کنفرانس صلح پاریس نگرانی‌ها و خشم نتانیاهو

۱۳۹۵/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۹۵۵


گروه جهان| کنفرانس پاریس برای احیای مذاکرات صلح بین فلسطین و رژیم‌صهیونیستی روز یک‌شنبه در پایتخت فرانسه برگزار می‌شود و این در حالی است که قطعنامه اخیر شورای امنیت در خصوص لزوم توقف شهرک‌سازی‌ها، مطرح شدن فلسطین در عرصه بین‌المللی، افشای جنایت‌های صهیونیست‌ها در حق فلسطینی‌ها و تصویب قطعنامه بین‌المللی دیگری علیه رژیم‌صهیونیستی، خشم و نگرانی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی را برانگیخته است.

از زمان اشغال فلسطین توسط صهیونیست‌ها، همواره کنفرانس‌هایی به نام و بهانه صلح برای حل و فصل این اختلافات برگزار شده‌اند؛ اما همه این مذاکرات تاکنون بی‌نتیجه بودند و تاثیر چندانی در آرامش ساکنان این منطقه نداشتند و در اغلب موارد، حق ملت فلسطین با رسمیت بخشیدن به رژیم‌صهیونیستی از سوی قدرت‌های جهانی نادیده گرفته شد. این مرتبه نیز فرانسه میزبان کنفرانس بین‌المللی پاریس برای احیای مذاکرات صلح فلسطین و رژیم‌صهیونیستی است که 70 کشور و سازمان بین‌المللی هم در آن حضور دارند.

در این حال بنیامین نتانیاهو کنفرانس پاریس را «توطئه‌یی» علیه رژیم‌صهیونیستی توصیف و اعلام کرده است که رژیم‌صهیونیستی در این کنفرانس نقشی ایفا نخواهد کرد. نتانیاهو گفت: «این کنفرانس یک توطئه فلسطینی تحت حمایت پاریس با مواضع خصمانه علیه رژیم‌صهیونیستی است.» وی در عین حال مذاکرات دوجانبه با فلسطینی‌ها را خواستار شده است. حزب راست افراطی حاکم در تل‌آویو و شخص نتانیاهو بر ادامه مذاکرات مستقیم موسوم به «صلح خاورمیانه» اصرار دارند تا بدین‌ترتیب

هرگونه فشار احتمالی از سوی شخص سوم حاضر در مذاکرات که می‌تواند سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب، روسیه یا امریکا باشد، به حداقل برسد و رژیم‌صهیونیستی حداقل امتیازهای ممکن را برای فلسطینی‌ها در نظر بگیرد و بدون هیچ فشاری مواضع خود را به طرف فلسطینی تحمیل کند. در این حال، فرانسه که پیشنهاد برگزاری کنفرانس بین‌المللی در این زمینه را در اوایل سال 2016 و برای ماه دسامبر گذشته مطرح کرده بود، با اندکی تاخیر در نیمه ماه ژانویه میزبان شرکت‌کنندگان بین‌المللی در این کنفرانس می‌شود. پاریس هدف خود را از این کنفرانس احیای مذاکرات با طرف فلسطینی بر سر راه‌حل دو کشور توصیف کرده است. اما تل‌آویو با رد این ابتکار عمل دولت فرانسه اعلام کرد که این گفت‌وگوها، انحراف از هدف اصلی رژیم‌صهیونیستی برای مذاکرات مستقیم با فلسطین است. در بیانیه‌یی که توسط دفتر نتانیاهو صادر شد، آمده است: «به شیوه‌یی روشن و به دور از ابهام به نماینده سیاسی فرانسه اعلام شد که موضع رژیم‌صهیونیستی برای پیشبرد فرآیند صلح و دستیابی به یک توافق، تنها از طریق مذاکرات مستقیم میان رژیم‌صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین قابل انجام است.» در این حال، کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین به ریاست محمود عباس از عزم خود برای همکاری با فرانسه جهت تضمین موفقیت مذاکرات صلح در پاریس خبر داده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر