اخبار

۱۳۹۵/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۹۶۸

ماه ۱۰۰میلیون سال پیرتر شد

یونیورس تودی| براساس یک نظریه جدید عمر ماه 4.51میلیارد سال تخمین زده می‌شود.

دهه‌های متمادی دانشمندان تصور می‌کردند ماه، تنها قمر طبیعی زمین است و حدود 4.5میلیارد سال عمر داد.

اما براساس یک نظریه جدید ماه از تحولات ناگهانی و عمدتا آتشین میان زمین و سیاره‌یی به اندازه مریخ (به نام تیا) و حدود ۱۰۰میلیون سال پس از تشکیل زمین کهنسال به وجود آمده است. این نظریه براساس یافته‌های تحقیق جدید دانشگاه UCLA ارائه شده است. درهمین راستا دانشمندان تخمین می‌زنند سن ماه ۴۰ تا ۱۴۰میلیون سال بیشتر باشد. به عبارت دیگر احتمال دارد ماه حدود ۱۰۰میلیون سال پیرتر باشد. در هر حال اطلاعات جمع‌آوری شده در این تحقیق نشان می‌دهد ماه حدود 4.51میلیارد سال قبل شکل گرفته است. به این ترتیب تخمین زده می‌شود ماه در ۶۰میلیون سال اولیه منظومه شمسی به وجود آمده است. این یافته‌ها همچنین در دانش ما از منظومه شمسی و نحوه شکل‌گیری و تکامل سیاره‌های سنگی آن نقش مهمی دارد.


فهرست پرکاربردترین کلمات عبور سال 2016

دیجیتال ترندز| همزمان با آغاز سال 2017 موسسه کیپر با بررسی 10میلیون کلمه عبور افشا شده در حملات هکری فهرست پرکاربردترین کلمات عبور سال 2016 را منتشر کرد. مطابق روال همه ساله پرکاربردترین کلمه عبور سال 2016 هم 123456 بوده است. با وجود اینکه کلمه عبور مذکور به سادگی توسط هکرها قابل حدس زدن است، اما کاربران هنوز اصرار دارند از آن استفاده کنند و امنیت خود را به خطر بیندازند. از جمله دیگر کلمات عبور محبوب و البته نامطمئن در سال 2016 می‌توان به qwerty، 11111 و password اشاره کرد. شرکت کیپر ضمن هشدار در مورد تداوم استفاده از کلمات عبوری که به سادگی توسط هکرها قابل حدس زدن هستند به آنها هشدار داده که برای حفظ امنیت خود در کلمه عبور از ترکیبی از اعداد و حروف و دیگر کاراکترها استفاده کنند. این شرکت همچنین هشدار داده که کلمات عبور پرکاربرد عمدتا تنها 6کاراکتر دارند و این تعداد کاراکتر برای حفظ امنیت در برابر هکرها کافی نیست و کاربران باید از کلمات عبور بلندتری استفاده کنند. باید منتظر ماند و دید آیا این وضعیت در سال 2017 تغییری خواهد کرد یا خیر.


شکایت از اپل به علت انحصارطلبی تجاری

بلومبرگ| برخی همکاران شرکت اپل از آن به علت تلاش برای انحصاری کردن بازار برنامه‌های موبایلی گوشی آیفون شکایت کرده‌اند. این شکایت اقدامات و رویه‌های انجام شده توسط اپل از سال 2007 تا 2013 را دربر می‌گیرد. شاکیان به همین علت خواستار دریافت غرامت چندصدمیلیون دلاری شده‌اند. پیش از این یک دادگاه فدرال شکایت مذکور را رد کرده بود و مدعی شده بود شاکیان ادله کافی برای اثبات ادعاهای خود ارائه نکرده‌اند. سخنگوی شرکت اپل حاضر به اظهارنظر در این زمینه نشده، اما شاکیان می‌گویند اپل قوانین ضدانحصار ایالات متحده را نقض کرده، زیرا فروش برنامه‌های موبایلی آیفون را تنها از طریق فروشگاه برنامه‌های اپل ممکن می‌کند و مانع فروش این برنامه‌ها توسط توسعه‌دهندگان ثالث و از طریق مجاری دیگر شده است. این شاکیان دریافت 30درصد از درآمد خود بابت برنامه‌نویسی برای طراحی برنامه‌های آیفون توسط اپل را نیز غیررقابتی و ناعادلانه دانسته‌اند. قرار است طی هفته‌های آینده مجددا به این شکایت رسیدگی شود.


استخدام بیش از ۱۰۰هزار نفر در آمازون

رویترز| فروشگاه اینترنتی آمازون با سرمایه‌گذاری در تحویل سریع‌تر کالا و جذب خریداران بیشتر، بیش از ۱۰۰هزار شغل در امریکا از طراحی نرم‌افزار گرفته تا کار در انبار ایجاد می‌کند.

بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی جهان در بیانیه‌یی اعلام کرد: در ۱۸ ماه آینده، نیروی کار تمام وقت خود در امریکا را بیش از ۵۰ درصد افزایش می‌دهد و به بیش از ۲۸۰ هزار نفر می‌رساند. آمازون هزینه سنگینی روی انبارهای جدید خود صرف می‌کند تا بتواند کالاهای بیشتری را نزدیک مشتریانش انبار کرده و سفارش‌ها را سریع‌تر و ارزان‌تر تحویل دهد. استخدام‌های جدید که از فلوریدا تا تگزاس و کالیفرنیا انجام می‌گیرد، در عملی شدن وعده آمازون برای تحویل دو روزه کالا به اعضای کلوب خرید ویژه آمازون کلیدی خواهد بود. بر اساس گزارش رویترز، آمازون درباره اینکه بیشترین میزان استخدام در کدام ایالت خواهد بود، توضیح نداده است. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور منتخب امریکا اشتغالزایی در این کشور را اساس برنامه اقتصادی خود قرار داده است. هفته گذشته فورد موتور به دنبال انتقاد شدید ترامپ، از تصمیم برای ساخت یک کارخانه 1.6 میلیارد دلاری در مکزیک منصرف شد و اعلام کرد: ۷۰۰ شغل در میشیگان ایجاد می‌کند.


حمایت رییس جدید «سیا» از جاسوسی‌های سایبری انبوه

کامپیوترورلد| دونالد ترامپ رییس‌جمهور منتخب امریکا فردی را برای ریاست سازمان جاسوسی سیا انتخاب کرده که از ایجاد یک پایگاه داده بزرگ برای کنترل فله‌یی و انبوه کاربران حمایت می‌کند. این فرد که مایک پومپئو نام دارد، حامی جمع‌آوری سوابق تماس‌های تلفنی کاربران در سراسر امریکاست. برخی سناتورهای امریکایی قصد دارند محدودیت‌هایی را در این زمینه اعمال کنند، ولی مشخص نیست رییس آینده سیا چنین محدودیت‌هایی را بپذیرد یا خیر. مایک پومپئو که فعلا نماینده جمهوری‌خواه ایالت کانزاس در مجلس نمایندگان امریکا محسوب می‌شود، از کنگره خواسته است تا در تصمیم خود برای کنترل و محدود کردن برنامه جمع‌آوری اطلاعات تماس‌های تلفنی کاربران صرف نظر کند. این برنامه توسط آژانس امنیت ملی امریکا اجرا می‌شود که همکار سازمان جاسوسی سیاست. مایک پومپئو می‌گوید: این برنامه کنترل و نظارت باید به‌طور کامل اجرا شود و اطلاعات جمع‌آوری شده از این طریق با اطلاعات مالی و مربوط به سبک زندگی هر فرد ترکیب شود تا از این طریق یک پایگاه داده جامع و قابل جست‌وجو ایجاد شود. برخی سناتورهای امریکایی هشدار می‌دهند که جمع‌آوری این نوع اطلاعات در مورد زندگی شخصی افراد حریم شخصی افراد را به خطر می‌اندازد و محدوده این نوع فعالیت‌ها باید مشخص و محدود شود، اما بعید به نظر می‌رسد که رییس احتمالی سیا توجهی به این درخواست‌ها داشته باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر