مهر| برمبنای برآوردهای صورت گرفته از مصرف آنلاین محتوا در کشور مشخص شد که ۲۲درصد کاربران اینترنت بالای ۶سال در ایران، روزنامه، مجله و کتاب الکترونیکی را به صورت آنلاین میخوانند.
وضعیت مصرف آنلاین محتوا در کشور بر مبنای نظام پایش شاخصهای فناوری اطلاعات و ارتباطات تا پایان سال ۹۴ از سوی درگاه پایش جامعه اطلاعاتی و با استفاده از نتایج طرح آمارگیری برخورداری خانوارها و استفاده افراد از ICT اعلام شد. طبق بررسیهای صورت گرفته مشخص شد که 57.4درصد خانوار ایرانی به رایانه دسترسی دارند و 55.5درصد خانوار ایرانی نیز از اینترنت استفاده میکنند. در همین حال 45.3درصد ایرانیهای بالای ۶ سال کاربر اینترنت هستند.
مقایسه وضعیت برخورداری ایرانیها از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات نسبت به سال ۹۲ نشان میدهد که تعداد کاربران موبایل نسبت به این سال، با ۱۵درصد رشد همراه بوده است. در همین حال دسترسی خانوادههای ایرانی به رایانه رشد ۲۵ درصدی را نشان میدهد. شمار کاربران رایانه در کشور نسبت به سال ۹۲ با رشد ۲۰درصدی و شمار کاربران اینترنت در کشور با رشد ۵۱درصدی همراه است. همچنین برآوردها نشان میدهد که میزان دسترسی خانوارها به اینترنت طی ۲ سال ۴۶درصد رشد داشته است. در راستای افزایش مصرف آنلاین محتوا در کشور، مشخص شد که ۲۲درصد کاربران ۶سال به بالای اینترنت روزنامه، مجله و کتاب الکترونیکی را به صورت آنلاین مطالعه میکنند.
این درحالی است که ۵۹درصد کاربران ۶سال به بالای اینترنت در ایران، از موسیقی، ویدیو و بازی به شکل آنلاین استفاده میکنند. در همین حال تنها ۷ درصد کاربران ۶سال به بالای اینترنت در ایران، تلویزیون را از طریق اینترنت تماشا میکنند.
برمبنای اهداف اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه کشور باید میزان تولید محتوای آنلاین تا پایان برنامه ششم توسعه (سال ۱۴۰۰) به ۱۰برابر وضعیت کنونی برسد و این درحالی است که برمبنای نظام پایش شاخصهای ICT در کشور میزان تولید محتوا توسط کاربران اینترنت در ایران ۸ درصد است.