رسوایی مالی مانع حضور کره‌ای‌ها در اجلاس داووس

۱۳۹۵/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۹۵۳

گروه جهان|

رسوایی مالی، اختلاس و موضوع دریافت رشوه باعث شده شماری از مقام‎های اقتصادی کره‌جنوبی امسال بخت حضور در اجلاس جهانی داووس را از دست دهند.

به گزارش رویترز، پس از بروز بحران در نهاد ریاست‌جمهوری و استیضاح پارک گئون‌هه رییس‌جمهوری کره‌جنوبی، ‌شماری از مقام‌های اقتصادی و مسوولان بلندپایه شرکت‌های بزرگ این کشور نیز به‌دلیل دست داشتن در رسوایی مالی ممنوع‌الخروج شده‌اند. از‌جمله این افراد «لی جائه یونگ»‌ معاون شرکت مشهور سامسونگ است که پرونده‌یی در‌خصوص فساد مالی برای او در دادستانی گشوده شده و وی حق خروج از کشور را ندارد.

«چی تائه وون»‌ رییس شرکت «اس کی» و «شین دونگ بین»‌ رییس شرکت «لاته» دو نفر دیگری هستند که نمی‌توانند در مجمع اقتصادی جهانی داووس در اواخر ماه جاری در سوییس شرکت کنند. این افراد هنوز به‌طور رسمی تفهیم اتهام نشده‌اند اما دادستانی کره‌جنوبی اعلام کرده هر آن ممکن است برای بازجویی فراخوانده شوند. این افراد و روسای شرکت‌های هیوندا و هانواها کره‌جنوبی متهم هستند که نزدیک به ۷۰میلیون دلار را به دو شرکت به نام‌های «میر» و «کی اسپورت» واریز کرده‌اند. این شرکت‌ها از‌جمله شرکت‌هایی بوده‌اند که «چوی سون سیل»، دوست صمیمی رییس‌جمهوری کره‌جنوبی که از او با عنوان اصلی‌ترین بازیگر پرونده رسوایی سیاسی و مالی این کشور یاد می‌شود، بر آنها مدیریت می‌کرده است. همزمان اعلام شده که برای نخستین‌بار دادستانی کره‌جنوبی یک پرونده فساد مالی هم در کنار اتهاماتی چون سرقت اسناد محرمانه و فعالیت‌های ضد‌امنیت ملی علیه وی گشوده است.

موقعیت رییس‌جمهوری کره‌جنوبی، به‌ویژه با افشاگری‌‌های زنجیره‌یی چند ماه اخیر متزلزل شده است. صدها نفر در این کشور با برپایی تظاهرات در اعتراض به سوءاستفاده رییس‌جمهوری این کشور از سمت خود، برکناری وی را خواستار شدند. مجمع جهانی داووس که مجمع همکاری اقتصادی جهانی نیز خوانده می‌شود روزهای ۱۷ تا ۲۰ ژانویه در سوییس برگزار خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر