نشانه‌های رونق در فضای کسب و کار کرمان

۱۳۹۵/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۹۶۹

90 درصد واحدهای تعطیل در ادوار گذشته به تعطیلی کشانده شده است

گروه بنگاه‌ها|

در جریان اجرای طرح رونق تولید یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که بر سر راه اجرای موفقیت‌آمیز این طرح باید درنظر گرفته می‌شد، اجرای متوازن طرح در گستره استان‌های مختلف کشورمان بود که ‌باید تحت نظارت یک ساختار هدفمند عملیاتی می‌شد. در همین راستا کارگروهی استانی برای پایش و رصد مستمر طرح در استان‌های مختلف شکل گرفتند تا روند اجرای طرح و ارائه تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی براساس یک دستور کار مشخص پیش رود. بعد از ثبت‌نام، پالایش و معرفی بنگاه‌ها به بانک‌های عامل این روزها بسیاری از استان‌های کشورمان در حال ارائه گزارش‌هایی تحلیلی با موضوع «سنجش طرح رونق تولید در استان‌ها» هستند تا فرآیند اجرایی شدن طرحی که از دل آن قرار است بنگاه‌های کوچک و متوسط کشورمان در مسیر تولید بیشتر و افزایش دامنه‌های صادراتی قرار بگیرند مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. در این میان بیشتر تحلیلگران معتقدند، اجرای طرح رونق تولید در دولت یازدهم، موجب جان گرفتن بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط در اقصا نقاط کشور شده است. استان کرمان هم ازجمله استان‌هایی است که حدفاصل سال‌های 84 تا 92 بسیاری از واحدهای تولیدی و بازرگانی خرد آن به‌دلیل عدم برنامه‌ریزی مناسب و حمایت لازم به محاق فراموشی و رکود رفته بودند که آخرین اعداد و ارقام نشان می‌دهد که با تزریق تسهیلات لازم و مهم‌تر از آن گسترش ثبات و امنیت روانی لازم، توانسته نشانه‌هایی از رونق دوباره را پیش روی فعالیت صاحبان کسب و کار تصویر‌سازی کند. در جریان این گزارش با در کنار هم قرار دادن آخرین آمار مسوولان، تلاش شده تا تصویری از فضای کسب و کار بنگاه‌های کوچک و متوسط این استان ارائه شود.


معرفی 474 واحد صنعتی کوچک و متوسط کرمان برای دریافت تسهیلات

به گفته کارشناسان و مسوولان حوزه صنعت، 90درصد بنگاه‌ها تولیدی کرمان طی دولت‌های قبل به ورطه تعطیلی کشیده شده این درحالی است که دولت یازدهم با استفاده از فرصت کمک به صنایع کوچک و متوسط، کارنامه‌یی قابل‌قبول را در این عرصه در کرمان داشته است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با تشریح حمایت‌های دولت از بنگاه‌های تولیدی این استان گفت: 474 واحد صنعتی کوچک و متوسط برای دریافت 8 هزار و 700 میلیارد ریال تسهیلات به سیستم بانکی معرفی شده است.

امین غفاری منش در گفت‌وگو با ایرنا افزود: اتفاق مهمی که در دولت یازدهم رخ داد این بود که باید مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی شناسایی و در راستای رفع آن مشکلات اقدام شود.

وی نبود نقدینگی را مشکل عمده واحدهای تولیدی استان کرمان عنوان کرد و ادامه داد: برای رفع کمبود اعتبارات در واحدهای تولیدی طرحی با عنوان طرح رونق تولید ارائه شد و در این راستا واحدهای تعطیل، نیمه فعال یا واحدهایی که زیرظرفیت کار می‌کنند شناسایی شد.

غفاری اضافه کرد: در صورت وجود بازار برای محصول این واحدها و امکان حضور در بازار، نقدینگی لازم برای بقای آنها از طریق سیستم بانکی تامین شود.

وی تصریح کرد: رویکرد دولت در این طرح به سمت واحدهایی است که در صورت تزریق پول بتوانند جایگاه خود را در بازار به دست آورده و اقساط تسهیلات را به سیستم بانکی برگردانند تا سیستم بانکی دچار ضرر و زیان نشود.


تشکیل کمیته تسهیل

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان بیان کرد: در راستای ارزیابی‌های انجام شده واحدهایی که می‌توانستند از این تسهیلات استفاده کنند، طی یک بررسی و کار کارشناسی سه ماهه شناسایی شده و از ابتدای امسال طرح رونق تولید در استان کرمان کلید خورد و به صورت عام به تمام واحدهای صنعتی اطلاع‌رسانی شد. ابتدا مشکلات واحدها در کمیته‌یی به نام «کمیته تسهیل» با حضور نمایندگان بانک‌ها، استانداری، شرکت شهرک‌های صنعتی و اتاق بازرگانی بررسی شد.

غفاری اظهار کرد: تعداد 522 واحد تولیدی کوچک و متوسط با ارائه درخواست، متقاضی دریافت تسهیلات شدند که ارزش این درخواست‌ها حدود 65هزار میلیارد ریال بود.

وی گفت: میزان واقعی نقدینگی مورد نیاز هر واحد تولیدی محاسبه و بر اساس آن معیار تعداد 474بنگاه تولیدی برای دریافت هشت هزار و 700 میلیارد ریال تسهیلات به سیستم بانکی معرفی شد.

وی گفت: در ادامه طرح‌های تولیدی با بیش از 60درصد پیشرفت فیزیکی و واحدهایی را که برای خرید مواد اولیه به نقدینگی نیاز داشتند، شناسایی و به بانک‌های عامل معرفی شدند. معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان اضافه کرد: طی سه ماه گذشته تاکنون از 474 فقره معرفی شده به سیستم بانکی 97فقره تسهیلات به ارزش یک‌هزار و 330 میلیارد ریال پرداخت شده است که از نظر تعداد حدود 20 درصد آن تحقق پیدا کرده است. غفاری ادامه داد: از این 97 فقره 81 فقره به ارزش یک‌هزار و 150 میلیارد ریال بابت سرمایه در گردش پرداخت و 16 فقره به ارزش 160 میلیارد ریال برای جوازهای تاسیس پرداخت شده است. در این فرآیند سیستم بانکی با توجه به اینکه خاطره خوبی از پرداخت تسهیلات زود بازده سال 86 نداشت در راستای پرداخت این تسهیلات مساعدت و همیاری لازم را انجام نداد. در صورتی که انتظار داشتیم حداقل بیش از 60 درصد این تسهیلات پرداخت شود.

وی تصریح کرد: این وضعیت موجب شد در انتهای سال که واحدهای تولیدی باید محصول خود را به بازار عرضه کنند در حال از دست دادن فرصت هستند و این فرصت سوزی به نفع واحدهای ما نیست.

غفاری اضافه کرد: طرح رونق تولید تا این لحظه یک هزار و 330 میلیارد ریال را به چرخه تولید واحدها برگردانده است. وی افزود: بعد از تزریق این نقدینگی به واحدها شاهد رونق تولید در این واحدها هستیم، به گونه‌یی که این واحدها به جای تعدیل نیرو؛ تثبیت نیرو داشته‌اند. غفاری در زمینه نتایج حمایت‌های دولت از واحدهای تولیدی نیز خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی انجام شده در 29 بنگاه تولیدی مشخص شد که حدود یک هزار و 70 شغل در این واحدها تثبیت شده است.


پرداخت 1700 میلیارد ریال تسهیلات ارزی به واحدهای تولیدی

غفاری توضیح داد: دولت در راستای حمایت از واحدهای تولیدی برای اینکه بتوانند در تهیه مواد اولیه خارجی خود از تسهیلات ارزی استفاده کنند، تسهیلاتی تحت عنوان تسهیلات 6 ماهه یوزانس صرفا برای خرید مواد اولیه به این واحدها پرداخت می‌کند.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون 42 میلیون دلار تسهیلات ارزی یوزانس در استان پرداخت شده که معادل یک‌هزار و 700 میلیارد ریال است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه تسهیلات پرداختی از سوی دولت کاملا هدفمند است، گفت: جلساتی را با استاندار کرمان داشتیم و ایشان تاکید کردند که باید در پرداخت تسهیلات جهش داشته باشیم. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در بخش پرداخت تسهیلات رتبه چهاردهم کشوری را داریم تصریح کرد: با قولی که سیستم بانکی داده است می‌توانیم این رتبه را تک رقمی کنیم. غفاری با اشاره به پروانه‌های بهره‌برداری در استان کرمان گفت: در مجموع یک هزار و 371 پروانه بهره‌برداری در استان کرمان فعال است که 94 درصد آنها جزو صنایع کوچک و متوسط هستند.

امین غفاری عنوان کرد: تمام 300 بنگاه کوچک و متوسط تعطیل استان کرمان را مورد بررسی و تحلیل قرار داده و مشخص شد که از این تعداد کمتر از 10درصد آنها طی سه سال گذشته تاکنون تعطیل شده و بیش از 90درصد این واحدها در دولت‌های قبل تعطیل شده است.


سهم اشتغالزایی صنایع کوچک

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان نیز گفت: از مجموع واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در کرمان، یک‌هزار و 291 واحد فعال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر بوده که موجبات اشتغال 20 هزار و 315 نفر را رقم زده‌اند.

مجید غفاری افزود: 92 درصد واحدهایی تولیدی که با ظرفیت کمتر از 50 درصد کار می‌کنند مربوط به واحدهای تولیدی کوچک و این نسبت در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان کرمان 97 درصد است.

غفاری بیان کرد: تعداد سه هزار و 313 طرح صنعتی در حال ساخت در استان کرمان وجود دارد که بین 20 تا 100درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اظهار کرد: تعداد طرح‌های صنعتی در حال ساخت و ساز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان کرمان هزار و 961 طرح است که 10درصد از این طرح‌ها بالای 60درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از این تعداد نیز 2 طرح توسط بانک‌ها تملک شده است.

غفاری عنوان کرد: در استان کرمان 19 شهرک صنعتی و 24 ناحیه صنعتی وجود دارد که از مجموع این 43شهرک و ناحیه صنعتی، 5.1 دهم درصد در حال واگذاری است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان گفت: چهار هزار و 507 هکتار از اراضی این استان در اختیار شهرک‌ها و نواحی صنعتی و 2 هزار و 796 هکتار آن وارد فاز عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: هزار و 898 هکتار از این اراضی دارای زمین صنعتی است و تاکنون یک‌هزار و 103 هکتار از این اراضی به متقاضیان واگذار شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان افزود: زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی کرمان در دولت تدبیر و امید رشد خوبی داشته و مشکلات واحدهای صنعتی در جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی و رفع موانع تولید مطرح و بررسی می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر