100میلیارد دلار بهره‌وری از اجرای توافقنامه پاریس

۱۳۹۵/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۹۷۷

گروه اقتصاد اجتماعی

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه در دولت یازدهم توانستیم نگاه‌های تقابلی به محیط‌زیست را به نگاه‌های تعاملی تبدیل کنیم با اشاره به مصوبه‌های اخیر مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با سیاست‌گذاری‌ها و قوانین موجود، رویکرد جدیدی در زمینه حفظ محیط‌زیست، توسعه پایدار و اقتصاد سبز در کشور ایجاد شده است.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ضمن تسلیت درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: «ایشان جایگاه ارزنده‌یی برای کشور ما داشت، بنابراین باید سعی کنیم مسیر و راه فعالیت‌های ایشان را ادامه دهیم.» او با بیان اینکه تاکنون همکاری‌های خوبی با اتاق بازرگانی داشته‌ایم افزود: «امضای این تفاهمنامه فصل نوینی از همکاری‌ها بین سازمان محیط‌زیست و اتاق بازرگانی را رقم خواهد زد. دولت یازدهم از ابتدا کار خود را با برنامه‌های اقتصاد سبز آغاز کرد. اقتصاد سبز از برنامه‌های انتخاباتی روحانی بود، بنابراین از روزهای ابتدایی سعی کردیم به این موضوع بپردازیم.»

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه سعی کردیم این اندیشه را که حفظ محیط‌زیست مانع توسعه اقتصادی است را کنار بگذاریم ادامه داد: «در تمام این مدت تلاش‌مان بر این بود که این موضوع را آشکار کنیم که توسعه ناپایدار باعث خسارت‌های اقتصادی، رکود رشد کشاورزی و افزایش آلودگی‌ها می‌شود. همچنین توانستیم نگاه تقابلی را به نگاه تعاملی و مشترک تغییر دهیم.»

توسعه اقتصادی با نگاه زیست‌محیطی

ابتکار با بیان اینکه با ساز و کار قانونی و سیاست‌گذاری‌ها و همچنین همکاری با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی سعی کردیم تحول نگرش در زمینه حفظ محیط‌زیست به‌عنوان مقدمه توسعه پایدار ایجاد کنیم گفت: «چین در دوره‌یی تلاش کرد رشد اقتصادی یک سویه را دنبال کند اما امروز متوجه شده با حاکمیت چنین نگرشی خسارت‌های بسیاری را بر خود تحمیل کرده است. در بحث آلودگی در کشور چین 500میلیون نفر درمعرض آلودگی شدید قرار دارند و 23 شهر چین را آلودگی فرا گرفته است. آلودگی کنونی چین دو برابر آلوده‌ترین شرایط ما است. طبق برآوردها 600 تا 900میلیارد دلار نیاز دارند تا به سمت سوخت‌های پاک بروند در شرایطی که بالاترین شاخص آلودگی در ایران حدود 140 بوده است، نباید اجازه دهیم آلودگی بیش از این افزایش یافته و به شاخص‌ 300 برسد.» او با اشاره به اینکه در همه سطوح حاکمیت به‌ویژه بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی محیط‌زیست نگرش جدیدی در زمینه حفظ محیط‌زیست ایجاد شده، ادامه داد: «همه دستگاه‌ها پای کار آمده‌اند هنوز نگاه‌های تقابلی وجود دارد ولی حداقل در سطح تصمیم‌گیری این نگاه‌ها به حداقل رسیده است. در قوه مقننه، قوه قضاییه، بخشی خصوصی و مردم نگاه جدیدی نسبت به حفظ محیط‌زیست ایجاد شده که زمینه ساز تحولات خواهد بود. هفته گذشته در لایحه افزوده فصل مالیات سبز تصویب شد.»

ابتکار همچنین با اشاره به تصویب فصل محیط‌زیست برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی گفت: «ارزیابی زیست محیطی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ساز و کارها برای تحقق اقتصاد سبز در جریان این برنامه تصویب شد. سازگاری اقتصاد با محیط‌زیست نیاز به ابزارهایی دارد که ارزیابی زیست محیطی و ارزیابی راهبردی ابزارهای ما برای سازگاری اقتصاد با محیط‌زیست محسوب می‌شود، بنابراین سعی شده برنامه ششم توسعه یک سویه به سمت اقتصاد نرود.» رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه توقف بهره‌برداری از جنگل‌های طبیعی ایران نیز با تصویب مجلس شورای اسلامی برای نخستین‌بار میسر شد، بیان داشت: «طبق این برنامه قرار است تنها درختان افتاده و بیمار برداشته شوند و از درختان سالم برداشت صورت نگیرد همچنین بهره‌برداری تجاری به مفهوم بهره‌برداری از ذخایر طبیعت ممنوع شده و واردات چوب و زراعت چوب جایگزین برداشت درختان طبیعی معرفی شده است. این برنامه قصد ندارد فعالیت اقتصادی روستاییان و اشتغال آنها را کاهش دهد بلکه سعی شده با تغییر نگاه به سمت بهره‌برداری صحیح، حفظ طبیعت در کنار اشتغال صورت بگیرد.»


پاسخ به شبهات توافقنامه پاریس

ابتکار با اشاره به اینکه اخیرا یکی از رسانه‌ها این‌طور تحلیل کرده بود که به‌دلیل امضای توافقنامه پاریس توسط ایران 19میلیارد دلار خسارت به کشور ما وارد می‌شود گفت: «این توافقنامه با اجماع دولت امضا شده که اخیرا به تصویب مجلس شورای اسلامی نیز رسید که امیدواریم به سرعت مورد تایید مجلس شورای نگهبان نیز قرار بگیرد. این توافقنامه ریشه در سیاست‌های ابلاغی رهبری در بحث کاهش 50درصدی مصرف انرژی دارد. طبق برآوردها مصرف انرژی در ایران 5 یا 9 برابر جهان است این درحالی است که بهره‌وری انرژی پایین و انتشار آلودگی بالاست. طبیعی است که کشور ما نیز همگام با جامعه جهانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌یی حرکت کند. لازم به ذکر است که توافقنامه پاریس حداقل 100میلیارد دلار منافع اقتصادی در زمینه بهره‌وری انرژی و ایجاد مشاغل جدید در بر خواهد داشت.» رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر اینکه رویکردها و نگاه‌ها به محیط‌زیست نباید جانبدارانه و سیاسی باشد گفت: «شرایط باید به سمتی برود که رویکرد علمی و عقلایی بر حفظ محیط‌زیست حاکم شود. سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز دنبال منافع مردم ایران است. صرفه‌جویی در مصرف انرژی و مقابله با اسراف کردن مفاهیمی هستند که منابع دینی و سنتی ایران بر آن صحه می‌گذارد و خرد جمعی آن را تایید می‌کند. امیدواریم با سیاست‌ها، قوانین و رویکردهای موجود و همچنین بخش خصوصی علاقه‌مند و دلسوز بتوانیم در زمینه اقتصاد سبز و توسعه پایدار فعالیت‌های خوبی داشته باشیم.»

او با بیان اینکه باید بتوانیم بهترین تکنولوژی‌ها را به کشور انتقال داده و از آن استفاده کنیم، افزود: «حدود 15 قرارداد بین‌المللی منعقد کردیم که در همه آنها همکاری با بخش خصوصی و بحث انتقال فناوری‌ها لحاظ شده است. علاوه بر این نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست فرصت و زمینه خوبی برای فعالیت شرکت‌های خصوصی فراهم می‌کند.»


سهم اقتصاد سبز ایران زیر نیم درصد

در ادامه، مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد سبز سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه سهم اقتصاد سبز ایران زیر نیم درصد است، در مورد تفاهم نامه سازمان محیط‌زیست با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: «این تفاهمنامه تلاش می‌کند تا صنعت، خدمات و کشاورزی در هر نقطه کشور براساس ظرفیت زیستی منطقه باشد و افزایش تعامل و همکاری دولت با بخش خصوصی درراستای حفظ محیط‌زیست محقق شود.» به گزارش ایسنا، زهرا جواهریان افزود: «شروع این تفاهمنامه بعد از جلسه ابتکار با اتاق بازرگانی در 17 اسفندماه سال گذشته بود. پیرو جلسات متعدد با اتاق بازرگانی به ویژه کمیسیون آب، محیط‌زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران، تفاهمنامه‌یی منعقد شد و امروز به امضا رسید. این تفاهمنامه تلاش می‌کند تا صنعت، خدمات و کشاورزی در هر نقطه کشور بر اساس ظرفیت زیستی منطقه باشد. همچنین طی این تفاهم نامه تلاش برای فرهنگ‌سازی و ارتقای دانش محیط‌زیستی برای عموم مردم، بخش‌های تخصصی و خصوصی از وضعیت محیط‌زیست طی پروژه‌های مشترک صورت می‌گیرد.»

او با اشاره به اینکه همه پروژه‌ها و همکاری‌ها با اتاق بازرگانی متناسب با اقتصاد سبز خواهد بود، گفت: «میانگین سهم اقتصاد سبز در کشور ما زیر نیم درصد است این در حالی است که میانگین جهانی 20درصد است، بنابراین تلاش داریم سهم کشور را در اقتصاد سبز افزایش دهیم.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر