می‌کند: معتقدم اگر کشور بر مبنای مدیریت صحیح، کارآمد و به روز اداره شود، نه‌تنها منابع موجود پاسخگوی نیازهای داخلی کشور است که حتی سهم عمده‌یی از نیازهای دیگر کشورها را نیز تامین می‌کند. امروز ما در عصر تکنولوژی قرار داریم و بسیاری از کشورها این تکنولوژی را در خدمت گرفته‌اند تا نه تنها موجب حفظ منابع‌شان شوند که استفاده بهینه از آنها داشته باشند، اما متاسفانه عدم برنامه مدون ما را از این توفیق باز داشته است. ما در زمینه قانون و وضع قوانین برای حفظ منابع مشکلی نداریم و اقدامات خوبی نیز در این زمینه صورت گرفته، اما مشکل اصلی ما نبود برنامه‌یی اجرایی برای تحقق این قوانین و مقررات است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر